על אף הדעה הרווחת בעולם כי ארגון טרור, משמע איסלאם קיצוני, רשימת 10 ארגוני הטרור העשירים של פורבס חושפת נתון מעניין: שניים מתוך עשרת ארגוני הטרור העשירים בעולם אינם פועלים מטעם האיסלאם. מדובר בארגונים מחתרתיים המנהלים מלחמה אלימה כנגד השלטון במדינתם, פוגעים באזרחים תמימים במהלך המאבק ומגלגלים מיליונים באמצעות הברחות, סחר בסמים וזיוף והלבנת כספים.

טרור קולומביאני

FARC, כוחות המהפכה המזוינים של קולומביה (Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia), הוא ארגון מחתרתי בעל אידיאולוגיה מרקסיסטית אנטי־אימפריאליסטית ושחקן פעיל ומרכזי במאבק המדמם שקורע את קולומביה יותר מ־50 שנה. במאבקו נגד השלטון הימני, אותו הוא רואה כמשרתם ועושה דברם של הכוחות האימפריאליסטים־קפיטליסטים העושקים את העם הקולומביאני (והלטיני), מנהל הארגון מלחמה אלימה נגד המשטר, שגבתה עד היום את חייהם של מאות אלפי בני אדם.

צילום: ויקיפדיה

למרות שיש הרואים בפעילי הארגון לוחמי חופש פרטיזנים (בעיקר מדינות בעלות נטייה קומוניסטית), מוגדר CRAF כארגון טרור על ידי ארה"ב, האיחוד האירופי וקנדה. בין אם הוא אכן ארגון טרור "רשמי" או לא, אין מחלוקת בעניין השפעתו האדירה על הטרור העולמי: הארגון הקולומביאני המיליטנטי היה זה שפיתח ושכלל את מתודת ה"נרקו־טרוריזם" (סחר בסמים למימון פעילות טרור) בהיקפים ובעוצמות שלא נראו לפניו, תוך צבירת הון עצום, ובכך היווה מודל לחיקוי לארגוני טרור בכל רחבי העולם.

על אף שאיבד מכוחו בשנים האחרונות, עקב שורה של חיסולי בכירים ומעצרים שבוצעו בפעילות אינטנסיבית של הצבא והממשלה נגדו (בתמיכה כספית ופוליטית נרחבת של הממשל האמריקאי), הוא נחשב עדיין לארגון המחתרתי הגדול והחזק ביותר בקולומביה. במקביל הוא מהווה גם שחקן פוליטי משמעותי, והממשל נושא ונותן איתו שנים ארוכות, בתקווה לסיים את הסכסוך המדמם. כיום שולט הארגון על כ־30% משטחה של קולומביה, בעיקר באזור הג'ונגלים של דרום־מזרח המדינה, שם הוא מנהל את אחת מרשתות סחר הסמים הגדולות בעולם.

בעבר העריך דוח מיוחד של משרד המשפטים האמריקאי, כי רשת הייצור והסחר שהקים CRAF אחראית על יותר מ־50% מסחר הקוקאין העולמי, וכי 60% מהקוקאין שמוברח לארה"ב מקולומביה מקורו במעבדות הסמים של הארגון. בסך הכל, על פי ההערכות, מכניס הארגון לקופתו כ־500 מיליון דולר בשנה מעסקאות סמים בלבד.

גם באירלנד

Real IRA הוא פלג קיצוני של ה־IRA) Irish Republican Army), שהוקם על ידי פעילי הארגון אשר התנגדו להסכם השלום שנחתם בצפון אירלנד באפריל 1998. הפלג המחתרתי נחשב היום לארגון ההתנגדות החזק והאקטיבי ביותר הפועל נגד הבריטים, והוא מוגדר כארגון טרור על ידי מדינות האיחוד האירופי וארה"ב.

ה־Real IRA רואה עצמו כממשיך דרכו האמיתי של ה־IRA המיתולוגי, ושואף להתנתקות מהממלכה הבריטית ולהקמת מדינה אירית מאוחדת, הכוללת גם את החבל הצפוני של האי. אם לשפוט על פי מעשיו בשטח, נראה כי פעולותיו הרצחניות אכן מצדיקות את ההכרזה שלו על עצמו כיורשה של המחתרת האירית האלימה.

צילום: ויקיפדיה

בהתאם להשקפותיו הקיצוניות פועל הארגון בעיקר נגד הצבא הבריטי והמשטרה הצפון אירית, ואחראי לכמה פעולות טרור קטלניות שנצרבו עמוק בהיסטוריה של חבל הארץ המדמם. פיצוץ מכונית התופת בשוק ההומה של העיר אומה באוגוסט 1998, בו נהרגו 29 בני אדם ונפצעו 220, היה הפיגוע הקטלני ביותר בתולדות הסכסוך, וגבה את מספר הקורבנות הגבוה ביותר (פי שניים מהרוגי "יום ראשון הארור").

רציחתם של שני חיילים בריטים במארס 2009, הראשונים להיהרג על אדמת אירלנד מאז נחתם הסכם השלום, היה גם הוא מעשה ידיהם של פעילי הארגון. בנוסף היה Real IRA אחראי למספר פיגועי ראווה במרכז לונדון, שעוררו תהודה רבה באי הבריטי ומחוצה לו, כמו ירי טילי ה־RPG על המטה המרכזי של ה6-־MI (ארגון הביון הבריטי) ופיצוץ מכונית התופת מול המטה הראשי של ה־BBC, שתועד בשידור חי והגיע למיליוני צופים ברחבי העולם.

ארגון הטרור האירי מנהל מדבלין את פעילותו הקרימינלית, הכוללת רשת של הברחות גלובלית וסחר בלתי חוקי במגוון סחורות "חמות": החל במוצרי אלקטרוניקה וחביות נפט ועד סיגריות וראשי בקר. לפני שנים אחדות נעצר איש עסקים אמריקאי ממוצא אירי בגין הברחת 350 אלף קרטוני סיגריות מפנמה לאירלנד, בשווי 3.6 מיליון פאונד. מעצרו חשף את אחד מעורקי המימון העיקריים של הארגון, המניב כ־10 מיליון דולר בשנה. בסיכום כולל נאמדים הרווחים השנתיים הזורמים ל־Real IRA מהסחר הפיראטי בעשרות מיליוני דולרים.

הדירוג המלא מופיע בגיליון אוקטובר-נובמבר של מגזין פורבס ישראל

לאתר פורבס