נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הזהיר במסיבת עיתונאים משותפת עם האפיפיור פרנציסקוס, באנקרה, משנאת האיסלאם, ואמר כי "יש למצוא פתרון לגזענות ולאיסלמופוביה במערב".



ארדואן טען עוד, כי "העולם הוא דו פרצופי כלפי הטרור". לדבריו, "בסוריה יש טרור מדינה שמנוהל על ידי יחיד (הנשיא בשאר אסד), ואילו יש טרור של מדינה שמנוהל ברצועת עזה", כשהוא מתייחס לישראל.
 
נשיא טורקיה גינה בחריפות את קבוצות האסלאם הקיצוני, כמו דאע"ש, בוקו-חראם בניגריה וארגון אל-קאעידה, ש"מנצל את העמים". הוא הדגיש, כי במהלך שיחותיו עם האפיפיור, מצא עמדות משותפות לגבי סוגיות בינלאומיות, המאבק בטרור, השימוש באלימות והשתלטות הכסף".
 

מצדו אמר האפיפיור, כי "זה דבר טבעי שאזרחים מוסלמים, יהודים ונוצרים יזכו לאותן זכויות ויכבדו את חובותיהם. חופש הפולחן הוא דבר בסיסי, ויש לאפשר לכולם חופש זה".
 
הכס הקדוש הוסיף עוד, כי "אנו זקוקים לדיאלוג בין דתי, מאחר ויש לנו ערכים משותפים רבים. יש לקיים את הדיאלוג באווירה שקטה, וללמוד לקח מהמחלוקות כדי להסיק מסקנות".
 
קודם לכן, בנאום שנשא ביום חמישי וצוטט למחרת בעיתון הטורקי "הורייט", אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, כי "זרים אינם יכולים לפתור את הבעיות במזרח התיכון מפני שהמערב לא 'אוהב אותנו' והוא יותר מתעניין בכסף".
 
הדברים נאמרו בוועידה הכלכלית של מדינות מוסלמיות, ימים ספורים לאחר שטען כי אמריקה התגלתה על ידי מוסלמים.
ארדואן הוסיף: "רק אנחנו יכולים לפתור את הבעיות שלנו. אני מדבר בגלוי: זרים אוהבים נפט, זהב, יהלומים ואת כח העבודה הזול במדינות המוסלמיות. הם אוהבים עימותים, מלחמות ואת הסכסוך במזרח התיכון. תאמינו לי, הם לא אוהבים אותנו". 
 
נשיא טורקיה הציע למדינות המזרח התיכון להתאחד ולוותר על הסיוע המערבי. "הם נראים כמו חברים, אבל הם רוצים לראות אותנו מתים", אמר. "הם אוהבים לראות את הילדים שלנו מתים. התנאי היחיד כדי להתגבר על המשבר בעולם הערבי הוא אחדות".
 
ארודאן הוסיף: "תאמינו לי, אנחנו יכולים לפתור כל בעיה בתנאי שאנחנו מאוחדים. אם נפעל יחד, אנחנו נביא לסוף בידודה של פלסטין, בידוד שנמשך כבר קרוב למאה שנים. אפשר למנוע את שפיכות הדמים בעיראק והרג ילדים בסוריה על ידי אחדות".
 
יש לציין, כי דבריו של ארדואן מהווים המשך לדברים מהשבוע שעבר, במהלך כנס באיסטנבול. "הדת שלנו לא הייתה אף פעם כלי לניצול. אלה שהשתלטו על אמריקה בגלל הזהב שלה ועל אפריקה בגלל היהלומים - עושים זאת עכשיו במזרח התיכון בשביל הנפט על ידי אותה מזימה מלוכלכת", אמר. "אמריקה התגלתה על ידי מוסלמים, ולא על ידי כריסטופר קולומבוס", הדגיש נשיא טורקיה.