הרמטכ"ל בני גנץ מינה ועדה בראשות ראש אכ"א, אלוף חגי טופולנסקי, כדי לגבש תוכנית שתשאיר יותר אנשי קבע בצבא. בין היתר נבחנת האפשרות להורדת גיל הפנסיה של משרתי הקבע. המהלך של גנץ נובע בין היתר מהעובדה שבחלק גדול של תפקידי הקבע, הצבא לא נותן תנאים שאפילו מתקרבים לאלה המוצעים בתקנים המקבילים באזרחות.

גורם צבאי בכיר אמר ל"מעריב־השבוע" כי הוועדה שהוקמה כבר נפגשה כמה פעמים ובימים אלה בוחנת כמה תוכניות שימנעו עזיבת אנשי קבע. הגורם סיפר כי המצב בעייתי מאוד, עד כדי כך שאם ההמלצות לא יתקבלו, המערכת לא תוכל לתפקד.  רק השבוע דחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את בקשתו של הרמטכ"ל להגדיל את תקציב הביטחון, בין היתר כדי לשפר את מצב אנשי הקבע.

אחד הרעיונות שנבדקים בוועדה הוא הורדת גיל הפרישה של אנשי הקבע. זאת לאחר שבמערכת הבינו כי העלאת גיל הפרישה מייקרת את הוצאות הצבא. עם זאת, מדובר במהלך שדורש שינוי חקיקה משום שגיל הפנסיה לאנשי הצבא מעוגן בחוק.

בשנים האחרונות נמצא גיל הפרישה מהצבא במגמת עלייה ועומד כיום על ממוצע של 48. העלאת גיל הפרישה נתפסה כמהלך של התייעלות, זאת בעקבות הביקורת הציבורית על פרישת אנשי קבע בגיל מוקדם. הביקורת לא פסקה, ויש מומחים שטוענים כי יש להשוות את גיל הפרישה מהצבא לגיל הפרישה במערכת הציבורית.


הצבא לא יכול להתמודד עם התנאים בשוק האזרחי. גנץ. צילום: פלאש 90

קצין בכיר בצה"ל מגלה כי בצבא מנהלים בחודשים האחרונים עבודת מטה עמוקה שבוחנת את נושא גיל הפרישה. לדבריו, בין היתר התברר כי העלאת גיל הפנסיה אינה כדאית כלל מבחינה כלכלית. הקצין הבכיר סיפר כי יש לא מעט תפקידים בצבא שבהם אנשי הקבע מקבלים אין ספור הצעות מהשוק האזרחי. בחלק מהמקרים מדובר בשכר כפול, משולש ואפילו פי ארבעה משכרם בצבא. "איך אפשר להשאיר אנשי קבע בתוך מערכת אם הם יכולים לעבור את הכביש מהקריה לעזריאלי ולהרוויח פי ארבע?" שואל הבכיר.

יצוין שבשנת 2011 נחקק בכנסת חוק הגמלאות, שקבע כי גיל הפרישה המינימלי מצה"ל יעלה בהדרגה לפי גילו של איש הקבע. גיל הפרישה של איש קבע שנולד אחרי 1974 יעלה בארבעה חודשים במצטבר על כל שנה של שירות. כך למשל, אם לאיש קבע שנולד בשנת 1985 נשארו עשר שנות שירות, יתווספו לו 40 חודשי שירות עד הפרישה. בכך המערכת תעלה בהדרגה עד לגיל פרישה של 50 בשנת 2029.

בראיון חג ל"מעריב-השבוע" אמר גנץ כי הפגיעה באנשי הקבע גורמת כבר היום לקצינים איכותיים לעזוב את הצבא להייטק, ענף המציע גם סכומים טובים יותר וגם תנאי עבודה קלים ממה שהצבא דורש מאנשיו. גם אנשי הקבע מודים כי המדינה לא עושה להם חיים קלים, ובשנים האחרונות, מלבד הפיטורים והקיצוצים בתקנים, הורעו תנאי השירות באופן ניכר, ורק תחושת השליחות משאירה אותם במערכת.

מצה״ל מסרו בתגובה: ״מודל הקבע נבחן בימים אלו מול האתגרים שאליהם נדרש צה״ל ומול המציאות התקציבית״.