הממשלה אישרה היום (א') את חוק הלאום השנוי במחלוקת ברוב של 14 לעומת 6. כל שרי יש עתיד התנגדו לחוק, כמו גם שרת המשפטים ציפי לבני. 


שרת התרבות  לימור לבנת לא השתתפה בהצבעה משום שסברה שהצעת החוק של אלקין שהובאה להצבעה לא טובה, ומוטב היה לא להצביע היום על הצעת החוק האמורה נוכח העובדה שרה"מ צפוי להציג תוך מספר שבועות הצעת חוק טובה שתזכה לתמיכה רחבה מאוד בממשלה ותיתן ביטוי הולם להיותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ומדינה דמוקרטית.

לבנת הציעה פשרה לפיה הממשלה תצביע על אימוץ 14 העקרונות שהציג רה"מ ושיהוו בסיס להצעה הממשלתית. זאת במקום הצעת החוק של אלקין אשר בין היתר סירב להכפיף את הצעתו להצעת החוק הממשלתית שיגיש רה"מ, כפי שביקש היועץ המשפטי לממשלה. הצעתה לבנת זכתה לתמיכה רחבה בקרב השרים. נוכח העובדה שהצעתה לא התקבלה, היא בחרה שלא להשתתף בהצבעה


טרם ההצבעה התנהל דיון סוער בין ראש הממשלה בנימין נתניהו,  לבני, ושר האוצר, יאיר לפיד.  האחדונים תקפו את נתניהו וצעקו לעברו: "אתם מביאים חוק שיהרוס את הדמוקרטיה. אתם רוצים פה מדינת הלכה".

ראש הממשלה ענה להם: "לא היינו מגיעים לפה אם לבני היתה מתנהלת אחרת. העמדה שלה רופסת ואינה משרתת את המציאות". לפיד ענה לו כי לא כל מי שלא חושב כמוך הוא רופס: "מנחם בגין וז'בוטינסקי לא היו מתקבלים לליכוד". פרי ניסה להרגיע ואמר כי הוא לא מבין את הדחיפות לחוק הזה בתקופה כל כך רגישה.  ראש הממשלה ענה להם בצעקות שוב ש"מתפתחת כאן מדינה בתוך מדינה. ככה אי אפשר לנהל."
לבני החליטה להגיב ואמרה: "נשים את הפיל על השולחן, אתה רוצה שנצביע נגד כדי שתוכל לפטר אותנו. אדוני רה"מ, הנאום שלך הבוקר והמילים היפות על מגילת העצמאות, על ז׳בוטינסקי ושוויון לא מכסים על ערוותו של חוק אלקין שאין בינו לבין הנאום שלך דבר וחצי דבר. האם בחסות המצב הביטחוני אתה הולך להביא נושא כל כך חשוב למדינת ישראל ככיסוי לדיל פוליטי? האם חוק הלאום הוא כיסוי לתרגיל פוליטי? אם לא - אז תואיל ותדחה את הדיון ביום רביעי ותקיים איתנו דיון אמיתי על התוכן לפני שאתם הורסים את המדינה".

לאחר ההצבעה אמר יו"ר הקואליציה זאב אלקין כי בהצבעה בכנסת תוטל משמעת קואליציונית, מה שיחייב את כל חבריה, כולל המתנגדים,  להצביע בעד החוק.
יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט הגיב על העברת חוק הלאום: "חוק הלאום שדרשנו בהסכם הקואליציוני איתנו יציל את תושבי דרום תל אביב מהמסתננים. כשבפעם הבאה יובא חוק לעצירת המסתננים לבג״ץ,  בג״ץ יצטרך גם להכניס לשיקוליו שישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי. ולא רק את כבוד האדם וחרותו. זאת בשורה חשובה לתושבי דרום תל אביב ולמדינת ישראל כולה״.

יו״ר ועדת הכנסת, ח״כ יריב לוין, מיוזמי חוק הלאום, אמר: ״עשינו היום צעד בעל משמעות היסטורית בכדי להשיב את ישראל לשורשיה הציוניים, לאחר שנים של פגיעה מתמשכת מצד מערכת המשפט בעקרונות הבסיסיים עליהם קמה המדינה.

לגבי החלטת יש עתיד להצביע נגד החוק, אמר לוין: "ההחלטה הדיקטטורית של לפיד לפיה הוא מורה לחברי סיעתו להצביע נגד החוק בטענה שהוא פוגע בדמוקרטיה, היא בדיחה גרועה על חשבון העתיד של מדינת ישראל".

הוא הוסיף: "אני נחוש להביא להשלמת החקיקה על מנת להבטיח שהנוסחה ׳יהודית ודמוקרטית׳ תשונה ל׳יהודית בעלת משטר דמוקרטי׳, באופן שיחזיר את הסדר הנכון על כנו".


באופוזיציה תוקפים



יו"ר מפלגת העבודה וראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג אמר: "העיסוק בחוק הלאום משול לישיבה של ממשלת נתניהו על הר הבית. העלאת הנושא, בזמן ביטחוני ומדיני כה רגיש, היא חסרת אחריות, מיותרת ועלולה להגביר את הלהבות האוחזות באזור".

לדבריו, "אם מגילת העצמאות הייתה מספיק טובה לנו כשהיינו מיעוט של 600 אלף איש, מדוע היא לא מספיק טובה לנתניהו היום? רק ראש ממשלה חסר ביטחון עצמי, ללא חזון וללא תכנית, נזקק לחוקים העוסקים במובן מאליו ולא ישפרו את חייו של אף אזרח ישראלי".
 
הרצוג הוסיף כי "התנהלות הממשלה מוכיחה כי אינה מסוגלת להנהיג את ישראל ועליה לפנות את כיסאה. למדינה מגיעה הנהגה אחרת, שקולה ובטוחה, בהובלת מפלגת העבודה".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה בתגובה על אישור חוק הלאום בישיבת הממשלה, כי "חוק הלאום שהממשלה אישרה הוא חוק שדגל שחור מתנוסס מעליו. נתניהו וכל שותפיו לקואליציית הימין הקיצוני הם שותפים לפשע נגד הדמוקרטיה הישראלית, ויהיו אחראים לאחד הכתמים השחורים ביותר בספר החוקים הישראלי".

"העובדה שהממשלה בוחרת לקדם את החוק דווקא בימים בהם נדרשת מנהיגות אחראית להרגעת הרוחות ולא להלהיטן, מוכיחה שהממשלה הזו מורכבת מפירומנים חסרי אחריות שכל מה שמעניין אותם הוא גזירת קופונים פוליטיים.  זו לא חכמה לגנות את החלטת ראש עיריית אשקלון שלא להעסיק ערבים ואז לעגן אפליה שלהם בחוק". 
לדברי גלאון גם הנוסח "המרוכך" של חוק הלאום של ראש הממשלה, נתניהו, חותר תחת ערך השוויון והמשמעות שלו  היא אחת: הפיכת אזרחי ישראל הערבים לאזרחים סוג ב'. 

יו"ר 'קדימה', ח"כ שאול מופז, אמר: "מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, אנחנו לא זקוקים לשום חוק כדי לקבוע זאת. את הצביון היהודי והדמוקרטי בארצנו אף ראש ממשלה לא ישנה ואף שר. מי שנמצא במשבר זהות זו הממשלה. לא אנחנו".