אופירה דהן זוכרת את הפגישה הראשונה עם שולה זקן כאילו שהתרחשה אתמול. אל החדר נכנסה אישה עטופה בבגדים סגורים, מנסה להסתיר את זהותה על אף החום הכבד, סיפרה ששמה שולמית. דהן לא זיהתה את היושבת מולה.

לא ידעה כי מדובר במי שנחשבה לאחת הנשים החזקות במדינה, מי שהתמודדה עם כתב אישום חמור בפרשת הולילנד. שולמית חיפשה עצה רוחנית. "שולה ביקשה תקשור ולא נידבה פרטים על עצמה", מספרת דהן.

"ראיתי אצלה שני דברים סותרים. מצד אחד אישה מאוד טובה ונאמנה, שעטופה על ידי נשמות של אנשים שנפטרו ומאוד אהבו אותה, אבל מהצד השני עלו כל מיני דברים פליליים. אמרתי לה כי מהמסרים שמגיעים אלי מהנשמות עולה שמחכים לה מספר משפטים ואני רואה גם את בית האסורים. ראיתי שהמשפט הזה הטריד אותה אז ציינתי שהיא לא תקבל עונש כבד.

שאלתי את שולה מי זה אהוד ששמו עלה כל הזמן במסרים, אבל היא לא ענתה לי. היא רק רצתה לשמוע מה אומרות עליה הנשמות. סיפרתי לה על הילדים, על הבית, על היחסים האישיים ואחר כך היא הלכה".

לא סקרן אותך לבדוק מי היא?
"לא. מעולם לא עניין אותי האם האדם שמגיע לתקשור הוא מפורסם או לא ואני לא רצה לחפש אחריו בגוגל. לי חשוב האדם עצמו. על הכיסא כאן ישבו אנשי עסקים, עורכי דין, חברי כנסת, שרים וכולם יהפכו יום אחד לרימה ותולעים. יש כאלה שמתנשאים, שמסתכלים עלי בספקנות, אבל אחרי שהנשמה מגיעה ומעבירה את המסר אני רואה איך כל החשובים האלה הופכים פתאום לגמדים. בתקשור אני מפשיטה אותם והפוזה נופלת. הם מבינים שהם קטנים מאוד בעולם הרוחני הגדול הזה. בניגוד לאחרים דווקא שולה דיברה מהתחלה בגובה העיניים".

כמעט שנה וחצי עברו מאז שזקן עשתה את הדרך מירושלים לחולון, במטרה להתחבר לכמה נשמות ערטילאיות ולקבל מהן עצה. האישה שליוותה במשך שנים את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, והייתה מוכנה לחצות שדות מוקשים בשבילו, הפכה לאחרונה את עורה. השינוי, כך לפי דהן, החל בעקבות אמה שהתרחש בפגישות איתה.


"לא הבנתי איך הקול שלי בוקע מכל אמצעי התקשורת" אופירה דהן. צילום: אריאל בשור


השיחות והתקשורים היו אמורים להישאר חסויים, אלא שתמורת עסקת הטיעון התחייבה זקן לספק את כל ההקלטות של שיחותיה עם אולמרט, ואליהן השתרבבו גם השיחות המוקלטות עם המתקשרת האנונימית. החלטת הסנגורים של ראש הממשלה לשעבר להביך את זקן באמצעות תעשיית התיעוד האובססיבית שלה תפסה את דהן לא מוכנה.

"לא הבנתי איך הקול שלי בוקע פתאום מכל אמצעי התקשורת", היא עדיין מסרבת לעכל את זה. "הדברים היו אמורים להישאר ביני ובין שולה, אבל אחר כך הבנתי שהיא הקליטה כל אדם".

נעלבת?
"ממש לא, רק חששתי שיגידו שאני הקלטתי את השיחות ואחר כך העברתי אותם כדי להתפרסם. פחדתי גם שיגידו שאני משכנעת את שולה לעשות כל מיני דברים, מבלי להבין שאני רק כלי להעברת מסרים. כשעיתונאים התחילו להתקשר אלי כמעט התמוטטתי מהלחץ, כי תמיד התנגדתי לפרסום, אבל אחר כך החלטתי להתנהג אחרת. אם זה כבר יצא, אז שיהיה. אפילו פתחתי השבוע כרטיס בפייסבוק".

לא יכולת לראות את זה בא?
"במקרה שלנו הסנדלר הולך יחף. מתקשרת לא יכולה לקבל מסרים לגבי עצמה, אז תפסו אותי לא מוכנה".

זקן יצרה איתך קשר לאחר פרסום הקלטות?
"לא שוחחנו מאז שהיא נכנסה לכלא, אבל אני מאמינה שהיא תתקשר".

את צריכה לעזור לו

זקן: "באוקטובר אני צריכה להעיד".
דהן: "את יודעת שהוא (אולמרט ט.א.א) גם יתקדם פוליטית?".
זקן: "כן? הוא יחזור?".
דהן: "הוא יחזור וישאיר אותך מאחור שולה. את חייבת להעמיד אותו במקום יופי יופי".
זקן: "מה לעשות? תגידי לי, תדריכי אותי".
דהן: את חייבת לעמוד על שלך, את חייבת להעמיד אותו במקום ולא לראות אותו ממטר ולא ממילימטר. הוא בסך הכל ילד של בורא עולם".

שולה זקן, כמו רבים הפוקדים את חצרות הרבנים או את החדרים האפלוליים של הקוראות בקלפים, מאמינה כנראה כי צדיקים מימי קדם מסוגלים לנווט את בני התמותה בנבכי עתידם, וזה מבלי להזכיר את הבנתן של הנשמות בנדל"ן, פוליטיקה עכשווית או שוק ההון. באוגוסט 2013 הרגישה זקן מעט מבולבלת ואבודה מול סבך האישומים נגדה.

היא עמדה להעיד בבית המשפט בפרשת הולילנד, וגרסתה הלא יציבה אודות מערכת יחסיה עם עד המדינה שאול דכנר הוציאה אותה משיווי משקלה. אל דהן הגיעה זקן דרך איש עסקים מוכר, ורק בפגישה השנייה היא נפתחה מעט.

"גם אז לא ידעתי מי היא ולא על הקשר שלה לפוליטיקה", מחייכת דהן במבוכה. "שאלתי אותה מה העניין עם המשפט שמתנהל נגדה, ושולה התפלאה שאני לא מזהה אותה. היא אמרה 'את לא יודעת מי אני? אני שולה זקן'. זה לא עזר, כי באמת לא ידעתי במי מדובר. אמרתי לה שאני רואה מהומות ובלגן של עורכי דין, אבל היה דבר אחד בולט שלא נתקלתי בו בעבר.

"למרות שראיתי שיש נשמות שאוהבות אותה ושומרות עליה, היו לה במקביל המון אויבים בצורה קיצונית. ראיתי שהרבה אנשים רוצים שיהיה לה רע, ושאלתי למה כל כך הרבה אנשים כועסים עליה. שולה אמרה שזה בגלל המשפט שמתנהל נגדה ונגד ראש ממשלה לשעבר. בתמימותי שאלתי מי זה, והיא ענתה שמדובר באהוד אולמרט. אני חושבת שאת התקשור הזה היא כבר הקליטה כי רצתה לעקוב אחרי המסרים שיעברו אליה".

בשיחה המוקלטת ביניכן אמרת לזקן שהיא צריכה לזרום עם אולמרט, למה התכוונת?
"הסברתי לה שהיא קיבלה מסר מהשמיים והיא צריכה לעזור לו. זה לא אני החלטתי, אלא אבא שלה".

ואיך זה מתיישב עם שיחה מאוחרת יותר ובה את אומרת לזקן דברים הפוכים?
"תאמיני לי, אני לא זוכרת כל מה שאמרתי. אלה המסרים שאני מקבלת מהנשמות. המסר לסייע לאולמרט היה נכון לאותו זמן בו הוא נאמר, אבל אחר כך הדברים השתנו. אני זוכרת את השינוי במסרים והתחושה הייתה ששולה דואגת לאולמרט יותר מאשר לעצמה, ולכן הנשמות של הנפטרים דאגו לה. החיים הם דינמיים והדברים השתנו על פי ההתנהלות של אולמרט. שולה הרגישה שהוא לא תומך בה כמו בהתחלה".

באחת ההקלטות את נשמעת אומרת לזקן לקחת 100 אלף שקל מאולמרט, את מרגישה נוח עם זה?
"הנשמות עודדו את שולה לקבל את הכסף בגלל המצוקה שהיא הייתה בה ולא בגלל בצע כסף. לא הייתה לה פרנסה ואולמרט לא עמד לצידה. הוא היה נגדה במקום להיות עזר כנגדה. הנשמות ראו שהוא במצב כלכלי טוב, והיא כאשת סודו סבלה מחובות. אולמרט היה יכול לעזור לה, היה יכול לסדר לבן שלה עבודה, אבל הוא לא עשה את זה".


"ראיתי שיש לה המון אויבים בצורה קיצונית" שולה זקן. צילום: מרק ישראל סלם


אז מדוע לדעתך זקן לא שינתה את גישתה לפני כן, בטרם הסתיימה פרשת טלנסקי שנפתחה כעת מחדש?
"היא נשבעה לאבא שלה שלעולם לא תבגוד באולמרט, והיה לה קשה. הרי שולה תמיד הייתה שם בשבילו כדי לאהוב ולחבק. הנשמות ביקשו שתנסה איתו בטוב, אבל אחר כך הם ביקשו שהיא תשנה את הגישה".

זקן התייעצה איתך בטרם חתמה על עסקת הטיעון, צעד שהוביל לחשיפת שיחותיה עם אולמרט?
"אני לא יכולה לזכור כל שיחה, כי במהלך התקשור אני בטראנס, אבל שולה תמיד ביקשה שאעלה את הנשמות של אבא שלה וסבא שלה, והם אלה שאמרו לה מה לעשות. אני יודעת שהיא נצמדה למסרים שקיבלה ומילאה אחר כל העצות".

מתים זה מקצוע

אופירה דהן (31), גדלה ביבנה לאב שוטר ואם שעבדה במשק בית. כבר בילדותה נחשבה לעוף מוזר בקרב בני כיתתה ורוב הזמן הייתה בודדה. בגיל 17 היא נכנסה להיריון והתחתנה עם אבי הילד, המבוגר ממנה בכ-20 שנה. לשניים נולדו שני ילדים נוספים, אולם כאשר הקטן היה בן מספר חודשים התגרשה דהן מבעלה.

כיום היא מתגוררת בבית תוסס ורעשני ביחד עם שלושת ילדיה, בני ה-13, 12 ותשע. "היה לי המון צער בילדות", היא אומרת, "ומי שהיה בעלי סידר לי את הכל. אני מניחה שבתור ילדה חיפשתי את דמות האבא, אבל בסופו של דבר היו בינינו בעיות בתקשורת, שחלקן נובע מהפרש הגילאים".

מתי נכנס לחייך נושא התקשור?
"קצת אחרי הגירושין, לפני כמעט תשע שנים. הייתי מאוד צעירה עם שלושה ילדים קטנים והחיים שלי היו ממש קשים. במשך תקופות ארוכות לא היה מה לאכול, אז עבדתי בכל מה שמצאתי. בערב ראש השנה לפני שמונה שנים ניקיתי בית של איש עסקים וקיוויתי שבכסף שאקבל אקנה מצרכים לארוחת חג, אבל כאשר סיימתי הוא השפיל אותי וגירש אותי מבלי לשלם לי.

"הלכתי הביתה בוכה. בלילה חלמתי חלום ששינה את חיי. ראיתי את האר"י הקדוש, הצדיק מצפת, כשהוא לובש בגדים שחורים. הוא עמד ליד המיטה שלי ואמר 'אל תהיי בצער ילדתי, כי מהיום יהיו לך כוחות לעזור לעם ישראל'. הוא חיבק ונישק אותי וזה הרגיש לי אמיתי. התעוררתי מהשינה בבהלה וראיתי את הדמות של האר"י יוצאת מהדלת. נלחצתי. ישבתי בסלון ועישנתי סיגריות כמו קטר.

"בשבע בבוקר התקשרתי לאמא שלי וסיפרתי לה על החלום. היא אמרה לי שמדובר בזכות גדולה, כי האר"י מבין בגלגולי נשמות, אבל אני הייתי בסערת רגשות. רק אחרי כמה ימים חזרתי לעצמי".

מתי הפכת את הקשר עם המתים למקצוע?
"זכרתי שבחלום השני שקרה אחרי שבוע ראיתי נר ואת הטבעת בכוס מים, אז החלטתי לעשות אותו דבר וביקשתי מחברה שתשב מולי. פתאום הרגשתי שמגיע אלי מסר מסבא שלה וסיפרתי לה עליו. היא הייתה המומה ובכתה, אבל אני פרצתי בצחוק. לא ידעתי איך לאכול את המסר".


אחרי מספר חודשים דהן הפסיקה לצחוק והייתה בטוחה שהיא משתגעת. היא ביקשה עזרה מקצועית וטופלה בכדורים פסיכיאטריים. הקולות בראשה לא נמוגו. "דווקא הפסיכיאטרית הבינה אותי ולימדה אותי להשתמש בכוחות שלי", צוחקת דהן. "אחר כך היא הפכה לקליינטית שלי".

תגידי, מה מעניין את חברי הכנסת והשרים?
"בעיקר הנושאים האישיים שלהם, לא הבעיות של המדינה".

היא תחפש אותי

בניגוד למתקשרת הממוצעת, דהן אינה מתעניינת במסתרי העתיד האישי שלה. נוח לה עם אי הידיעה, והיא מחכה לגלות לאן החיים יובילו אותה. עם חשיפת הקלטות נראה כי הפרסום כבר נמצא מעבר לדלת.

כיצד הלקוחות שומעים עלייך?
"זה עובר מפה לאוזן. עד לפני שנתיים לא עסקתי בתקשור בצורה מקצועית ולא גביתי מאנשים כסף, רק אחר כך הבנתי שזה הייעוד שלי".

מהו התקשור המוצלח ביותר שלך?
"שופטת לא צעירה שהגיעה אלי מיואשת משום שהאמינה שלא תתחתן לעולם. עזרתי לה ועשיתי לה קמע והיא התחתנה".

קורה שאת טועה?
"זה קורה, אבל ממש מעט, בגלל שאנחנו יהודים ונמצאים מעל למזל. לעם שלנו יש אפשרות לשנות את המזל אם עושים גמילות חסדים".

ועדיין, קשה לי לדמיין את הסצנה בה איש עסקים רציני מגיע אלייך כדי שתעלי לו מהאוב נשמה.
"יש אנשים סקפטיים, וראיתי לקוחות שמקבלים כאן הלם תרבות, אבל התוצאות מדברות בעד עצמן. אני עוזרת בעסקאות של מיליונים ועובדה שאנשים מרוצים וחוזרים. אני יודעת שיש כאלה שמתייחסים לכוחות האלה כאל שרלטנות, והיה אפילו אדם שלא האמין למסר שהעברתי לו מאבא שלו וביקש בחזרה את הכסף, אבל רובם מתרגשים כאן ובוכים".

השיחות בהן נשמע קולו של אולמרט ישפיעו על תוצאות המשפט שהוא מנהל?
"הן בעיקר מביכות אותו. אמרתי לשולה כבר בהתחלה שבסופם של כל ההליכים הוא ישב בכלא".

מה מחכה לזקן?
"היא עוברת כרגע שינוי רציני עם עצמה, ואחרי שהיא תשתחרר מהכלא יהיו לה חיים טובים יותר".

היום את עוקבת אחרי משפט אולמרט-זקן?
"רק מאז שהשם שלי השתרבב לפרשה, ועד היום ידעתי פרטים מסוימים רק מהתקשור. הדבר שהכי מעניין אותי בפרשה הזו הוא השאלה האם קיימת חברות אמת. היה ביניהם קשר מדהים ותראי לאן הוא הגיע".

תגידי, במהלך הריאיון הסתובבו כאן כמה נשמות? הרגשתי משב קל של רוח.
דהן פורצת בצחוק מתגלגל. "את צוחקת עלי, הא? לא היה כאן אף אחד והרוח שהרגשת הייתה מהחלון הפתוח".