כמו חיילת על לוח השחמט, רותי אסרסאי כובשת כמלכה עוד ועוד תפקידים במחזותיו של וויליאם שייקספיר, שתיאטרון הקאמרי חוגג כרגע פסטיבל בינלאומי ממחזותיו; מה שגורם לואסרסאי לדווש מדי יום על אופניה במעלה אבן גבירול, בדרכה לגלם את ליידי אן ב"ריצ'ארד השלישי" וליידי מקבת ב"מקבת".

רותי, מאוהבת בשייקספיר?
"המילים הגבוהות של שייקספיר מושכות אותי חזק. עוד מגיל קטן אהבתי שפה מליצית ושירה. התחביב של אבא היה שירה אתיופית. זה לא היה המקצוע שלו, אבל הוא חינך אותי לאהוב את המלודיות. אין לי מושג מה גרם לזה שבבגרותי אני מגלמת כל כך הרבה תפקידים דווקא במחזותיו של שייקספיר".

שייקספיר הוא די גזען, ועניין המעמדות תופס אצלו מקום מרכזי. איך את מתמודדת עם זה?
"נכון. אלו היו זמנים כאלה, שלאישה בלי גבר, אין קיום. אני מאמינה בזוגיות, אבל באתי מבית של אימא, סבתא ודודות מאוד חזקות, עם דעה, השכלה ואמירה, שדחפו אותי, יותר מכל, שארכוש השכלה. קודם כל תלמדי. אחר כך תעשי מה שאת רוצה".

גם כשבחרת במקצוע רעוע כמו משחק?
"לא היה אכפת להם. העיקר שיהיה לי טוב, ואני עושה מה שאני אוהבת. רק בסוף הלימודים, שמעתי שהיה בבית חשש מסוג המקצוע. אבל זה רק בדיעבד. במהלך הלימודים הם תמכו מכל הבחינות".


רותי אסרסאי עם איתי טיראן בהצגה "ריצ'ארד השלישי". צילום: דניאל קמינסקי


עבודת המשחק במחזות של שייקספיר שונה ממחזות אחרים?
"במחזה של שייקספיר אתה עובד על הבנת הטקסט. לקרב את הטקסט אליך. לפענח אותו ולהגיש אותו לקהל. הטקסט הוא בשפה גבוהה. לעיתים הוא הופך לשירה, והשחקן מוצא בטקסט כל הזמן רבדים חדשים. כשהשחקן לומד את הטקסט, ומבין את סימני הפיסוק שלו, הוא מגלה ששייקספיר עשה לו את כל העבודה".

את לא חושבת ששייקספיר עושה עוול למחזאים בני זמננו?
"תמיד יש לאן לשאוף. כל מחזאי עושה את עבודתו, ואין סיבה להשוות אותו לשייקספיר. עולם התיאטרון עשיר בסגנונות. גם היום יש מחזאים טובים. צריך שיהיה הכל מהכל".

מרגישה חייבת לשייקספיר, שבמחזותיו ובמחוזותיו דרך כוכבך?
"אני מאוד מאושרת שאני משחקת בשני מחזות של שייקספיר. אני אוהבת את כתביו והנושאים שעליהם כתב, ואני אוהבת את השימוש בשפה המליצית. אני מגלמת תפקידים של נשים מורכבות: ליידי מקבת בהצגה 'מקבת' וליידי אן ב'ריצ'רד השלישי'. שתי הדמויות הללו הן דמויות מורכבות ומאתגרות. שייקספיר שם בהן דגש על הטבע האנושי. אלו תפקידים מאתגרים. הן בפן האישי והן בתהליך העבודה. זאת המתנה שלי משייקספיר".

את מוצאת קשר בין שתי הליידיז?
"ליידי מקבת היתה ממוקדת מטרה, ולבסוף המצפון שלה אוכל אותה. ליידי אן זאת אישה שמנסה לפלס את דרכה, ולהציל את עצמה בעולם של גברים. אנחנו מדברים על תקופה שבה הגברים ניהלו את העולם, והאישה, גם אם המעמד הכלכלי שלה היה מאוד גבוה, הייתה חייבת גבר לידה, כדי להיות נחשבת. בגלל שבעלה נרצח, היא זקוקה לריצ'רד השלישי שיהיה לצידה, כפי שריצ'רד בעצמו מעוניין בכספה.


"אני מאוד מאושרת שאני משחקת בשני מחזות של שייקספיר" רותי אסרסאי. צילום: אלון ג'ראר

את עדיין חווה גילויי גזענות?
"גזענות הייתה בעולם ותהיה תמיד. אי אפשר להתכחש לזה. אבל זה לא משהו שאני חווה יום יום ומתעסקת בזה. מי שסובל מזה, זאת בעיה שלו, והוא צריך להתמודד עם זה בעצמו. בתיאטרון הקאמרי אין פקטור לצבע שלי, ומתייחסים נטו לכישרון שלי".

פסטיבל שייקספיר בינלאומי בתאטרון הקאמרי. נעילה: 15.11.