הנשיא התשיעי שמעון פרס נשא דברים היום (ה') בטקס האזכרה הממלכתי לזכרו של דוד בן גוריון, במהלכם השמיע ביקורת חריפה ביותר על הניסיונות לדבריו לשעבד את מגילת העצמאות לצרכים פוליטיים במסגרת חוק הלאום: "היום אנו פוקדים את קברו של בן גוריון בלב רועד, כי בימים אלה התגלעו, לחרדתי, סדקים העלולים לפלג את העם ולערער את מגילת העצמאות, מגילת העם, לזעזע את מעמדה הדמוקרטי מבית ומבחוץ.




פרס הוסיף: "כמי שהייתה לו הזכות לצקת מים על ידיו של בן-גוריון, לפעול מטעמו למען ביטחון המדינה, להיות תלמידו – אני כשומע את קולו החד עולה כאן באִוְושָת הרוח. קולו הנוקב והתובעני, נקי מגינוני כבוד וחנופה, סולד ממליצות. מבקש דברי אמת ומעשי אמת ושואל, איך בכלל עלתה בישראל ההבחנה המופרכָת בין "יהודית" ל"דמוקרטית"? ומה קודם למה, יהודית לדמוקרטית או דמוקרטית ליהודית? הקול התובע מאיתנו לשוב לעצמנו. לרוח הדמוקרטית באמת, ולחזון היהודי כפי שנוסח במגילת העצמאות. קולו זה של בן-גוריון תובע מאיתנו, כאן והיום, להיות מה שהיא נועדה להיות – מדינת מופת. מדינה שפויה ונאורה. השוחרת צדק, שוויון ושלום, ומעוררת אמון ואהדה בעולם כולו". 



פרס הדגיש כי חוק הלאום נוגד  את ערכי מגילת העצמאות ואמר: "לצערי הניסיון לשעבד את המגילה לצרכים פוליטיים חולפים, מנתקת אותנו ממנה, וסותר את חזון הנביאים. הפולמוס סביב מה שמכונה עתה "חוק הלאום" נראה בעיני רבים כסָפִיחַ פוליטי שאינו דרוש, ושעלול לפגוע בערכים המאחדים את העם. ויכוח דתי מיותר, במקום הסכמה לאומית רחבה ועלולה להפוך סכסוך מדיני לזעזוע דתי שקשה יהיה לעוצרו. הביטחון המוסרי והבטחון הקיומי כרוכים יחדיו והם המאחדים אותנו". 

רה"מ בנימין נתניהו התייחס אף הוא בטקס האזכרה הממלכתי לחוק הלאום: "אני יודע שכמה מידידיי הטובים ביותר מתנגדים לחוק הלאום, ואני מכבד אותם אבל כראש ממשלת ישראל מדינתו האחת והיחידה של העם היהודי אני חושב אחרת. אני לא מתיימר להגיד לכם מה בן גוריון היה אומר היום. כשהוא הכריז על הקמת מדינת ישראל לא ראו צורך לחוקק חוקי יסוד שיבטיחו את אופייה היהודי והדמוקרטי"


נתניהו הוסיף כי: "במהלך השנים קראו תיגר על אופייה הדמוקרטי ולכן חוקק חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ועכשיו רבים קוראים תיגר על אופייה היהודי של מדינת ישראל ולכן צריך לעגן את אופייה זה בחוק הלאום. זאת הדרך לשמר את האיזון שנקבע במגילת העצמאות - של מדינת ישראל כמדינה כיהודית ודמוקרטית. כך היה, ונבטיח שכך יהיה" .