אלפי בני אדם התכנסו הערב (ש') בכיכר רבין בתל אביב על מנת לציין את יום השנה ה-19 להירצחו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין. את האירוע הנחתה השחקנית יעל אבקסיס והופיעו בין השאר הלהקות "דה אנג'לסי", הדג נחש, משינה ותיסלם, והזמרים קרולינה ואברהם טל. 

הנשיא לשעבר שמעון פרס נשא דברים בעצרת, ואמר כי "הלב עדיין בוכה. השלום התרחק". פרס התייחס לאווירה הציבורית בישראל דהיום, ואמר: "יש אצלנו כאלה שהפכו את המילה "שלום" למילת גנאי. וישנם כאלה שהביטוי "תומך שלום" הוא עבורם כינוי לאנשים הזויים, נאיביים, לא פטריוטים. מול כל אלה, אני אומר כאן בקול רם: מי שנואש מהשלום - הוא ההזוי. מי שנכנע והפסיק לחפש את השלום - הוא הנאיבי, הוא זה שאינו פטריוט. (...) אין לישראל בטחון קבע, ללא שלום. אין לישראל כלכלה יציבה ומשגשגת, ללא שלום".


העצרת לזכרו של רבין, הערב בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

פרס חתם את דבריו במילים: "נער הייתי וגם זקנתי. איני יודע כמה שנים עוד אהיה עמכם כאן בכיכר, כדי לציין את מועד הירצחו של יצחק, חברי לדרך השלום. אני מתפלל כי עוד אזכה להיות עמכם כאן בכיכר, כדי לברך על ההסכם שנחתם. אני מתפלל שאהיה עמכם כאן בכיכר, כדי להגיד ליצחק שקורבנו לא היה לשווא. שחזונו לא נרצח. אנא, זכרו את מילות 'שיר השלום' שיצחק שר כאן ברגעיו האחרונים. הוא שר מהנייר שמילותיו ספגו את דמו דקות אחר כך. ונאמר שם בנייר המדמם: 'אל תגידו יום יבוא - הביאו את היום!' אל תעמדו מהצד".

יובל רבין, בנו של יצחק רבין, אמר: "אין לי כוח לשתוק כי הפחדה היא לא מדיניות, והסרת אחריות היא לא דרך. אין לי כוח לשתוק כי אני זוכר את חזון אבי, את לקיחת האחריות, את האומץ והתעוזה, ולצידם את האופטימיות והתקווה שאיננה עוד. אפשר להחזיר את התקווה, אך זו אחריותה של המנהיגות. אין לי כוח לשתוק, ולכן באתי לומר לראש הממשלה: גם אם לא בחרתי בך, אני מכבד את הכרעת הבוחר שהופכת אותך למנהיג של כולנו. זכותנו לדרוש ממך - התחל לעשות ולשנות".

גם יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג נאם באירוע, ויצא נגד ראש הממשלה באומרו כי נתניהו "לא עשה כלום למען השלום".


ראש המועצה האיזורית אשכול חיים ילין אמר: "צה"ל השיג את מטרות המבצע, ועכשיו הגיע הזמן לנצח במלחמה במישור המדיני. למדינה שלנו פוטנציאל אדיר, אבל כבר שנים שהיא לא מסוגלת להבטיח לאזרחיה אופק. כל עוד לא יהיה אופק, נמשיך כולנו לחיות ממלחמה למלחמה". 


הרצוג, הערב. נאם גם הוא באירוע. צילום: אבשלום ששוני

חבר הכנסת מוטי יוגב הגיב על הדברים שנאמרו בעצרת: "אם השמאל הקיצוני ההזוי ימשיך להוביל את זיכרונו של יצחק רבין ומורשתו להקמתה של מדינה פלסטינית בארץ ישראל, אזי במו ידיהם הם יגרמו לזיכרונו להיות נחלת מעטים שיכולים לצעוק על מדינה פלסטינית, אבל דעתם היא דעת מיעוט שהולכת ונשחקת בציבוריות הישראלית".

יוגב הוסיף: "אני זוכר את יצחק רבין לטובה, כאיש אמת שמסר את נפשו על ביטחון ישראל מנערותו, דרך היותו פורץ הדרך לירושלים במלחמת השחרור בחטיבת הראל, רמטכ"ל מלחמת ששת הימים, שר הביטחון וראש ממשלת ישראל. ככזה, פגשתי בו והערכתי מאד את אישיותו. כך הוא זכור אצלי לטוב וכך ניתן וראוי היה לחזק את זיכרונו ומורשתו בקרב רבים יותר לזמן ארוך יותר. יהי זכרו ברוך"

אריק בנדר סייע בהכנת הידיעה