יום ההשבתה של ערביי ישראל, אשר עליה החליטה ועדת המעקב, עובר עד עכשיו בשקט יחסי, עם הפגנות סטודנטים במספר אוניברסיטאות. בכפר כנא הבעירו כ-30 צעירים צמיגים מחוץ לעיר ובתקרית נוספת נזרקה אבן בציר עוזי נרקיס וגרמה נזק לשמשה, ללא נפגעים. כוחות הביטחון פתחו בסריקות באיזור.

בירושלים נרגעו באופן יחסי המהומות והפרות הסדר ולמעט אירועים חריגים בודדים נשמר הסדר לא מעט בשל נוכחות שיא מבחינת כמות השוטרים הפרוסים ברחבי הארץ בעיקר בנקודות החיכוך.

בכפר כנא, מכיוון הכיכר לעבר מרכז המזון הובערו מספר צמיגים ואבנים יודו לעבר הכביש. כ-30 צעירים שהגיעו למקום עמדו מאחורי המעשים והפרו את הסדר באזור. כביש 754 נחסם לתנועה על מנת לפנות את המכשולים שנזרקו לעבר מרכז הכביש.


עצור בהפרות סדר של הפלסטינים. צילום: פלאש 90

מאוחר יותר הגיעו כ-40 צעירים רעולי פנים והחלו להבעיר פחי זבל תוך שהם גורמים נזקים לתמרורים ומיידים אבנים לעבר כוח המשטרה בכיכר התחתונה בכפר כנא. כוחות יס"מ ופרשים הוצבו במקום כדי למנוע התפרעות מיותרת.

שלושה חשודים צעירים בני עשרים נעצרו לאחר שנראו מיידים אבנים לעבר כוחות המשטרה בכפר. גם בטייבה שבאזור המשולש נרשמה הפרת סדר אחת שעה שמספר צעירים הבעירו צמיגים סמוך לגשר טייבה וגרמו לחסימת הכביש. כוחות שוטרים מתנת קדמה הוזעקו למקום והחזירו את הסדר על כנו. צעיר בן 18 שהיה מעורב בהבערת צמיגים נעצר לחקירה.

במהלך הלילה בנקודת המשטרה בכפר שעב הוסר דגל המדינה שמוצב מעל לנקודה ובמקומו נתלה דגל של הרשות הפלסטינית. משטרת משגב פתחה בחקירה אולם בשלב זה טרם נעצרו חשודים במעשה.

כ-200 סטודנטים ערביים באוניברסיטת חיפה הפגינו היום (ראשון) בצהריים בעקבות האירוע בו נורה תושב כפר כנא. הסטודנטים קראו בין היתר "ישראל היא מדינת טרור", וחלקם אף הניפו דגלי פלסטין.

עוד הונפו שלטים הקוראים לפיטוריהם של השוטרים אשר היו מעורבים באירוע הירי ולפיטוריו של השר יצחק אהרונוביץ': "האשמה - ערבי, הדין - רצח", ו'בוגי שר הבטחון, כמה אנשים רצחת עד היום'. סטודנטים אחרים הניפו את תמונתו של חי'ר חמדאן אשר נורה בכפר כנא.


הפגנה באוניברסיטת חיפה, היום. צילום: טארק יאסין

בהפגנה אשר נערכה מחוץ לכניסה הראשית של האוניברסיטה השתתפו סטודנטים מהתאים חד"ש, בני הכפר ובל"ד, וכמו כן סטודנטים הנמנים עם התנועה האיסלאמית. הסטודנטים הערבים אף השביתו את הלימודים בין השעות 12:00 ל-14:00.

טארק יאסין, מזכיר תא חד"ש באוניברסיטה, תושב עראבה תקף ואמר: "ההפגנה נערכת כמחאה על הרצח שבוצע לפני יומיים בכפר כנא ונגד ההסתה שמובילים השרים בממשלת ישראל ובראשם אהרונוביץ'. אנו חושבים שהירייה שבוצעה על ידי השוטר לא היתה מבוצעת אם לא היה ניתן אור ירוק על ידי אהרונוביץ' לפני מספר ימים ואנו מאמצים את המלצות ועדת המעקב להשבית את הלימודים ולהזדהות ולמחות.

"אנחנו קוראים לפטר את השוטרים שפעלו באירוע ואת השר לביטחון פנים ולהעמידם לדין לאלתר. המצב שבו בחורים ערביים נהרגים הפך להיות שגרה, ומאז שנת 2000 נהרגו לא פחות מ- 48 ערבים כשנגד אף שוטר לא הוגש כתב אישום. זה מצב בלתי נסבל".

גם מחוץ לאוניברסיטת תל אביב נערכות הפגנות. מצד אחד של סטודנטים ערביים אשר צועקים וקוראים בגנות ממשלת ישראל ומצד שני של פעילי ימין, חלקם הגדול מתנועת "זו ארצנו", אשר קוראים לעבר הקבוצה השנייה "בוגדים, איך אתם לא מתביישים?"