פרופ' מנואל טרכטנברג, מי שעמד בראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי שמינה ראש הממשלה נתניהו בתקופת ממשלתו הקודמת בעקבות המחאה החברתית של קיץ 2011, מותח ביקורת חסרת תקדים על הממשלה בראשות נתניהו ועל שר האוצר יאיר לפיד. 

בכנס הנהגת הקיבוצים השנתי שנערך אתמול (ג') אמר טרכטנברג: "המצב היום בישראל יוצא דופן, כי ראש הממשלה הוא ממפלגה אחת, שר האוצר ממפלגה אחרת ושרי הכלכלה והשיכון ממפלגה שלישית, וכל אחד רק רוצה שהשני ייכשל. איך נקבל מהרכב כזה מדיניות כלכלית עקבית?". 
הוא גם השתלח ביוזמות הממשלתיות בתחום יוקר המחיה, בדגש על תכנית הפטור ממע"מ לדירה ראשונה של השר לפיד כשהדגיש: "אנחנו צריכים אסטרטגיה ותוכניות עומק ובמקום זה ממציאים לנו גימיקים כמו מרפסות ומע"מ 0, תוכנית ששווה בעיניי בדיוק כמו השם שלה - אפס". 

טרכטנברג נמנע מלתקוף בבוטות דומה את ראש הממשלה עצמו, אבל הזהיר בכינוס מפני הנתק בהנהגה בין מדיניות חוץ וביטחון למדיניות כלכלית-חברתית, ברמז ברור וחד לעבר נתניהו, שבכהונתו הנוכחית משך את ידיו מנושאי כלכלה: "אנחנו נמצאים בצומת קשה שלא זכור כמוהו כבר שנים רבות. אין הנהגה שיכולה להוביל את המשק, החברה והמערכת הפוליטית להתמודדות ארוכה ממושכת ועיקשת עם הסוגיות האלה.