איראן אישרה היום (ד') כי היא בצעה ניסוי בצנטרפוגות חדשות שעשויות לזרז את קצב העשרת האורניום במדינה אך דחתה האשמות כי קצב ההעשרה הוא הפרה של ההבנות שהושגו בשנה שעברה עם מעצמות העולם.

דוברת משרד החוץ האיראני לא נתנה כל אינדיקציה לכך שהמדינה הפסיקה להזרים גז אורניום לתוך צנטרפוגות מדגם IR-5 שברשותה, על פי הודעת וושינגטון מיום שני , טהרן לא חדלה מהתהליך וממשיכה בו במרץ.

נושא פיתוח הצנטרפוגות של איראן הוא רגיש במיוחד זאת משום שאם יצליח, הוא עשוי לאפשר למדינה לייצר חומר מספיק לפיתוח פצצה גרעינית ברמה גבוהה פי כמה מהמודל הישן בו היא משתמשת כרגע. איראן טוענת לאורך כל השנים שתוכנית הגרעין שלה נועדה לשימוש אזרחי בלבד

התפתחות זאת מגיעה לאחר שביום שני האחרון, הטיימס הלונדוני דיווח כי נציגים של איראן וארה"ב דנו לאחרונה בחשאי בחידוש היחסים הדיפלומטים בין שתי המדינות לאחר 35 שנה של נתק, בעקבות המהפכה ב-79'.

לפי הדיווח בטיימס, שתי המדינות פתחו בערוץ חשאי כדי לדון בפתיחת משרד סחר אמריקאי בטהרן, אם יושג הסכם על נושא הגרעין ויוסרו הסנקציות שהוטלו על איראן בעקבות תוכנית הגרעין שלה.


קצב הייצור החדש עשוי להאיץ מאוד פיתוח של פצצה גרעינית איראניץ צילום: רויטרס


יועצים לממשלת איראן אמרו גם לעיתון כי שיחות נוספות ייערכו באזרבייג'ן בשבוע הקרוב, כאשר מי שמוביל את השיחות מהצד האיראני הוא מוחמד רזה סבזליפור, ראש לשכת הסחר העולמי של איראן.

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי ועמיתו האיראני מוחמד ג'וואד זריף, נועדו אתמול בעומאן, בניסיון למצוא דרכים להתקדם לקראת הסכם על תוכנית הגרעין האיראנית, שבועיים בלבד לפני המועד לסיום השיחות בין טהרן לבין המעצמות.