הפרלמנט האירופי אישר היום (רביעי) את ההצעה להכיר בעיקרון במדינה פלסטינית. בעקבות פשרה בין המפלגות המרכזיות בפרלמנט, הוחלט כי בהחלטה ייכתב: "הפרלמנט האירופי תומך באופן עקרוני בהכרה במדינה פלסטינית ובפתרון שתי המדינות". עוד נאמר כי הדבר צריך ללכת יד ביד עם קיום תהליך מדיני והתקדמות שיחות השלום.

חברי מפלגות השמאל בפרלמנט, הסוציאל-דמוקרטים, ו"הירוקים", הציעו בתחילה לקרוא למדינות החברות באיחוד האירופי להכיר במדינה פלסטינית ללא תנאים. למרות זאת, מפלגת העם האירופית, הגדולה בפרלמנט, שמייצגת את הימין-מרכז, וברית הליברלים והדמוקרטים למען אירופה, טענו כי הכרה במדינה פלסטינית צריכה להיות חלק מהסכם עם ישראל.

בחודשים האחרונים ספגה ישראל מספר מכות מדיניות לאחר שממשלת שוודיה הכירה במדינה פלסטינית, וכך גם מספר פרלמנטים באירופה, כולל של צרפת ובריטניה. באיחוד האירופי ישנה אי שביעות רצון מכך שאין ההתקדמות בתהליך המדיני. מספר מדינות הביעו את תסכולן מישראל, שמאז קריסת שיחות השלום באפריל, המשיכה לבנות בהתנחלויות.

בתוך כך, הסתיים כינוס המדינות החתומות על אמנת ז'נבה בשוויץ. הכינוס התקיים תחת הכותרת: "המצב ברצועת עזה ובגדה המערבית", ולדברי בכירים במשרד החוץ נועד כדי לפגוע בישראל ולהציגה כמדינה תוקפנית וכמפרת זכויות אדם. ארצות הברית נעדרה מהוועידה אך כלל מדינות אירופה השתתפו בה. מאמצים דיפלומטיים של ישראל למנוע מכמה מהמדינות האירופיות המובילות כמו גרמניה להשתתף בכינוס נכשלו .


משרד החוץ שלח את תגובתו לכינוס: "הכינוס היום הוא דוגמא נוספת לאג'נדה האנטי ישראלית. הכינוס הזה משרת בעיקר את גורמי הטרור המשתמשים באזרחיהם כמגן אנושי ולמרות זאת ישראל תמשיך להגן על אזרחיה". בהודעה שהוציא המשרד, נאמר עוד כי הכנס שננעל היום היה תרגיל פוליטי: "במקום לחזק את החוק הבינלאומי הוא מעודד את הפלסטינים ושולח מסר לנשיא עבאס שפעולה עצמאית בינלאומית עדיפה על שולחן המשא ומתן עם הישראלים". 

עוד נמסר בהודעת משרד החוץ: "הכנס הזה שולח מסר חד משמעי. הוא נותן לגיטימציה לארגוני טרור ומשטרים דיקטטוריים בשעה שמגנים מדינה דמוקרטית שנאבקת בטרור  תחת החוק הבינלאומי. ההיסטוריה מלמדת אותנו שלא יכול שיהיה חוק אחד למדינת העם היהודי וחוקים אחרים לשאר המדינות".