ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ד') תקנות שנועדו להסדיר העברת מכסות לייצור חלב מיצרנים קיבוציים שהחליטו לפרשו מייצור ליצרנים ביישובי עוטף עזה, בהתאם להחלטת הממשלה לפיתוח שדרות ועוטף עזה. 


הסוגיה עלתה על הפרק בעקבות החלטת קיבוץ קטורה שבערבה להפסיק לעסוק בייצור חלב, מה שמחייב את העברת המכסות של הקיבוץ לגורם אחר.
אורי צוק-בר, סמנכ"ל לייצור וכלכלה במשרד החקלאות, אמר כי ההעדפה היא לחזק קודם יישובים בהם נמצאים יצרנים קטנים ובינוניים במשק החלב השיתופי. עוד נקבע, כי אם ליצרן הפורש ישנם שותפים הם יזכו לקבל זכות סירוב ראשונה ויוכלו לרכוש את מכסת היצרן שמעוניין לפרוש.


בדיון התגלעה מחלוקת בין צוק-בר לעלי בינג, רפרנט חקלאות באגף התקציבים של משרד האוצר, בנוגע לשאלה למי להעביר את המכסות. בינג אמר כי צריך לתת העדפה ליצרנים הגדולים מאחר שהם יעילים יותר, ולהעביר את המכסה שמתפנה אליהם. הוא הזהיר כי העברת מכסה ליצרנים קטנים תפגע ביעילות ותעלה את מחיר המטרה של החלב. צוק-בר השיב כי צריך להעביר את המכסות קודם ליצרנים הקטנים, כדי לאפשר להם להתייעל ודווקא להוריד את מחיר המטרה.

מנכ"לית מועצת החלב, מיכל קראוס, ציינה בדיון כי מכסת היצרנים במשק הקיבוצי והשיתופי עומדת בממוצע על 3.6 מיליון ליטרים בשנה, אך יש יצרנים קטנים יותר שמייצרים כ-3.1 מיליון ליטר.