במשרד החוץ לא אוהבים את ההצעה האמריקנית לפיה ישראל תגיש הכרה מרוככת במדינה הפלסטינית, בעיקר בשל החשש מהמשך המפולת המדינית וההכרה במדינה הפלסטינית.


'אפקט הדומינו' החל בהחלטת הפלרמנט השוודי שהפכה בהמשך להחלטה המשמעותית ביותר של הממשלה בשוודיה מאז שנבחרה (ומאז הספיקה ליפול). שוודיה היא המדינה ה-135 בעולם שהכירה במדינה הפלסטינית אבל הראשונה באירופה להניע מהלך שכזה. במרבית מדינות אירופה, בהן כבר אושרה ההכרה במדינה פלסטינית, מדובר בהצהרה "על הנייר" בלבד, כמו בבריטניה וצרפת למשל, שמשמעותה תמרור אזהרה לישראל. 
 
 
הקמפיין בעד הכרה במדינה פלסטינית נמשך כל העת, ובשבועות האחרונים הופצו מכתבים מטעם מאות אנשי ציבור בישראל לפרלמנטים באירופה על מנת שיכירו במדינה הפלסטינית. התומכים בהחלטה, בהן המדינות שכבר הכריעו, אומרים כי מעבר להיותו של הצעד תמרור אזהרה לישראל, יש בכך גם כדי לאפשר לשני הצדדים להגיע למשא ומתן במצב שווה לכאורה, כשתי מדינות. 


 
לצד אפקט התמיכה שמתרחש באירופה ובעולם, ישנן מדינות שמתנגדות למהלך שכזה, כמו נורבגיה. השגריר הנורווגי, סבין סבייה, הסביר אמש למעריב-השבוע כי "יש כל מיני יוזמות בנורווגיה להעלות לפרלמנט הצעה שכזו, אבל נכון לעכשיו אין כוונה לעשות כן. הממשלה הנוכחית, שיש לה רוב בפרלמנט, לא תומכת בצעד שכזה. אנחנו לא סבורים שזו ההחלטה הנכונה לתהליך השלום״.