"צוואר כרוך בצוואר – חיבוק ג'ירף / יד בתוך יד - חיבוק שבלול / אצבעות על אצבעות – חיבוק טווס / זרוע עוטפת זרוע - זנב שועל / זרועות אוחזות כתפיים – חיבוק דב / אימוץ אל הלב - חיבוק אוהב".



מדי פעם עולים למדפים ספרים לילדים, שניכר בהם כי נכתבו באהבה ומתוך הבנה את עולמם הפנימי של הזאטוטים. כזה הוא "אנחנו אוהבים" (הוצאת "צמרת"), ספר הביכורים של איציק רייכר. תמצאו כאן 12 שירים הלקוחים מחיי היומיום של הילדים, מ"שמיים" ועד "עוגה", "נדנדה" וגם "טרקטור". החריזה זורמת ונעימה, והאיורים משתלבים בהרמוניה עם התכנים. 
 
"אני כותב הרבה מאוד שנים שירים למבוגרים, שהתפרסמו בעבר", אומר רייכר ומונה את "במחנה", "קו למושב" ו"קו לחינוך", בהם יצאו שיריו. "כשנולדו לי נכדים והם התחילו לשאול אותי שאלות, התחלתי לכתוב גם שירים לילדים. למשל, כשהם שאלו: 'מאיפה מתחילים השמים?', עניתי 'מאיפה שנגמרו המים', ופתאום נוצר שיר. אנחנו גרים במושב וטרקטור הוא חלק מהחיים שלנו. בגלל שאני לא מכיר אף שיר על טרקטור, כתבתי אחד". 
 

רייכר, סבא גאה, שילב בספר שיבושי לשון מקסימים ודי שימושיים של נכדיו הצעירים. למשל המילה "תקן" שמופיעה בשיר "אבא התקן". "יום אחד אמר אחד מנכדי: 'סבא, אבא הוא תקן מצוין, הוא יודע לתקן כל דבר'. אמרתי שאני לא מכיר מילה כזאת, ופניתי לאקדמיה ללשון בירושלים. הצעתי להם את המילה והם חזרו אלי ואמרו שישקלו את העניין".
 
זה לא החידוש היחיד בספר. מה דעתכם על המילה "ערנמת" - שילוב בין המילים "ער" ו"נם" - הבאה לתאר את הרגע שמגיע אחרי שאנו פוקחים את העיניים בבוקר, ועדיין נמצאים בין שינה לערות. "באידיש וברוסית יש מילה לזמן הזה, אבל בעברית אין", מבהיר רייכר. 
 
במקצועו הוא איש חינוך. היה סגן אלוף בפיקוד הגדנ"ע ומ-'94 עובד בבית ספר תיכון היובל בהרצליה כמורה לאזרחות וסוציולוגיה, וכרכז פרויקטים חינוכיים ותוכניות לימוד. 
 
וזה עוד לא הכול: כיו"ר הנהלת מושב עין ורד שבו הוא מתגורר, עסק רייכר בפתרון סכסוכים. בהמשך פנה ללימודי עריכת דין. כך שכיום הוא יכול להוסיף לתואר שלו גם עו"ד.  
 
כמי שמבצע כל דבר ביסודיות, הוא ביקש מהמאייר, שמעון קוטלובסקי, לבקר במושב כדי להתרשם מהאווירה והמקום בתוכם מעוגנים כל שירי הספר. "כשראיתי את התוצאה, אמרתי לו: 'שמעון, גם אם היו משמיטים את המילים ומשאירים את האיורים, הייתי קונה את הספר'". 
 
כמורה ומחנך השתדל רייכר להפוך את הספר לשווה לכל נפש, "מתאים לכל מגדר", לדבריו. "את הנסיעה בטרקטור יכול לעשות גם ילד וגם ילדה, כך גם את אפיית העוגה". 
 
ומה אמרו הנכדים, אחרי שהם חיפשו את עצמם בספר, כמובן?  
"הנכדה הגדולה, שלומדת בכיתה ב', עשתה פרסום ואמרה לחבריה ללכת לסטימצקי ולקנות את הספר של סבא. כשאמרתי לנכדה אחרת שקשה לי לקרוא משירי הילדים בפני המבוגרים בהשקת הספר, היא ענתה מיד: 'מה הבעיה, אני אקרא'. אין דבר כייפי יותר מנכדים שמדקלמים את השירים שחיברת. זאת חוויה מיוחדת. אומרים שלהיות סבא זה לא כמו להיות אבא. מי שלא סבא, לא מבין את זה".

איציק רייכר – השקת "אנחנו אוהבים". 25.12, חמישי,  20:30.  מועדון לחבר, מושב עין ורד