בעקבות החלטת העיר הצרפתית לפני כחודש ימים ליל להקפיא את יחסיה עם העיר התאומה צפת, יגיעו היום בכירים בקהילה היהודית בצרפת לעיר הגלילית כדי לחזק את תושביה - ובאותה הזדמנות גם לבחון אופציות להשקעה בה. רדיו פריז נרתם אף הוא למאבק והודיע כי יקיים יום שידורים מיוחד שיוקדש כולו לצפת.

הקהילה היהודית בצרפת עדיין סוערת מצעדה החד-צדדי של עיריית ליל אותו יזמה ראשת העירייה, מרטין אוברי. המשלחת שתגיע היום לצפת כוללת גם מובילי דעת קהל לא יהודים, כגון כמרים אוהבי ישראל, אשר מבקשים לחזק בצעד זה את מדינת ישראל ואת העיר צפת.

צפת וליל, העיר הרביעית בגודלה בצרפת, חתמו על ברית ערים תאומות לפני כ-20 שנה. בשנים האחרונות התחזקו קשרי הגומלין ביניהן ואף התקיימו חילופי משלחות מוסיקליות בתחום נגינת הכלייזמר: נגנים מליל השתתפו לא פעם בפסטיבל הכלייזמרים הבינלאומי שנערך בצפת, ובמקביל שלחה צפת קבוצת נגנים לליל בראשות המנהל האומנותי של פסטיבל הכליזמרים, אייל שילוח. שיתוף פעולה נוסף ומעניין בין הערים מתבצע בתחום חקר הכבד, ומעורבות בו הפקולטה לרפואה בצפת והמרכז הרפואי ע"ש רבקה זיו.


תזמורת הכלייזמרים מצפת בהופעה בבית הכנסת בליל. צילום: עיריית צפת

ביניים: "כניעה לקיצונים"

לפני כחודש נודע לראש עיריית צפת, אילן שוחט, בעקבות עדכון טלפוני של אנשי הקהילה היהודית בפאריס, כי עיריית ליל מתכוונת להקפיא את יחסיה עם עירו בשל מבצע צוק איתן. יומיים לאחר מכן שיגרה סמנכ"ל קשרי חוץ במרכז השלטון המקומי בישראל, רות וסרמן לנדה, מכתב לשוחט בו כתבה: "מזה חודשים מתנהל קמפיין מול ערים בצרפת שלהן ברית תאומות עם ערים ישראליות לביטול קשריהן, ויש להניח שבעקבות ההצלחה בליל הוא רק ילך ויתפשט. מדובר בתופעה לה השלכות מדיניות משמעותיות".

פיצוץ הפרשה זכה לכותרות ברחבי הארץ וגם התקשורת הצרפתית לא פסחה עליו. על רקע זה החליטו גם אנשי רדיו פריז לקיים ב-19 בנובמבר יום שידורים מיוחד שיוקדש כולו לעיר צפת. שבוע לפני יום השידורים צפוי להגיע לישראל נשיא רדיו פריז, בין היתר כדי לפגוש את שוחט.

קטי, נציגת הרדיו בישראל, אמרה אתמול כי הוא יכול לשמש גשר לחיבור מחודש בין הקהילות: "70% מהמאזינים שלנו יהודים ו-30% האחרים הם מוסלמים. הסיבה לכך היא המוסיקה האתנית, המשותפת ואהובה על המאזינים".

מקורבים לשוחט אמרו אתמול כי "ראש העיר לא מעוניין שייווצר הרושם כי הוא מחזר, חלילה, אחרי עיריית ליל. יחד עם זאת, מרקם היחסים בין שתי הערים עד היום היה מצוין ופעיל, וחשוב לנו לשמר את הקשר".

שוחט עצמו אמר אתמול: "ההתרפסות של העיר ליל אל מול כוחות קיצון היום, וחוסר מנהיגותה בראיית התמונה הגדולה, תביא בעתיד להשתלטותם של אותם קיצוניים על צרפת כולה. צר לנו שראש עיריית ליל משחקת לידיהם של גורמים קיצוניים פרו-פלסטינאים. דווקא מרטין אוברי, שהתיימרה להיות ראש ממשלת צרפת, יכלה למנף הזדמנות בתקופה זו בה יש קיפאון מדיני, וליצור חיבור אותנטי. בחירתה להיכנע לקיצוניים מעידה על חוסר הבנה בסיסי ביחסים בינלאומיים", הוסיף שוחט.


"חוסר הבנה ביחסים בינלאומיים". שוחט. צילום: דוברות עיריית צפת

יצוין כי בניסיון לצנן את האווירה הציעו לאחרונה גורמי תיווך צרפתים לקיים פגישה בין שוחט לבין ראש עיריית שכם, איש חמאס עדלי יעיש. שוחט דחה את ההצעה והסביר: "נכון לרגע זה, ובשל נקיטת צעדים חד-צדדיים מצד עיריית ליל, הפגישה אינה רלוונטית".