בתום טקס הזיכרון הממלכתי לציון יום הירצחו של ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין ז"ל, הביעה משפחתו זעם על נאומו של ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, וטענה כי מדובר היה לכל היותר "בנאום בחירות".

״נתניהו רוצה שמה שיזכרו זה שאבו מאזן הסית לרצח רבין״, אמרו בני המשפחה לחדשות 10 בתום הנאום, בעקבות התחושות הקשות שעורר בהם לדבריהם. זאת ככל הנראה תוך רמיזה להיסטוריה של נתניהו עצמו ולביקורת שהוטחה בו לאחר הרצח על ליבוי האווירה האלימה, שבשיאה נרצח ראש הממשלה המנוח.

אמש בנאום אמר נתניהו: "שלום אמיתי יבוא כשהכיכרות ברמאללה ובעזה יתמלאו במפגינים שקוראים לזנוח את הטרור, כאשר האסלאם המתון יגבר על האיסלאם הקיצוני, הוא יבוא כשאבו מאזן יפסיק לקרוא ליהודים ‘טמאים' ויפסיק לחבק את רוצחיהם. אנחנו נחדש אותה בקרוב - היא תלך ותתעצם והיא תגבר ותנצח".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ניצל את נאומו במליאה ותקף את נתניהו בנושאים מדיניים. לדבריו, "הפיגוע בירושלים רק מחדד את העובדה שאיבדנו 19 שנים מהדרך שאותה הוביל יצחק רבין. 19 שנים שבמהלכן ישראל הייתה צריכה כבר להיות במקום אחר.

"האם לא ברור לך, אדוני ראש הממשלה, ולחברי הממשלה שלך, ששעון החול המדיני, הביטחוני, החברתי והכלכלי של ישראל הולך ואוזל? רבותי, מוכרחים לבחור בדרך אחרת, ולחזור לדרך רבין", הדגיש הרצוג. הוא סיים את דבריו באומרו י "הדרך של יצחק לא נרצחה, נחדש אותה בקרוב".

יצוין כי כל חברי הכנסת מהסיעות הערביות נעדרו מהטקס במליאה, שבו נכחו כ-80 חברי כנסת ושרים. נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בנאום בטקס בהר הרצל כי "הרצח של רבין קבע את היום הזה כנקודת שפל היסטורית בתולדות מדינת ישראל, אולם עוצמת הטראומה ההיא קשורה גם במידה רבה למה שהתרחש כאן בימים שטרם הרצח, ולימים הקשים שבאו בעקבותיו".

רחל רבין, אחותו של ראש הממשלה שנרצח, אמרה אתמול בטקס בהר הרצל: "הרצח לא צץ משום מקום, הוא בוצע בשיאה של הסתה שהתמקדה באיש, בצדי דרכים ובראש חוצות הוצג רבין כבוגד. ההמון המוסת בכיכר ציון בירושלים זעק ‘בדם ואש את רבין נגרש', תוך שהם נושאים תמונות של יצחק במדי אס־אס, וכשהוא חבוש בכאפייה.

דמו הותר, חייו היו בסכנה. חרף הסכנה יצחק לא פחד ולא דאג לעצמו. הוא היה בטוח שחייו במדינת ישראל בטוחים, אולם היו כאלה שחשבו ותכננו אחרת. אסור לשכוח שלמילים יש כוח והן עלולות להביא אנשים למעשים. אנשים ששורפים בלהט דגלים ותמונות - מסוגלים לשרוף גם אנשים".