הכלכלן שלמה מעוז, האלוף במילואים טל רוסו, ונסיכי הליכוד בדימוס - בני בגין ודן מרידור, אלה הם, נכון לעכשיו, השמות החמים בבורסת השמות של מקורבי ראש הממשלה נתניהו המועמדים ל"שריון" ברשימת הליכוד בבחירות הבאות.

התקציב התקוע, היחסים העכורים בין סיעות הקואליציה ורוחות המלחמה המנשבות במפה
הפוליטית, מאיצים את הכנותיו של נתניהו לבחירות אפשריות. במקביל להקדמת הפריימריס בליכוד, מתכננים נתניהו ויד ימינו השר ישראל כץ מהלך שיאפשר לראש הממשלה לשריין מקום למועמד מטעמו בכל עשיריה ברשימת הליכוד בבחירות לכנסת. נתניהו מודאג מאוד מהתרוקנות הליכוד מנכסיו האלקטורליים (כחלון וסער, למשל), ובעיקר ממצבו בכל הקשור לנושא החברתי־כלכלי.

כלכלן הצדק החברתי

את הכלכלן שלמה מעוז ניסה נתניהו להריץ בפריימריס בפעם הקודמת, אך ללא הצלחה. מעוז אמר ל"מעריב-השבוע" כי איש לא דיבר איתו מאז על האפשרות כי ישוריין ברשימה, אך שמו מככב ברשימה עליה מדברים מקורבי נתניהו. מעוז יוכל להוות, לשיטתם, סוג של תשובה ציונית הולמת למשה כחלון. גם מזרחי, גם כלכלן בעל שיעור קומה, גם בעל דעות בוטות במיוחד בכל הקשור לצדק חברתי ולשכבות החלשות. בקיצור, מעוז יחזק את הנקודה החלשה ביותר של נתניהו - תדמיתו האטומה חברתית.


התשובה לכחלון? שלמה מעוז. צילום: מרק ישראל סלם

טל רוסו, אלוף פיקוד הדרום לשעבר של נתניהו, לא יהיה רלוונטי אם הבחירות יוקדמו. רוסו
התחלף עם סמי תורג'מן לפני כשנה וחצי, אך פשט מדים רק בפברואר האחרון. נתניהו מדבר על רוסו בהתלהבות רבה מאז לקח על עצמו אלוף הפיקוד את פרויקט הגדר הדרומית וביצע אותו במהירות רבה בהרבה מהמצופה.

היחסים בין נתניהו לרוסו התהדקו מאוד בתקופה ההיא, בה השקיעה המדינה מיליארדים באטימת גבולה הדרומי. השניים גם קרעו את גיד אכילס במקביל, ואף התלוצצו על כך. גם רוסו לא קיבל כל פנייה רשמית מנתניהו או ממקורביו. הוא אמור לחזק את הנישה הביטחונית של נתניהו, לאור העובדה שחוץ ממנו ומבוגי יעלון אין דמויות ביטחוניות חדשות בליכוד.

טעם של פעם

השניים האחרונים הם בגין ומרידור, נסיכי הליכוד המודחים, שלא הצליחו להיבחר בפעם
הקודמת (בגין כלל לא התמודד). נתניהו רוצה להחזיר קצת טעם של פעם לליכוד, לאור התחרות הקשה שעלולה לקום לו מכיוונו של כחלון (ואולי גם גדעון סער). כרגע, אין ברשימת הליכוד כמעט גורמים המזוהים עם הליכוד המקורי, המפלגה הלאומית־ליברלית של ז'בוטינסקי, ונתניהו זקוק לניחוח הזה לקראת הבחירות הבאות כאוויר לנשימה.

כאמור, מדובר ברשימה "חמה", אך רחוקה מאוד מלהיות שלמה או סופית. קודם צריך נתניהו להעביר במרכז הליכוד את התוכנית הגדולה לשינוי שיטת הבחירה, הזזת מועמדי המחוזות קדימה והאפשרות לשריין מקום אחד בכל עשיריה. רק כשזה יעבור נגיע לשלב התכל'ס. לא מן הנמנע שעד אז יתווספו שמות חדשים לרשימה, או ששמות קיימים יפלו ממנה.

בכל מקרה, נתניהו נערך לבחירות, מודאג מאוד מהירידה בסקרים, וינסה לאושש את מצבו
של הליכוד על ידי רכש מבחוץ. הוא לא סומך, מסתבר, על חברי המרכז או המתפקדים.


הנסיך שהודח. דן מרידור צילום: פלאש 90