מדוע מחלת הסוכרת הפכה לטרנד? כיצד ניתן לזהות את התסמינים למחלה? ואיך למנוע את התפתחותה? 

בחודש הבא יתקיים יום הסוכרת הבינלאומי. באופן כללי, כל המחלות הכרוניות כמו לחץ דם, מחלות לב או סוכרת לא מופיעות ישר כמחלה. התקף לב או אירוע מוחי לא מתרחשים בפתאומיות אלא קורים לאחר שהגוף הידרדר במהלך השנים. שינויים בכלי הדם מתחילים מגיל צעיר מאוד. עם הזמן מצטברים חיידקים על דופנות כלי הדם, דלקת תת־קלינית כרונית מתפתחת לאטה ובשל במסוים בחיים לוקים בהתקף לב.

אנשים רבים לא מודעים לעובדה שהם סובלים מלחץ דם גבוה עד לרגע שהם עוברים אירוע מוחי. כך גם עם מחלת הסוכרת - במשך השנים הגוף ‘מתקלקל' מבחינת המטבוליזם של הסוכר, ובשלב מסוים הסוכר עולה בבת אחת וכך מתפתחת המחלה. כיום, ישנם מאות אלפי חולי סוכרת מאובחנים בישראל, אבל מספר החולים שלא אובחנו גדול הרבה יותר. סוכרת היא האחות התאומה לתופעת ההשמנה. ככל שאנשים משמינים, כך התהליך הסוכרתי הולך ומתעצם. אם למשל יש כ-30% אנשים שסובלים מעודף משקל, כך בערך אותם האחוזים של הסובלים מסוכרת גלויה או סמויה.

כשמישהו מגיע אלי לייעוץ וסובל מעודף משקל אני מיד שולחת אותו לבדיקות, כדי לדעת אם יש לו סוכרת סמויה. אם הוא יבין שהוא סובל מהמחלה, אז המוטיבציה שלו לעשות שינוי תעלה ותהפוך להיות משמעותית יותר. כשלא מודעים למחלה אז אין סימפטומים, וגם הבדיקות השגרתיות עלולות להצביע על רמת סוכר תקינה, אבל זה לא כך. מעבר לבדיקה של סוכר בזמן צום, ברוב המקרים מספיק לעבור בדיקת המוגלובין שמראה כיצד הסוכר התנהג בגוף בשלושת החודשים האחרונים וכך ניתן לגלות סוכרת סמויה.

ממתקים. צילום: רויטרס

אם קיימת אצלכם היסטוריה משפחתית של סוכרת, עליתם במשקל, הכרס תפחה ואתם חשים עייפות וחוסר איזון לאחר מספר שעות בהן לא אכלתם, כדאי שתמהרו להיבדק. אם תתחילו לאכול נכון ולרדת במשקל תוכלו למנוע התפתחות של סוכרת או לפחות לדחות אותה לשנים מאוחרות מאוד, וכך בעצם לנצח את המחלה ואת העתיד המאוד לא נעים שהיא מציעה לנו, כולל עיוורון, בעיות בכליות, חיבור לדיאליזה, פצעים ברגליים ואף קטיעת רגליים. יש לכם סיכוי למנוע את המחלה אם תגלו אותה בזמן ותטפלו בה ברצינות, קחו את עצמכם בידיים.

שמן זית ידוע כבריא יותר. האם תכונותיו נשמרות גם אחרי שמשתמשים בו לטיגון? וכיצד מתנהג שמן הזית כשמוסיפים אותו למים ומבשלים אותו?

הרבה אנשים תוהים לגבי השאלה הזו. כדי לדעת אם תכונותיו של השמן נשמרות, יש לבדוק את העמידות שלו בחימום, הן בטיגון והן בבישול, לפי נקודת העישון שלו. שמן זית לא מגיע לנקודת העישון שלו כשמדובר בטיגון מהיר ולכן, אם מדובר בטיגון שלמספר דקות בלבד, הוא שומר במידה מסוימת על תכונותיו כשמן טוב ובריא. בישול ארוך של מספר שעות אינו רצוי כי במהלכו מאבדים ויטמינים חשובים ואילו טיגון עמוק אינו בריא בשום אופן ובשום סוג של שמן והוא אינו מומלץ כלל.

ככל ששמן מכיל שומן בלתי רווי כמו שמן חמניות או שמן תירס, כך רמת החמצון שלו משמעותית יותר. בהרבה מטבחים בעולם משתמשים רק בשמן זית והדיאטה הים-תיכונית המפורסמת מבוססת על שמן זית.

בני בן ה-18 צורך מוצרי גבינה רבים ומסוגל לאכול ארבע קופסאות גבינה ביום. הוא בחור רזה ובריא אבל אני מוצאת את עצמי מודאגת מאוד, האם צריכת כמויות גדולה מאוד עלולה לגרום לו נזק? 

במקרה הזה אין סיבה לדאגה. מדובר בילד שגדל וזקוק לכמות גדולה של אוכל. אם חלק גדול מהתזונה שלו הוא גבינה אז זה נפלא ולא מזיק. אם היה מדובר באדם עם עודף משקל אז הייתי ממליצה להקטין את הכמויות. חשוב שילד מתבגר יאכל כמות משמעותית של מוצרי חלב ובכל אופן אני חייבת להדגיש שאין המלצה אחת ברורה לכל בני האדם, כל מקרה לגופו. למזלך, בנך מעדיף גבינה על פני עוגות גבינה ולכן במקום לדאוג את יכולה פשוט להירגע.

בעלי חזר מקוריאה והביא איתו את צמח הג'ינסנג. האם כדאי לנסות ולהשתמש בו? ומהם יתרונותיו? 

הג'ינסנג הוא שורש מעולה בהרבה מאוד רבדים, במיוחד הסוג הקוריאני והתכונה הבולטת ביותר שלוהיא שיפור בזרימת הדם. ברגע שזרימת הדם בגוף משתפרת זה משליך גם לעיניים, למוח ואפילו מסייע בשיפור הזיכרון. יש הסבורים כי הצמח גורם לעלייה בלחץ הדם אבל לדעתי זה לא נכון וכדאי לנסות.