שלושים חברים מונה להקת "אמהגומה" של קהילת העבריים מדימונה, שלושה מתוכם הם ילדיה של אלישבע בת ישראל, שנמנית בין מקימי הלהקה. נסיבות בריאותיות הביאו אותה לישראל, במטרה למצוא מזור לבתה, בתוך כך זנחה את הקריירה המוזיקלית שלה ומצאה בית בקהילת העבריים שחיבקה אותה והעניקה לה בית בקרבם, והיא אימצה את אורחות חייהם ואמונתם הדתית.
בתעודת הזהות היא אמנם מופיעה כאלישבע בת ישראל, אולם "בת ישראל" אינו שם משפחתה המקורי. כל בני הקהילה העבריים בישראל, בלי יוצא מן הכלל, נושאים לצד שמם העברי את שם המשפחה "בן ישראל" ו"בת ישראל", כסימן היכר שמייצג ומחבר את חברי הקהילה, רובם אפרו-אמריקאים במוצאם, אולם יש בהם מי שהגיע לישראל מבריטניה ומאפריקה. הם, אגב, מאמינים שהם מצאצאי עשרת השבטים שגלו ליבשת אחרי חורבן בית שני.

 "באתי לארץ בגלל הבת שלי והצטרפתי לקהילת העברים, אותה לא הכרתי קודם לכן", אומרת בת ישראל. "היה לי כרטיס טיסה חזרה לארה"ב, אבל הקהילה עודדה אותי להופיע, לעשות מוזיקה. גילתי שהארץ יפה וקיבלתי הרבה אהבה מהאנשים, שקיבלו אותי אליהם ונתנו לי מקום. אחרי שהבנתי שיש לי חיבור טוב עם האנשים, נשארתי כאן".

בת ישראל (65) נולדה בארה"ב בשם אליזבט, להורים ממוצא אפריקאי. אמה האמינה שלילדה נכון עתיד בעולם המוזיקה, וכבר בגיל שנתיים הושיבה אותה לצד הפסנתר. לשמחתה התברר שלילדה כישרון מוזיקלי יוצא דופן. שתי אהבות נטעה האם בלב ילדתה: אהבה למוזיקה ואהבה לישראל. לימים הובילו נסיבות חייה של בת ישראל לממש את שתי משאלות הלב, הלכה למעשה.

כשבגרה הוחתמה בת ישראל בחברת תקליטים האמריקאית "מוטאון", שם הכירה את המוזיקאי האגדי סטיבי וונדר, שהיה חתום באותה חברת תקליטים. במשך שנתיים, לדבריה, הייתה זמרת הליווי שלו ובת זוגו, עד שנפרדו וכל אחד מהם פנה לדרכו.  

הוא היה בן 18 שהכירו, היא בת 20 ועד היום הם חברים טובים. את הפגישה הראשונה שלהם זוכרת בת ישראל היטב. זה היה ביום חורפי במיוחד. היא החליקה ומעדה על השלג הקפוא, והזמר הצעיר אחז בה ובלם את נפילתה. "כשהוא סיפר שהוא עיוור מלידה, התקשיתי להאמין לו", היא משחזרת. "שאלתי 'איך הצלחת לראות שמעדתי ואחזת בי כך'? ואז הוא הסיר את משקפיו הכהים, ראיתי את העיניים שלו והתאהבתי בו מיד".


"הלהקה פועלת ביחד, לב אל לב". אמהגומה. צילום: "הלהקה פועלת ביחד, לב אל לב". אמהגומה

בגיל 25 עזבה קריירה מבטיחה והגיעה לישראל עם בעלה ושני ילדיה הקטנים, בן ובת. מצבה הבריאותי של בתה הוביל אותה לקהילת העברים מתוך מחשבה שהתפריט התזנותי הטבעוני שלהם ישפר את מצבה. זה היה ב-73, ומאז ועד היום היא כאן.

העבריים מדימונה, או בשמם הרשמיAfrican Hebrew Israelite Nation of Jerusalem  , האומה האפריקאית העברית הישראלית של ירושלים, היא קבוצה דתית קטנה שמונה כחמשת אלפים איש. רוב חברי הקבוצה חיים בקהילה שיתופית בעיר דימונה, אולם כיום ישנן קהילות של העבריים גם ביישובים ערד, טבריה ומצפה רמון.

כולם מנהלים אורח חיים טבעוני ומתנזרים מאלכוהול, למעט יין תוצרת עצמית. בני הקהילה דוגלים בנישואים פוליגמיים ואורח חייהם מאופיין בקהילתיות ועזרה הדדית, ומנהלים את חייהם על פי פרשנות מייסדיה לחוקי התורה.

"אנחנו מאמינים שכמו שבשנת שמיטה האדמה צריכה לנוח כל שבע שנים, כך גם הגוף צריך לנוח ביום השביעי ולכן אנחנו צמים בכל שבת", מסבירה בת ישראל. "ומאותה סיבה שנאמר שאלוהים ברא את העולם שישה ימים וביום השביעי ויינפש, כמו שאלוהים ישב ונח, גם אנחנו צריכים לתת לגוף לנוח. שבת הוא יום של תפילות, יום שמוקדש למשפחה, בזה אנחנו מאמינים. התפילות שלנו הם מהתנ"ך, ויש לנו כוהנים שכותבים תפילות לשלום ישראל ולמען החיילים".

בני קהילת העברים דוגלים בתזונה טבעונית ומחקרים שמערכו בקרבם בשנים האחרונות מעלה כי מספר החולים בה קטן במידה ניכרת לכלל האוכלוסייה. "אנחנו לא אוכלים בשר ומוצרים מהחי ולא אוכלים מזון מהיר מתוצרת אמריקאית", בת ישראל מגלה את הסודות הבריאים של הקהילה. "התזונה שלנו מורכבת בעיקרה משעועית, פירות, ירקות, אגוזים, סויה ומוצריו. מה שטבעי ובא מהאדמה. אנחנו לא שותים חלב פרה, אלא חלב סויה ותה ירוק. במשך שלושה ימים בשבוע אנחנו לא אוכלים סוכר, ויומיים בשבוע לא ממליחים את המזון.

"בארצות הברית לא הרגשתי טוב, אבל בארץ אני מרגישה יותר בריאה. הגעתי לארץ מאוד שמנה, והיום אני לא דוגמנית, אבל מרגישה מצוין, שרה, רוקדת, ומופיעה".

בימים אלו בת ישראל, אם לעשרה ילדים וסבתא לנכדים, מופיעה ברחבי הארץ עם הלהקה "אמהגומה" שייסדה. גם הזמנות בינלאומיות מתקבלות אצלם, והם כבר ביקרו בירדן ובצ'כוסלובקיה. לצד הופעות, היא מלמדת פיתוח קול אמנים וסטודנטים לאומנויות הבמה, ובין היתר מעבירה סדנאות במוזיקה בבית הספר למשחק של יורם לווינשטיין.

"אנחנו שרים מוזיקה קלאסית, רגאיי, מוזיקת נשמה. שירים בעברית, אנגלית ואפריקאית,, היא אומרת. "הלהקה פועלת ביחד, לב אל לב. שרה שירים של אהבה, שלום וכבוד לאלוהים, כמו גם לישראל".