אני בת 40, סובלת מעודף משקל גדול ומאדנואידים (שקדים) מוגדלים בגרון עם הפסקות נשימה (השקדים לא מודלקים). לפני כחצי שנה היה לי קושי בנשימה, הייתי מאושפזת במחלקת אף אוזן גרון, שם אבחנו את הבעיה, ומאז אני במעקב. מה עליי לעשות כדי לטפל בבעיה?

ככל הנראה את סובלת מדום נשימה בשינה על רקע של עודף משקל ואולי צוואר קצר. הדרך היחידה לטיפול בבעיה היא ירידה משמעותית במשקל, אך מכיוון שניתוח לכריתת השקדים הוא הרבה יותר קל מניתוח בריאטרי להורדה במשקל (ניתוח "קיצור קיבה"), אני מציע שתעשי זאת כשלב ראשוני. להערכתי, כריתת אדנואידים (שקדים) תשפר את איכות חייך.

נכדי בן השנה וחצי רשום למעון שבו יש 30 ילדים. מאז שהתחיל ללכת למעון לא עובר שבוע בלי שהוא יחלה. הוא כבר סבל מחום, שלשולים והקאות והוא ממש חולה ברצף שבוע אחרי שבוע. לפני שהיה רשום למעון הנוכחי הוא הלך לגן של שמונה ילדים. חשבתי שבגלל שהוא כבר נחשף לילדים הוא כבר אמור להיות מחוסן, אבל זה לא קורה. מלבד זאת אני מודאגת מכך שהוא שוקל 9.5 קילו והוא באחוזון חמש, למרות שהוא נולד באחוזון גבוה. מה דעתך?

כשילדים קטנים הולכים לגן או למעון הם נדבקים בווירוסים ובחיידקים אחד מהשני. טבעי שזה יקרה ואין סיבה לדאגה אלא בדיוק להיפך - כאשר ילדים נחשפים למחלות, הגוף שלהם לומד להכיר חיידקים, לפתח נוגדנים נגדם ולהתחסן. טוב שזה קורה, זהו חלק מבניית מערכת חיסון טובה. במהלך השנה הקרובה נכדך ימשיך להידבק ולהדביק אחרים, אבל את לא צריכה לחשוש.

צילום אילוסטרציה: ingimage

לא יעבור הרבה זמן וגופו יתחזק ויתחסן. בנוגע לאחוזוני הגדילה, בדרך כלל ילדים צריכים להתפתח פחות או יותר באותו אחוזון. אם הם היו באחוזון מסוים מבחינת גובה, היקף גולגולת ומשקל והם יורדים לאחוזון נמוך, כדאי שרופא ילדים ייכנס לתמונה ויערוך מספר בדיקות שהן מעבר לבדיקות הרוטיניות שאנחנו עושים לילדים. במקרים כאלה צריך לבדוק בעיקר אם הילד מעכל וסופג את האוכל בצורה תקינה. בין היתר כדאי שיעבור גם בדיקות דם שיבדקו אם הוא לא סובל מאנמיה.

אני בת 60. לפני יומיים עשיתי בדיקת קולונוסקופיה שגרתית. אני עוברת את הבדיקה אחת לחמש שנים בגלל שאמי חולה בסרטן של המעי הגס. אני מכירה את הבדיקה ולא היו לי אף פעם תופעות מיוחדות בגללה, אבל מאז שעשיתי אותה בפעם האחרונה אני לא כתמול שלשום. ההרגשה הכללית שלי היא לא טובה ויש לי נזלת בלי סוף. כשבדקו לי לחץ דם דיאסטולי, אחרי הבדיקה הוא היה 140 על 80. היום מדדתי את לחץ הדם והערכים היו 125 על 103. בגלל שזה הדאיג אותי רציתי למדוד כשאני במצב מנוחה, אבל המכשיר הראה שלא ניתן למדוד. הבחנתי שבבדיקת הקולונוסקופיה השתמשו בחומר הרדמה חדש שנקרא פנטניל. יכול להיות שכל התופעות האלו קורות לי בגלל החומר הזה?

בדיקת קולונוסקופיה היא בדיקה מאוד חשובה ומומלצת לכל אדם שעבר את גיל 50 ולכל מי שיש לו היסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס. נהוג לעבור את הבדיקה הזו כל חמש עד שבע שנים אלא אם כן רופא גסטרולוג המליץ אחרת. הסימפטומים עליהם סיפרת לא קשורים לבדיקה. להערכתי, חלית בשפעת או שנדבקת במחלה ויראלית שסביר להניח שתעבור תוך יום-יומיים.

הפנטניל הוא חומר טשטוש מאוד יעיל שמתפרק, ולמעשה הוא לא נמצא בגוף שלך מאז ערב הבדיקה. החומר הזה הוא טוב ואין לו תופעות לוואי מיוחדות. גם ערכי לחץ הדם הגבוהים לא קשורים לבדיקת הקולונוסקופיה שעברת ולפנטניל. כנראה שאת במתח שגורם לשרירים שלך להתכווץ ומהסיבה הזו המכשיר לא מסוגל למדוד את לחץ הדם. תבדקי את לחץ הדם במכשיר אחר, כשאת שוכבת, רפויה ונושמת עמוק, והישארי במעקב רפואי.

כיצד ניתן להישמר מפני דום לב וכיצד ניתן להתמודד עם החרדה מפניו שלא פוסקת?

ישנן מספר דרכים שעוזרות להישמר מפני דום לב: דרך אחת היא ללכת לרופא קרדיולוג ולעבור את כל הבדיקות הקשורות: א.ק.ג, בדיקת לב במאמץ ואקו של הלב. במידה והרופא ימליץ על בדיקות נוספות, אז לעבור גם אותן. אם תעשה זאת תדע שנשמרת ותוכל להיות רגוע יותר. דרך אחרת למנוע או להשתחרר מהחרדה היא ללכת לרופא משפחה ולבקש תרופות נגד חרדה.

יש הרבה אנשים שיש להם מחשבות כפייתיות, ומחשבה שלא פוסקת היא מחשבה כפייתית שלעתים מצריכה טיפול תרופתי. תרופות ממשפחת SSRI כמו למשל: לוסטרל, סרוקסט, ציפרלקס, ציפרמיל, פריזמה ופרוזק הן תרופות נגד מחשבות כפייתיות. ייתכן שהן יוכלו לעזור לך להתמודד עם החרדות שתוקפות אותך ועם המחשבה הכפייתית על דום לב.

מתוך תוכניתו של פרופסור רפי קרסו, כל יום שישי ב- 13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"  

הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי