שירות החובה מתקצר. החל מיולי 2015 ישרתו חיילי החובה 32 חודשים - ארבעה פחות מאשר כיום, כך אמר היום (ד') ראש אכ"א האלוף חגי טופולנסקי בסיור בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר.

גורם בכיר באכ"א אמר כי קיצור שירות החובה יאלץ את הצבא להתמודד עם היבטים בעייתיים של מצבת כוח אדם ובחלק מהמקצועות יידרשו חיילים לחתום ארבעה חודשים קבע ולהשלים שירות של שלוש שנים שמתוכם ארבעה חודשים בתנאים של אנשי קבע.

טופולנסקי הוסיף כי היה רוצה לראות את שירות הנשים מתארך בהתאמה. "אנחנו ממינים ופועלים לשוויון", אמר וההוסיף כי נכון להיום 92 אחוזים מהמקצועות בצבא פתוחים גם לנשים, "אנחנו רוצים לראות יותר מקצועות. 

עוד אמר ראש אכ"א כי נכון להיום יש בצה"ל כ-2,200 לוחמות וכי בצבא היו רוצים לראות יותר נשים בתפקידי לחימה כמו גם יותר בתפקידים בכירים ומשמעותיים.


בצה"ל יש כ-2,200 לוחמות. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הגורם הבכיר אמר כי הניסיון להאריך את השירות הסדיר לבנות בארבעה חודשים לא צלח לאחר שבכנסת בלמו את המהלך. בעבר דרשו ח"כים רבים מהצבא לשלב בנות ביותר תפקידי לחימה והיתנו את הארכת השירות בנתונים טובים יותר. עם זאת, אומר הגורם, כי עד שנת 2016 יש פתח בחוק שבו ניתן עדיין לשנות את ההחלטה הזו.

על גיוס החרדים לצבא, אמר טופולנסקי: "דווקא בגלל קיצור השירות יש חשיבות להרחבת היקף המתגייסים לכלל האוכלוסיות ולכלל המגזרים". נכון להיום עומדים מספר חרדים בחובה ובקבע על 3600.

לדבריו, גיוס החרדים חשוב לצה"ל ולמדינה ואנחנו עושים מאמצים להרחיבו תוך ארבעה עקרונות: הראשון, לגייס כמה שיותא אנשים; השני, מתן מענה ייחודי ופרטני למתגייסים על מנת שלא יהיו בעיות; השלישי, אנחנו לא רוצים לא רוצים לפגוע באחרים ובמיוחד באחרות; והרביעי, לעשות את זה בהבנה ובהסכמה ולא בכוח. אני מקווה שדרך ארבעת העקרונות האלה, נצליח להרחיב את גיוס החרדים. בינתיים אנו בגרף טוב".

האלוף התייחס גם לשאלת משכורות חיילי החובה: "אנחנו פועלים בימים אלה להגדלת דמי הקיום שלהם, כך שיהיו ראויים ומכובדים ויאפשרו קיום ראוי".

אולם מה שהכי מטריד את ראש אכ"א הוא מעמד אנשי הקבע. "לצערי נשמעות הערות לא ראויות לא אחראיות שפוגעות בצהבא ובמשרתיו. בסופו של יום איכות הצבא וכשירותו מושפעת ישירות מאיכות האנשים שבו ומאיכות המפקדים שבו".

"יש נטייה להשוות את מערך הקבע לשירות הציבורי, אולם הדבר לא דומה כלל מכיוון שאנשי הקבע לא יכולים לעבוד עבודה צדדית, לא יכולים לשבות או לפנות לבית הדין לעבודה והם כפופים לחוק הצבאי", אמר הגורם שאישר את פרטי החשיפה במעריב השבוע לפיה גיל הפרישה של אנשי הקבע ירד בחזרה.