כמו כל בכירי הליכוד, גם את סגן השר אופיר אקוניס, האחראי כעת על המשרד להגנת הסביבה, אפשר היה למצוא השבוע מתמרן בין נרות החנוכה (הדלקה באלקנה, הדלקה בכפר המכביה, הדלקה בנתניה). זה, אכן, הזמן לדלג בין אירועים של פעילי המפלגה - מה עוד שבמקרה של אקוניס השטח דולק לא רק בקדחת בחירות, אלא גם באסון דליפת הנפט בערבה. "מרגע שנכנסתי לתפקיד אני בודק כל בוקר את מזג האוויר עם החזאים, לראות שאין סכנת שיטפונות", הוא מספר השבוע, "לשמחתי, הנפט לא זרם הלאה, למפרץ אילת ולירדן, אחרת היה נגרם אסון אקולוגי בשלוש מדינות".



ספק אם נתניהו יודע שאקוניס הצעיר והנמרץ (41), מנאמניו המובהקים, לשעבר יו"ר ועדת הכלכלה ועד לא מכבר סגן השר המתאם את הפעילות בין הממשלה לכנסת, הוא חובב מזג אוויר מימים ימימה."זה תחביב ישן שלי, אני נוהג מדי פעם להיכנס למכ"ם באינטרנט ולעקוב, מודיע לאשתי שעוד 20 דקות יתחיל לרדת גשם". 


הוא אומנם קיווה לכהן כשר התקשורת במקום גלעד ארדן שפרש (נתניהו, כידוע, החליט להשאיר את התיק הזה אצלו), אבל מרגע שקיבל את המינוי הנוכחי, חמישה ימים לאחר האסון האקולוגי, הסתער על התפקיד במרץ "כמו שאני יודע, 24 שעות ביממה".


למה לקח לנתניהו חמישה ימים עד שמינה אותך לטפל באסון?
"אני לא יודע, אבל אני הייתי שם שעתיים אחרי שהתפקיד הוצע לי".

ומה המצב? מה העלתה ועדת החקירה שלכם?
"נכון להיום אפשר לומר שהצלחנו להשתלט על המצב, עשינו שאיבה וגירוד של 90% מהנפט, והקמנו ארבע סוללות עפר לחסימה במקרה של שיטפון. זה באמת היה מראה נורא, שפוצע בלב של כל ישראלי, יובלים שלמים שנשטפו בזרם של נפט. כרגע מתבצעת חקירה של המשטרה הירוקה, שתגיש את מסקנותיה עד השבוע הבא, והיבטיה עלולים להיות פליליים. בישיבת הממשלה ביום ראשון נביא הצעת החלטה לגבי שיקום השמורה והמממנים. כבר הודעתי ליו"ר קצא"א, יוסי פלד, שיחול כאן העיקרון של "זיהמת - שילמת".


"הצלחנו להשתלט על המצב". דליפת הנפט בשמורת הטבע עברונה. צילום: המשרד להגנת הסביבה

אתה בעד הסרת החיסיון לפעילות קצא"א, כפי שדורשים רבים?
"מעורבים כאן היבטים ביטחוניים, אבל לדעתי אפשר וצריך להסיר את החיסיון בכל מה שנוגע להיבטים האזרחיים והסביבתיים של פעילות החברה. מה שהיה ב-1968 לא בהכרח רלוונטי ל-2014. אגב, זיהום דומה קרה גם ב-1975, בדיוק באותו מקום, ואפשר עוד למצוא שרידים שלו. מה שצריך לדאוג לו זה שבעוד 39 שנה לא יימצאו שרידים של הזיהום הנוכחי".
אקוניס, יליד תל אביב, מגדיר את עצמו "בגיניסט מלידה", ואף מקפיד על נימוסים נוסח בגין ("גברת לבני", "מר כחלון". מאחורי ההדר הבית"רי מסתתר
פוליטיקאי רהוט ושאפתן, שצמוד לנתניהו עוד מהימים שבהם היה דוברו (משנת 96', בגיל 23). יש הטוענים שהוא ממשיך להיות מעין דובר שלו עד היום, זה שמשיב בשמו על הצעות אי אמון מדי שבוע. אקוניס כמובן מתקומם נגד הטענה הזאת ("אני מציע שיבחנו אותי על פי מעשי והישגי, לא על פי דימויים ושמועות"), אבל ברוב המקרים יש להניח שמה שאקוניס אומר - נתניהו חושב.

מה דעתך על האמירה של ליברמן, שהוא אינו פוסל הליכה של ישראל ביתנו עם הרצוג ולבני?
"האמירה שלו צריכה להדאיג כל איש ימין - אם כי הוא עושה שירות מצוין למתלבטים, כי מי שיצביע עבורו צריך לקחת בחשבון שהוא עלול להצביע לממשלה שמאלנית, שתכלול גם את הערבים. אפשר לומר שמי שלא יצביע ליכוד - שייקח בחשבון שהוא נותן יד להרמת ממשלת שמאל. ברור שזה לא מה שרוצים המצביעים שלו. אני חושב שהוא עשה טעות פוליטית, ואני מקווה שהוא יחזור בו עד הבחירות. אני חושב שהוא חייב למצביעיו תשובה לאן בדיוק פניו, במי הוא יתמוך, וכמוהו גם כחלון". 

מה דעתך על כחלון ומפלגתו הפופולרית בסקרים?
"בכל מערכת בחירות קמה מפלגת אופנה של קדנציה אחת - אם זה קדימה, או הגימלאים, או שינוי או יש עתיד. תראי מה קורה עכשיו ללפיד - אני לא בטוח שהוא יקבל אפילו 9 מנדטים. צריך ללמוד קצת מהניסיון. אגב, משה כחלון זוכה לקרדיט ציבורי ענק על הרפורמה בשוק הסלולר, זה 99% מהמנדט שלו - רק שוכחים שלא הייתה אפשרות להגיע לזה בלי החלטה של ממשלת הליכוד, בלי גיבוי מלא מראש הממשלה ובלי התפקוד התומך שלי, כיו"ר ועדת הכלכלה בכנסת. אני חושב שהיה ראוי מצדו לומר, למען ההגינות, 'נכון, אני הייתי שר תקשורת, אבל הרפורמה היא של הליכוד'".


"היה ראוי שיאמר שהרפורמה היא של הלליכוד". כחלון. צילום: אמיר לוי, פלאש 90

האיחוד לבני-הרצוג?
"זו לא רוטציה, זו מוטציה. אני לא מרגיש ברחוב כזו התלהבות מהחיבור המוזר הזה. זה פשוט סידור עבודה ללבני, בלי שום בסיס אידיאולוגי, וכשאין מניע אידיאולוגי זה מתפרק במהירות. לבני הצליחה להוריד מפלגה של 28 מנדטים לשני מנדטים, והערכתי שרוב אנשי התנועה לא ימשיכו איתה, כי גם הם יודעים שמעבר לכל הסיפורים על 'פוליטיקה נקייה' ושלום ותקווה, זו אישה שמחפשת את טובתה האישית בלבד".

ראיתי שכתבת על לבני גם פוסטים קטלניים בפייסבוק, יש לך משהו אישי נגדה?
"הכל ענייני. היא פשוט שברה שיא עולמי חדש - ארבע מפלגות בתשע שנים - וזו לא אידיאולוגיה, זה כיסאולוגיה, אין לזה תקדים. מעשיה פשוט מכתימים את כולנו, כל הפוליטיקאים. גם ההופעה שלה ב'מצב האומה' הייתה משהו נמוך ומביש. לדעתי זו הייתה נקודת המפנה של בחירות 2015, כמו 'נאום הצ'חצ'חים' של דודו טופז ב־ 77 ', לפני עליית הליכוד".

זה לא ממש מתבטא בסקרים.
"הסקרים עוד ישתנו אלף פעם, אבל אני מסתובב, אני שומע ומרגיש. הייתי בצפון, עפולה, נצרת, תחנת הדלק בצומת מגידו - אנשים ניגשו אלי ואמרו שהם
חוזרים לליכוד בגלל זה".

מה לגבי נפתלי בנט? הוא בעצם המתחרה העיקרי שלכם בליכוד.
"אני חושב שהליכוד והבית היהודי למדו מהניסיון הרע של מערכת הבחירות הקודמת, שבה הם תקפו זה את זה, מה שמכונה 'ירי מתוך הנגמ"ש', וזו הייתה
שגיאה. עבדנו איתם בשיתוף פעולה הכי טוב בכנסת הנוכחית, וסוכם הדדית שלא ניגרר הפעם להתכתשות ולחילופי מהלומות, שסתם יחבלו במחנה הלאומי".


"סוכם שלא יהיה תקיפות הדדיות". בנט. צילום פלאש 90


מה אתה חושב על פרישתו של אלי ישי מש"ס?
"אני מצר על זה, כי כל פילוג במחנה הלאומי מחבל לימין - כמו ב-92', כשהימין הפסיד לרבין בגלל הפיצול הפנימי בתוכו, למרות שקיבלנו יותר קולות".

ש"ס היא לא בהכרח המחנה הלאומי.
"יש את המצביעים ויש את ההנהגה, ותלוי איזו הנהגה. דרעי ידוע כיונה פוליטית, הוא סייע אפילו להעביר את הסכמי אוסלו, אלי ישי, לעומת זה, הוא בעל השקפות ימניות. מה שבטוח הוא שמצביעי ש"ס לא מצפים שהיא תשב עם ממשלת שמאל".

אז אתה מן הסתם מאמין שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה.
"אני מאמין בזה, ואפעל לכך בכל כוחי, כי בבחירות הבאות זה 'או ביבי - או טיבי'. או ממשלה לאומית או שמאל בתמיכת
הערבים".
אין דבר שמקומם את אקוניס יותר מאשר הקביעה שהוא מעין נושא כלים של נתניהו. "אני מכיר את כינויי הגנאי האלה, שאני סופג על הליכתי עם נתניהו כל השנים. מעבר לזה שאני חושב שהוא הכי מתאים לתפקיד, אני פשוט מאמין מאוד בעקרונות ובדרך. הייתי בליכוד גם כשהוא מנה 12 מנדטים בדיוק מהסיבה
הזאת. אני כן חולק על נתניהו בנושא שתי מדינות לשני עמים. אני מתנגד לכך בתוקף, ואצביע נגד כל הסכם שמשמעותו מדינה פלסטינית. אני אדם שדבק
בעקרונותיו".

אז מה הפתרון? לנצח לחיות בסכסוך? מה הטעם בקיצוניות הזאת? לאן היא תוביל?
"אם להגיד שאני תומך בארץ ישראל השלמה זו קיצוניות, אז אני קיצוני. אם להתריע שהקמת מדינה פלסטינית תוביל למנהרות בכפר סבא, אז אני קיצוני. אני הרי משיב להצעות אי אמון מטעם הממשלה בכל יום שני, אני שומע את הח"כים הערבים אומרים 'היינו כאן לפניכם - נהיה כאן אחריכם'. אז אם
מתעמקים במחקר, מגלים שזה פשוט שקר, כי עד לפני 120 שנה ישבו פה מעט מאוד ערבים, לצד מעט מאוד יהודים, כפי שכתב מארק טוויין, שביקר כאן ב-1865.

"אני ז'בוטינסקאי, וז'בוטינסקי דיבר על חיים עם הערבים ביחד, זה לצד זה. הצרה היא שהם רוצים 'זה במקום זה', ובזה אני איאבק. הוויכוח כאן הוא לא על גבולות, אלא על עצם קיום המדינה היהודית".

ומה עם ערביי ישראל, שסובלים מאפליה כמעט בכל תחום ממשלתי?
"ממשלת הליכוד תקצבה וביצעה השקעות במגזר הערבי בסדר גודל של 800 מיליון שקל. ביום א' הקרוב מאשרים החלטה על תוכנית רב-שנתית למגזר
הדרוזי והצ'רקסי. אני חושב שאין הרבה ממשלות שהשקיעו כל כך הרבה במגזרי המיעוטים כמו הממשלה היוצאת".

עכשיו זו כבר פוליטיקת בחירות - אני מדברת על תמיכה בחוק הלאום, למשל, שדוחק את המיעוטים הלא יהודים במדינה.
"אני תמכתי בחוק הלאום, כי אני חושב שהוא חוק חשוב, אבל אמרתי בבית של זידאן סייף, השוטר הדרוזי שנהרג בפיגוע בהר נוף, שלא תקום ולא תהיה פגיעה בזכויות המיעוטים במדינת ישראל. מנגד, אני מצפה מהאזרחים הלא יהודים במדינה להיות נאמנים לה".

נעזוב לרגע את המחנות היריבים. אתה טוען שנתניהו הוא המתאים ביותר להוביל את המדינה - על סמך מה בדיוק? מצבנו המזהיר בעולם? הפערים החברתיים והעוני? הסכסוך ללא מוצא עם הפלסטינים?
"אני טוען שמבין המועמדים הקיימים הוא המתאים ביותר לתפקיד, כי אין אדם שמגיע לרמת הניסיון שלו והיכולות שלו, בעיקר בעניין הביטחוני. מדינה זה לא
מפעל לניסויים, ואני אומר לך מידיעה שהאתגרים הביטחוניים שעומדים בפנינו הם הגדולים והמורכבים מאז קום המדינה. אם ישב ליד ההגה אדם חסר ניסיון, אנחנו בצרות".

אז שוב הגענו למנטרת הביטחון.
"צר לי לומר לך - אם לא יהיו לנו כאן חיים, אז לא תהיה לנו הפריבילגיה להתווכח על איכות החיים או על איכות הסביבה".