אני בת 35, סובלת מנשירת שיער מאסיבית כבר למעלה משנתיים. הבעיה ממש חמורה: כשאני מעבירה יד בשיערי, נושרות לי כמויות אדירות של שיער. פעמים רבות כשאני קמה בבוקר הכרית מלאה בשערות, וגם כשאני מסתרקת המסרק מתמלא בשיער. עשיתי בדיקות דם והן היו תקינות, אבל התופעה לא מפסיקה. השיער שלי הידלדל, ואני מאוד חוששת. כיצד אפשר לעצור את הנשירה? 

"ראשית, כדאי לדעת כי איבוד של כ-50 שערות ביום נחשב לנורמלי. לשאלתך, אני מציע שתפני לרופא עור, שיבדוק אם את סובלת מבעיה בקרקפת, קשקשים או לחלופין ממחלה אחרת בעור הקרקפת שיכולה לגרום לנשירה. למרות שעשית בדיקות דם כלליות כדאי שתבקשי מרופא העור שיפנה אותך שוב לבדיקות דם שיבדקו ערכים נוספים כמו מינרלים, אבץ, ביוטין, חומצות אמינו ועוד. ללא כל קשר, אני ממליץ שתיטלי כדורי ביוטין, אותם תוכלי לרכוש בבית טבע (נדמה לי ש-1-2 זה המינון הנכון).

מענה נוסף להתמודדות עם נשירת שיער הוא צריכת ג'לטין טהור המשמש לבישול ואפייה, הג'לי גורם לחיזוק ולשיפור במראה השיער ולהתחזקות הציפורניים. אני מציע שתצרכי שקית אחת של אבקת ג'לי ביום. יש שתי דרכים שבהן את יכולה לצרוך את הג'לטין בצורה נחמדה: קני אבקת ג'לי, המיסי אותה במים, תוסיפי קצת לימון ותשתי אותה כמו לימונדה או שתכיני מהאבקה קריש ג'לי עם פירות ותאכלי את זה כלפתן. בנוסף, גשי לאנדוקרינולוג (רופא מומחה לבלוטות ההפרשה של הגוף) ובקשי ממנו שיבדוק אם אין לך עודף של טסטוסטרון (הורמון מין גברי). רמה גבוהה של הורמון מסוג זה אצל נשים יכולה לגרום לנשירת שיער מהראש ולצמיחה של פלומת שיער על הפנים או במקומות אחרים בגוף.

אל תחששי, שיערך יכול להתמלא מחדש, נשירת שיער אצל נשים היא בדרך כלל דבר חולף. מעבר לכך, סיפרת שאת סובלת מנשירת שיער מאסיבית כבר שנתיים. העובדה שלא התקרחת לחלוטין והשיער שלך רק הידלדל מעידה על כך ששיערך ממשיך לצמוח". 


צילום אילוסטרציה: אינג אימג'

אני בן 43. בשנה האחרונה אני סובל מכאבי ראש חזקים ובתקופה האחרונה המצב החמיר, והתדירות של הכאבים עלתה. הכאב שאני מרגיש הוא מעין כאב חד בתוך ארובת העין שנמשך כמה שעות ומלווה ברגישות לאור ולפעמים גם בבחילה. הוא מפסיק רק כאשר אני לוקח כדור עוצמתי ונכנס לנוח בחדר חשוך. רופא משפחה אבחן שאני סובל ממיגרנות ורשם לי כדורי אקסדרין. כמו כן, עשיתי צילום סי-טי, והבדיקות יצאו תקינות. מה לדעתך הטיפול המומלץ עבורי?

"כדי לבדוק את הנושא לעומק אתה צריך לעבור בדיקה נוירולוגית, ואולי נוירולוג אף יחליט לשלוח אותך לבדיקות עזר. לפי הדברים שאתה מתאר, נראה כי מדובר בכאב ראש וסקולרי (כאב ראש ממשפחת המיגרנות), והטיפול בכאב מסוג זה הוא באמצעות תרופות ספציפיות למיגרנה. ציינת שעשו לך בדיקת סי־טי, והממצאים היו תקינים. להערכתי, אם היית סובל מהפרעה פתולוגית בכלי הדם, היו מזהים זאת בבדיקה, אז מהבחינה הזאת אתה יכול להיות רגוע. אני מציע שתנסה את דרך הטיפול שהרופא הציע ותיטול את הכדורים שהוא רשם לך, אם הכאבים חוזרים לעתים קרובות, תבקש ממנו שייתן לך טיפול מונע נגד מיגרנה. חשוב שתדע, הגוף והנפש קשורים זה בזה, ואחד הגורמים העיקריים להתפתחות של מיגרנה הוא מתח. הכאב שאתה מתאר הוא מאוד אופייני לתופעה. תשתדל 'לנקות' את המתח ואז השכיחות של המיגרנה תרד". 

אני בת 27, בבדיקות דם שעברתי (אחרי צום של 12 שעות) גילו שרמת הסוכר בדם שלי היא גבוהה. ערך הסוכר שהתגלה בדמי היה 109, ואני די מוטרדת. יש לי היסטוריה של סוכרת במשפחה, ואני חוששת שהבדיקות מעידות על בעיה דומה אצלי. מה דעתך?

"בגיל 27, ערך סוכר של 109 מ"ג/ד"ל שהתגלה באופן חד־פעמי מחייב התייחסות, אבל לא מחייב אבחון של סוכרת. יכול להיות שערב לפני הבדיקה אכלת מאכל מסוים (כמו אורז, פסטה וכו') שנשאר בדרכי העיכול, והסוכר מאותו מאכל נספג בדמך וגרם לעלייה ברמת הסוכר. באותה מידה יכול גם להיות שכמו הרבה אנשים רמת הסוכר בגופך גבוהה יותר בבוקר. לכן כדי לדעת בוודאות מהי רמת הסוכר האמיתית אצלך בגוף, עלייך לעשות בדיקה חוזרת או לעבור בדיקת העמסת סוכר. לדעתי, כדאי שתבקשי שיערכו לך בדיקת המוגלובין Hg1Ac (בדיקת המוגלובין מסוכרר): זוהי בדיקה יותר מתוחכמת שממצעת את הסוכר במשך כל שעות היום ומשקפת את רמת הסוכר הממוצעת בדם במשך 2־3 החודשים האחרונים. נסי להירגע, אין צורך להילחץ על סמך בדיקה אחת".

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה". 

הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי