המבול ששטף חלקים נרחבים בארץ בימים האחרונים ניקה את האבק מהדרכים והזכיר לנו שהחורף כבר כאן. החזאים מספרים שבשל שינויי האקלים הופכים אירועי הגשם בארצנו קצרים ואלימים, ומבחינת נהיגה ותחבורה יש לכך חסרונות ויתרונות.

החיסרון הראשון, ואולי המשמעותי ביותר, הוא שנהגים ישראלים לא צוברים ניסיון בנהיגת חורף בכלל ובנהיגה בגשם בפרט, ולכן בכל אירוע גשם אין להם הידע והאינסטינקטים שיכולים להציל אותם ממצבי תאונה. שנית, גשם כבד מצמצם מאוד את הראות ומגדיל את סכנת הסטייה מנתיב הנסיעה, שמחמירה עוד יותר כאשר הרוח עזה. בנוסף, כל אירוע גשם שמתרחש אחרי כמה ימי יובש הופך לגשם ראשון בפני עצמו, על כל הסכנות המיוחדות הכרוכות בו.

היתרון העיקרי, סוג של שמחת עניים, הוא שמכיוון שמספר ימי הגשם השנתי נמוך מאוד, אפשר במקרים רבים לדחות נסיעות לימים שבהם לא יורד גשם, ולפנות את הדרכים למי שבאמת חייב לנוע בהן. 

בלי טלפונים ניידים

אחת הבעיות הייחודיות לנו היא שתשתית הכבישים בישראל לא ערוכה, בחלקה, להתמודדות עם גשם בכלל ועם גשם כבד או שלג בפרט, והתוצאה היא שיותר אזרחים ישראלים נספו כתוצאה מתאונות דרכים בחורף הקודם - שנחשב לחורף שחון מאוד - מכפי שנהרגו במהלך מבצע צוק איתן.

כשפורטים את הבעיה לפרטים מתגלה שאלפי מקומות לאורך כבישי ישראל לא מנוקזים כראוי, ובעשרות מקומות נסתמים מעברי מים. כתוצאה מכך נגרמות הצפות ואף קריסת תשתיות. בין אירוע גשם אחד למשנהו נצברות על האספלט כמויות גדולות של אבק, חול, לכלוך ושומנים אשר יוצרים עיסה חלקלקה ומסוכנת.

היות שלמרבה הצער לנו, כנהגים ואזרחים, אין כמעט שליטה על מצב התשתיות - הרי שההכנה החשובה ביותר לקראת החורף היא ההתאמה של הרגלי הנהיגה והנסיעה לבעיות האופייניות לישראל: כבישים מוצפים וחלקים, פקקי תנועה והמוני נהגים חסרי ניסיון בנהיגת חורף, שנמצאים סביבנו.

הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות כדי למזער את סכנת נהיגת החורף הוא לצמצם את הנסיעות שלנו למינימום ההכרחי בלבד, מתוך הבנה שהכאוס על הכבישים גם גוזל זמן רב וגם מסוכן. אם יש נסיעות שאינן דחופות במיוחד, או סידורים ופגישות שיכולים להידחות למועד אחר, עדיף להמתין כמה שעות או יום-יומיים, ולא להתעלם מהשיטפונות ומהפקקים שבחוץ.

למי שחייב לנסוע, כדאי מאוד להקדים לצאת כדי להימנע מעומסי תנועה ומהצורך למהר להגיע, לתכנן מסלולי נסיעה שעוקפים את נקודות התורפה הידועות (אשר לרוב חוזרות על עצמן מדי שנה), ולתכנן מראשאת לוח הזמנים, מתוך ידיעה שנסיעה בגשם תהיה ארוכה יותר.

כשאנחנו נוהגים על הכביש בגשם, חשוב לשמור על ארבעה כללים:
1. היו דרוכים וערניים: לפני רוב מצבי החירום בכביש מתקבלת לפחות התרעה אחת, ומי שאינו דרוך עלול לפספס אותה. לכן הרחיקו מעצמכם טלפונים ניידים והביטו קדימה. על כביש רטוב, וגם עד 12 שעות לאחר ירידת גשם, מרחקי הבלימה ארוכים מהרגיל, אחיזת הכביש נמוכה והשמשות מלוכלכות מבוץ שניתז מכלי רכב אחרים. נהגים אחרים, המתקשים לראות דרך שמשות מלוכלכות, מבצעים מדי פעם פעולות לא צפויות. להיות ערני משמעו בין היתר לשים לב לסגנון הנהיגה של מי שנוהג סביבנו ועלול לסכן אותנו.


שמשות מלוכלכות גורמות לפעולות לא צפויות

2. האטו את מהירות הנסיעה: בעת נהיגה בגשם או אחרי גשם חשוב להגדיל מאוד את המרחק לכלי הרכב שמלפנים ולהאט את מהירות הנסיעה כדי לשפר את יכולת התגובה.

3. הביטו הרחק קדימה ככל שניתן: בנהיגה בכלל, ובחורף בפרט, חשוב להביט הרחק קדימה - רצוי עד לאופק או לנקודה המרוחקת ביותר שניתן להבחין בה על הכביש. כאשר אנחנו מביטים רחוק, העין והמוח שלנו מבחינים גם במה שמתרחש קרוב אלינו: מי שמביט למרחק של 500 מטרים קדימה רואה גם מה שקורה במרחק של 20 מטרים לפנים.

מי שמבטו תקוע בפי גוש המכונית שלפניו לא יבחין במצב שאליו ייקלע בתוך שניות אחדות, והוא ייאלץ להגיב בהפתעה, במקום להימנע מראש מן הבעיה. לדוגמה - המכונית שעוצרת לקראת רמזור במרחק של 500 מטרים במורד הדרך ממילא תחייב אותנו להאט תוך כמה שניות, לכן עדיף להוריד כרגע את הרגל מהגז ולאמץ פחות את הבלמים בעוד רגע.

4. שמרו על שליטה במכונית גם בזמן לחץ: הכלל החשוב ביותר הוא לא לאבד עשתונות. גם במצב מלחיץ כמו החלקה או בלימת חירום רוב המכוניות המודרניות מסוגלות להימנע מתאונה כל עוד הנהג נמצא בשליטה עצמית.

כמעט בכל מכוניות הנוסעים בישראל, למעט כאלה בנות 15 שנים ויותר, מותקנת מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה, וברוב המכוניות בנות חמש שנים או פחות מותקנת גם מערכת בקרת יציבות (ESC ,ABS) המאפשרת להוסיף ולשלוט בהיגוי, ולכן גם בכיוון ההתקדמות של המכונית, גם בעת בלימה והחלקה, חשוב להפנות את ההגה לכיוון שאליו רוצים להגיע - הכיוון שבו נוכל להימנע מתאונה - וחשוב שהמוח לא יקפא ושלא נאבד עשתונות. הנטייה הטבעית היא להביט אל מוקד הסכנה ומבלי משים להפנות לשם את ההגה, וחשוב להבין שהמכונית יכולה לסייע לנו להיחלץ, אם רק נסייע לעצמנו.

צבעים על הכביש

אז מה עושים בשעת חירום? בניגוד מוחלט לעצות אחיתופל שקיבלנו בעבר בתשדירי שירות למיניהם - לעולם אסור לפמפם בבלמים בעת בלימה, גם מפני שזה מאריך את מרחק הבלימה וגם מפני שזה עלול לגרום להעברות משקל שכמעט אי אפשר לשלוט בהן. במצב חירום יש לבלום בעוצמה המרבית ולהביט אל נתיב ההתחמקות ההגיוני ביותר באותה שנייה.

בעת בלימה בתוך סיבוב עלול להתי רחש אובדן אחיזה שידרוש תיקון היגוי, לכן חשוב להיכנס לתוך פניות במהירות נמוכה. מי שנאלץ לסובב יותר חזק את ההגה פשוט נמצא במהירות גבוהה מדי, ובמקרה כזה, במקום לסובב את ההגה, עליו להרפות מדוושת הגז כדי להקטין את רדיוס הפנייה של המכונית.

כאשר נקלעים למצב החלקה אסור לגעת בבלמים או בדוושת הגז, ויש להתמקד בהפניית ההגה לכיוון שבו אפשר להיחלץ מן המצב. אם הגלגלים הקדמיים מחליקים, ממילא אין טעם לסובב את ההגה, היות שהמכונית לא תפנה לשום מקום אלא תמשיך ישר. במצב כזה יש לכוון את ההגה לכיוון הנכון ולהמתין לשובה של האחיזה. אם הגלגלים האחוריים מחליקים, יש לסובב את ההגה לכיוון שאליו הם מחליקים בעדינות עד סיום ההחלקה.

בעת נהיגה בלילה גשום יש לשים לב במיוחד למקומות שבהם יש סימונים ישנים על הכביש המחוקים באמצעות צבע שחור. בלילה המים גורמים לצבע המוחק לבהוק חזק יותר מאשר הסימון החדש, ואז נוצרת אשליה אופטית והנהג עלול לנסוע לפי הסימונים הישנים לתוך כלי רכב שבא מולו או לתוך מכשול קשיח.

במקרה של עצירה בשולי הדרך מאיזושהי סיבה, החשוב מכל הוא לסמן במהירות את כלי הרכב כדי לצמצם את האפשרות שכלי רכב אחר יפגע בו, וכמובן ללבוש במהירות את האפוד הזוהר. חשוב להפעיל את איתות החירום, להציב משולש אזהרה במרחק המתאים ביותר לנסיבות, להוציא את כל נוסעי הרכב, ולהעמידם מעבר לגדר בטיחות או הרחק מהכביש.

עשרה טיפים לנהיגת חורף
1. חשוב יותר להכין את הנהג לחורף מאשר את המכונית.
2. צמצמו את הנסיעות בגשם למינימום ההכרחי בלבד.
3. בעת נהיגה בגשם, היו דרוכים וערניים.
4. האטו את מהירות הנסיעה.
5. הביטו הרחק קדימה ככל שניתן.
6. שמרו על שליטה במכונית גם בזמן לחץ ומצבי חירום.
7. במצב חירום בלמו בעוצמה המרבית והביטו אל נתיב ההתחמקות ההגיוני ביותר באותו רגע.
8. תנו למערכת בקרת היציבות לחלץ אתכם: לעולם אל תפמפמו בבלמים.
9. בעת החלקה אסור לגעת בבלמים או בדוושת הגז.
10. אם מסיבה כלשהי עצרתם בצד הדרך, סמנו את עצמכם ואת המכונית באופן בולט.