הותר לפרסום. עירנות של המשטרה ורשות המסים במכס באשדוד מנעה הברחת ענק של זיקוקי דינור אשר יועדו להפרות הסדר במזרח ירושלים.

כזכור, במהלך ההפגנות האחרונות, החל שימוש בחודשים האחרונים בירי זיקוקין לעבר כוחות הביטחון אשר מתעמתים עם הפורעים. במסגרת פעילות משותפת של בלשי ימ"ר ירושלים ורשות המסים/מכס אשדוד, נעצרו בשבוע שעבר חמישה חשודים ערבים, תושבי צפון הארץ, בחשד כי הביאו לישראל שתי מכולות ובהן ציוד רב הכולל אמצעים פירוטכנים כגון נפצים רבי עוצמה, וזיקוקין וכן אמצעי לחימה קרים מסוג סכיני קומנדו, אגרופנים, דוקרנים ושוקרים חשמליים.
הפעילות החלה בעקבות מידע מודיעיני שהועבר לימ"ר ירושלים ע"י מכס נמל אשדוד, אשר מבצע פעילות סמויה ומגוונת לאיתור הברחות. בלשי וחוקרי הימ"ר החלו בפעילות מבצעית סמויה, בשיתוף אנשי מכס אשדוד, פעילות שנמשכה מספר ימים עד לביצוע המעצרים אתמול.

מדובר בשתי מכולות שהגיעו מסין דרך הים, עם תכולה מוצהרת של קישוטי חג מולד ומיועדות היו להגיע לתושב בית חנינא.
ביום רביעי, לפני כשבוע, הגיעו שלושה ערבים תושבי הצפון, מצויידים בייפוי כוח, במטרה לשחרר את המכולות מהמכס באשדוד. השלושה הגיעו עם שתי משאיות הובלה, העמיסו את המכולות והובילו אותן למחסן בעפולה שם התכוונו לפרוק את תכולתן.
בלשי ימ"ר ירושלים תפסו את המכולות טרם פריקתן, עצרו את שלושת החשודים שהגיעו לשחרר את המכולות וכן את בעל המחסן בעפולה ועובד נוסף במחסן. בתום חקירתם הוארך מעצרם של שניים מהם. עוד עיכבו הבלשים והחוקרים את נהגי המשאיות וכ-12 פועלים שהמתינו לפריקת תכולת המכולות, המעוכבים נחקרו ושוחררו בתום חקירתם. מיד לאחר פריקתן, התברר גודל התכולה, אשר כללה נפצים, 18,000 זיקוקין בקוטר 20 מ"מ ואמצעי לחימה קרים.


תפיסה משמעותית. פלסטינים במהלך הפרות סדר. צילום: רויטרס
 
במהלך פריקת המכולות עלה כי לצורך טשטוש והטעיית אנשי המכס, הועמסו קרטונים עם קישוטי חג מולד בסמוך לדפנות המכולה ואילו בחלק הפנימי הוסלקו והוברחו אמצעים פירוטכניים ואמצעי לחימה קרים רבים, חלקם מוסלקים בתוך קרטוני קישוט ומכוסים בנורות קישוט. פרט לעשרות אלפי הזיקוקין נמצאו במכולות גם 5,200 סכיני קומנדו, 4,300  פנסים אשר באמצעות כפתור נסתר משמשים כשוקר חשמלי רב עוצמה, 5,500 שוקרים, 1000 חרבות ומאות אלפי נפצים עוצמתיים.
לאחרונה נעשה שימוש רב בירי זיקוקין בכינון ישיר לעבר כוחות משטרה ולוחמי מג"ב במזרח ירושלים, תופעה אשר מתרחבת ברחבי הארץ ומהווה סכנה של ממש לשוטרים, לוחמי מג"ב ואזרחים. האמצעים שנתפסו ונחשפו מעידים על כוונות לפגיעה ממשית בכוחות הביטחון ואזרחים.
מנהל בית המכס בנמל אשדוד, רפי גבאי, שיבח את שיתוף הפעולה הפורה עם ימ"ר ירושלים והוסיף כי "היכולות הטכנולוגיות העומדות לרשותנו, לצד מגוון הפעילויות הסמויות שאנו מבצעים מאפשר לנו לאתר הברחות, גם כשהן  מוסלקות בתחכום לכאורה", וציין כי "אנשי מכס אשדוד ימשיכו בפעילות החשובה למניעת הברחות".
מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה (צ'יקו) אדרי אמר: "מדובר באמצעים שכבר גרמו לפציעות בדרגות שונות של שוטרים ולוחמי מג"ב ותפיסתם היא צעד חשוב ומשמעותי בתקיפת הפרות הסדר ושמירה על ביטחון אזרחי ירושלים ומבקריה".
עד הוסיף כי " המשטרה תמשיך לפעול בשילוב כוחות עם גורמי האכיפה האזרחיים, לאסוף מודיעין שיוביל לתפיסת אמצעים מסוכנים ולעצור את העבריינים הפועלים למען העברתם לפורעי החוק המסכנים חיים".
מפקד המחוז הדגיש כי פעילויות אלו נעשות לצד המאמץ המשפטי להחמרת הענישה כנגד יורי הזיקוקין ומיידי האבנים לעבר שוטרים ואזרחים והוסיף כי "משטרת ירושלים ולוחמי מג"ב ימשיכו בפעילותם הנחושה, גלויה וסמויה, להחזרת השקט והביטחון לעיר ירושלים".