החורף הישראלי מתעתע. אחרי נובמבר גשום למדי, חזר האביב לכמה ימים בתחילת דצמבר. אבל אל תיתנו לזה לבלבל אתכם. גם אם נמות מחום במהלך כל החודש, החורף כבר כאן, ודי בכמה טיפות כדי להציף את הרחובות ולתת לנו הרגשה שלונדון זה כאן. אז מה חסר לתפאורה? משקאות חמים ובדרך כלל גם מתוקים.



סחלב
לרוב המשקאות החמים יש גרסה קיצית, כמו תה קר, סיידר ושוקו. לעומתם, הסחלב ייחודי לחורף, ולכן בחרתי לפתוח דווקא איתו. אולי לא כולם יאהבו את ההשוואה, אבל מבחינתי הסחלב הוא סוג של דייסה (ואני בעד דייסות), בזכות רכיביו והמרקם שלו. 



הסחלב המקורי מיוצר מעמילן של פקעות הצמח לאחר טחינתו עם חלב ותיבולו במי ורדים. כיוון שעמילן הסחלב יקר, המשקה המוכר לנו כיום מכיל בדרך כלל עמילן תירס (קורנפלור), חלב ו/או מים, והוא מתובל בסוכר, במי ורדים, בקוקוס, בפיסטוקים או בבוטנים טחונים ובקינמון.


את הסחלב אפשר להכין בבית, והוא נפוץ גם בתפריטי בתי הקפה כקינוח או כמשקה חם, במקום קפה או שוקו. הסחלב יכול להוות תחליף לקפה ועוגה (כן, כן, לא רק למשקה, אלא לכל החבילה שנהוג לכנותה אצלנו ”קפה ומאפה"). תרומתו היא כ-250 קלוריות, תלוי בגודל הכוס, ועם התוספות (קוקוס, בוטנים, פיסטוקים) כ–100 קלוריות נוספות. 


סחלב. צילום: ויקיפדיה

שוקו 
הילדים שלנו צורכים שוקו בכל עונות השנה. הורים רבים מאמינים כי מדובר בתחליף לחלב, אבל לא מביאים בחשבון את כמות הסוכר הגבוהה, ועמה התכולה הקלורית (מזכירה שכל ילד רביעי בישראל בעודף משקל). בבתים רבים שוקו מצונן או אבקה להכנת שוקו הם מצרך קבוע במקרר ובמזווה, בדומה לביצים וללחם.


יחד עם זאת, השוקו מהווה הזדמנות לצריכת חלב ומספק חלבון, סידן, אשלגן וויטמינים כמו 12-B. אין הבדל מהותי בין אבקה להכנת שוקו לבין משקאות שוקו מוכנים. מניסיוני, ילדים בישראל שותים את השוקו עם כמות גבוהה של אבקה, ולכן גם עם כמות גבוהה של סוכר. מומלץ להורים להפחית בהדרגה את כמות אבקת השוקו. בהכנת משקה, ניתן להמיר חלק ממנו בחלב.


איך עושים זאת? לאט לאט. אם הילד שותה כוס שוקו מוכן, צריך לדאוג ששמינית מהכמות תוחלף בחלב, ולאחר שבועיים שמינית נוספת. את השינוי הבא תעשו אחרי שבועיים נוספים וכך הלאה. הפחתה מתונה ואיטית עם התמדה יבטיחו הצלחה. מהתרשמותי, מבוגרים צורכים יותר שוקו בחורף, בגרסה החמה. בדומה לסחלב, גם פה התרומה הקלורית לא מבוטלת. מרשמלו, קצפת או קוביות שוקולד מעלים משמעותית את הערך הקלורי. אל תתפלאו, המספרים יכולים להגיע למאות אחדות.בכוס קטנה של שוקו יש יותר מ-200 קלוריות, בכוס גדולה  400-300. כל מרשמלו יוסיף כ-15 קלוריות והקצפת -  כ-60.


אני בעד שוקו איכותי תוצרת בית, על בסיס אבקת קקאו או קוביות שוקולד מריר (המכיל 60% או יותר מוצקי קקאו), ממותק בכפית סוכר או בממתיק נטול קלוריות. אם שוקו כזה הוא על בסיס מים עם מעט חלב, תכולתו הקלורית תהיה כ-150 קלוריות. בכל מקרה יש להתייחס לשוקו כאל ממתק. 



הזדמנות לצריכת חלב ומספק חלבון, סידן, אשלגן וויטמינים כמו 12-B. שוקו חם. צילום: Ingimage/asap

סיידר 
בסיס המשקה החם דומה בהרכבו למשקה המצונן - מיץ תפוחים. כלומר, סוכר בכמויות גדולות, כ-6 כפיות בכוס, ולכן גם סיידר מוגדר אצלי כממתק. לעתים הוא יכלול גם פרוסות תפוח עץ מיובשות או טריות ומעט יין. אלה מעשירים את הטעם ואת הערך הקלורי, אבל תרומתם התזונתית בכמויות אלו אינה משמעותית. 


תה שחור, תה ירוק, חליטות צמחים ופירות
יש שוני בין סוגי התה הן ביתרונות התזונתיים והן בערך הקלורי שלהם. חובבי התה שירצו לחסוך בקלוריות, לא ימתיקו כלל או שיוסיפו ממתיק ללא קלוריות. אחרים ימתיקו בסוכר לבן או בסוכר חום ויהיו שיבחרו בדבש. פה המקום לציין כי שלושתם תורמים את אותה כמות קלוריות:  20 לכפית, ואין יתרון תזונתי משמעותי לסוכר החום על פני הלבן (ההבדלים הם רק בצבע ואולי גם במחיר).


גם לדבש אין יתרון תזונתי משמעותי על פני הסוכר. שלושתם שייכים לקבוצה המכונה ”קלוריות ריקות", לה שייכים מזונות שתורמים קלוריות ללא רכיבים תזונתיים חשובים, כמו ויטמינים, מינרלים, חלבונים, סיבים תזונתיים. ואם כבר יש בהם רכיבים אלו, הם בכמויות זניחות. 


תה שחור ותה ירוק מופקים מהעלים העליונים והניצן של השיח קמליה סיננסיס. ההבדל ביניהם הוא בעיבוד. עלי התה השחור עוברים תהליך חמצון לאחר הקטיף (כך מתקבל הצבע השחור) וייבוש. עלי התה הירוק עוברים חימום באדים לפני הייבוש, והצבע הירוק נשמר. 


התה השחור והתה הירוק מכילים פלבנואידים שהם נוגדי חמצון (אנטיואוקסידנטים), שעוזרים להאטת תהליך ההזדקנות של התאים בגוף. מחקרים שונים גילו, כי תפריט עשיר בפלבנואידים מצמצם את הסיכון למחלות כלי דם ולב. התה מכיל גם תיאנין, שתורם למצב רוח טוב ורגוע, ויחד עם זאת מעורר.
 

ההבדל הבולט בין מרכיבי התה השחור והירוק הוא בכמות הקפאין: 40–50 מ"ג בשחור, לעומת 15–30 מ"ג בירוק. המוח רגיש לקפאין, והשפעתו על מערכת העצבים המרכזית מתבטאת בעירנות מוגברת ואף בעצבנות. כוס תה שחור מכילה כמחצית מכמות הקפאין שיש בכוס קפה. בחליטות, לעומת זאת, שמכילות חלקי צמח שונים, פירות, פרחים ותבלינים, אין קפאין כלל. 


אי אפשר להתעלם ממשקה נוסף שמככב בשנים האחרונות בתפריטים של בתי הקפה והוא הצ'אי לאטה - תה על בסיס חלב או אבקת חלב, שממותק בדבש. כוס גדולה מכילה כ–400 קלוריות. 


בשורה התחתונה: מוטב להעדיף תה ירוק וחליטות על פני תה שחור או צ'אי לאטה