שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון הגיע היום (שלישי) לביקור בחטמ"ר עציון ונפגש עם כתבים לגבי המצב הביטחוני ושני פיגועי הדקירה אמש, בהם נרצחו אלמוג שילוני ודליה למקוס ז"ל.

שר הביטחון ערך מסיבת עיתונאים בה התייחס לתקופה המתוחה האחרונה ואמר: "הכוחות ביהודה ושומרון תוגברו כדי לתת מענה אבטחתי לנוכח אירועי דריסה והסכינאות. הייתה עלייה באלימות ובטרור וניתן מענה בשטח. ננקוט ביד קשה כולל מעצרים והריסות בתים של מחבלים כדי להפסיק את הגל הזה".

יעלון כיוון את דבריו כלפי הרשות ואמר: "אני מבין שלחמאס אין עניין בהרגעה, אך אם לרשות הפלסטינית יש עניין - רצוי להרגיע. אנו נוקטים בפעילות שנתפסת לצערי מבחינתם כפרובוקציות בהר הבית.


מתכוננים להסלמה. יעלון. צילום: דוברות משרד הביטחון

"הנחת העבודה שלנו צריכה להיות מחמירה ואנחנו צריכים להיערך להסלמה, נתגבר את הכוחות בצורה אינטנסיבית, מה שרואים זה שביו"ש המנגונים פועלים דווקא כדי להרגיע במוקדי החיכוך, אני מקווה שכולם ישנו את הרטוריקה".

על עליית יהודים להר הבית והפוליטיקאים שעושים זאת: "טיפלנו בזה גם ברמה האישית, שגם עם אלה שעלו וגם בפומבי. גם רה"מ, נשיא המדינה ואנוכי שכנענו פוליטיקאים מלעלות להר הבית. אם מישהו תופס את העליות כסיבה להסלמה, אין למה לספק להם את העילה הזאת".

יעלון התייחס גם לירי של כוחות הביטחון בתקופה זאת, וכמו השר אהרונוביץ', הצדיק ירי עפ"י ההוראות המקובלות: "אין צורך בשינוי הוראות הפתיחה באש הן קבועות, מי שבסכנת חיים הוא קבוע יכול לירות ולפגוע ובמקום שאין איום, אין מה לפגוע".

לגבי המפגעים הבודדים והניסיונות לעצור אותם אמר: "האירוע באל ערוב עדיין בחקירה, אין שורה תחתונה, מסתמן כי זאת תאונת דרכים אבל נמתין לתוצאות החקירה. יש פה קושי, זה מתחיל בהסתה, אם מישהו ניזון ממידע שיקרי על הפעילויות שלנו, אז הוא קם ועושה מעשה.

:כל המפגעים האחרונים ניזונו מכך. צריך לטפל בזה כמה שאפשר. תיגבור הכוחות, למנוע משוהים בלתי חוקיים שלא ייכנסו לישראל. אנחנו מתגברים את הפעילות, אנחנו מניחים בטונדות, מה שהוכיח את עצמו אתמול. אני קורא לאזרחים לגלות עירנות. זאת תקופה מתוחה וצריך להתנהג בהתאם. אם עומדים בתחנת הסעה - לעמוד מאחורי הבטונדות, להיות עירניים אם מישהו מנסה לדקור ולתקוף".

למנוע את הפיגוע הבא: מאות לוחמים יתגברו את יהודה ושומרון

ישראל לא תאסור כניסת עובדים: "ידיים ללא מעש מתמלאות באבנים"

בינתיים המצב בשטח, בייחוד ברשות הפלסטינית ממשיך להיות עדין ושקט. המצב הנוכחי, אשר נוח לפלסטינים, מייצר שקט כיוון שהעימותים נמצאים בתחומי ישראל. למרות זאת, סיכלה ישראל שלוש רשתות טרור של החמאס מאז חודש מאי. במערכת הביטחון מביעים שביעות רצון מכך שלמרות הניסיונות, ארגון הטרור פשוט לא מצליח לייצר שוב את התשתית הארגונית שנפגעה.

למרות האירועים האחרונים, מסתמן כי לא תיאסר בזמן הקרוב כניסת פועלים לישראל כיוון שהמצב הנפיץ יוכל להידלק עוד יותר עקב מצב כלכלי רעוע. "ידיים בלי מעש הם ידיים שמתמלאות באבנים", הוסיפו. 

כמו כן, מיגון הטרמפיאדות, בעיקר באיזור ירושלים יימשך בתקופה האחרונה, כשירושלים נחשבת לנקודת תורפה בנושא. התקווה היא שהמצב יירגע לאט לאט, למרות מצבים קודמים בהם אירועים שכאלה התפתחו להסלמה. מי שעוד חושש מהמצב העדין הוא דווקא אבו מאזן, שמקווה כי האירועים לא יגלשו גם לעבר הגדה.


פיגוע הדקירה, אתמול. צילום: אבשלום ששוני