בשורה לרוכשי הדירות: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (חמישי) את התקנות המשלימות את החוק של ח"כ מאיר שטרית, שעבר כבר בפברואר, לפיו יוגבל שכר טרחת עו"ד ברכישת דירה מקבלן ל-5000 שקלים או לחצי אחוז ממחיר הדירה, הנמוך מבין השניים. יוחרגו מהחוק החדש דירות יוקרה שמחירן מעל 4.6 מיליון שקלים. מדובר בשכר הטרחה שגובים הקבלנים מרוכשי הדירות עבור הוצאות משפטיות. החוק אינו מגביל שכר טרחת עו"ד המייצג את הרוכש. החוק והתקנות שאושרו היום יכנסו לתוקף ב-10 בינואר 2015.
 
נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד אילן שרקון, טען בדיון: "כשאני מוציא חשבונית והרוכש מקבל חשבונית ממני, הוא לא ילך להתייעץ עם אף עו"ד נוסף". על כך השיב לו ח"כ שטרית: "הוא יחליט, לא אתה". עו"ד שרקון: "רוב הרוכשים לא מיוצגים אמיתית. הם משלמים שכר טרחה לבא כוח הקבלן. בהרבה מאד עסקאות הרוכשים לא מיוצגים בכלל. הם חושבים שהם מיוצגים כי הם משלמים ישירות לעו"ד של הקבלן". 

 
 
ח"כ מאיר שטרית: "למה הקבלן לא משלם ישירות לעו"ד? מי מפריע לכם? לא שיניתם את זה וגם לא תשנו. אתם מנהלים מאבק במקום לא נכון. אין לי בעיה שהקבלן יכניס את זה למחיר הדירה, כמו שהוא מתמחר את האינסטלטור, אבל זה לא המצב. היום גובים מהרוכש בין 1.5 ל-2 אחוזים, ולפעמים הקבלן לוקח לעצמו חלק מהכסף, זה בכלל שחיתות. מעכשיו אתם תוציאו חשבונית וקבלה כדי שבשכר הטרחה הזה הקבלן לא יוכל לגעת בכסף, ואז הרוכש גם לא ישלם על זה מס רכישה. היום הזוג משלם גם על הדירה וגם על שכר הטרחה מס רכישה. אותי מעניין הקונה. לא הקבלן ולא עורכי הדין. אני חוסך לקונה".
 

"לפעמים הקבלן לוקח לעצמו חלק מהכסף, זה בכלל שחיתות". שטרית. צילום: פלאש 90

יאיר לנג, יועץ משפטי, משרד הבינוי: "בתקנות המקוריות שהוגשו לשר הבינוי אורי אריאל לא הייתה כל הבחנה בין סוגי דירות. השר הרגיש שזה לא נכון וביקש להחריג דירות יוקרה. כדי להגדיר מהי דירת יוקרה, החלטנו להיצמד למדרגות המס, וכך החלטנו על דירות במחיר שעולה על 4.64 מיליון, שלגביהן לא תהיה הגבלה חוקית על שכר הטרחה. מיום שאושר התיקון לחוק קיבלנו עשרות פניות. זאת אומרת שהציבור מודע ונערך".
 
 
על טענת נציגי לשכת עורכי הדין כי מדובר במחטף, אמרה היועצת המשפטית של הוועדה אתי בנדלר: "התקנות היו אמורות להיות מובאות לוועדה תוך שלושה חודשים מיום פרסום החוק, בחודש מרץ. בשלהי כהונתה של כנסת, לפני פיזורה, יש זימונים לוועדה בצורה דחופה. זה לא חריג. זה רע בל יגונה".