אנשים בלתי נספרים או אנשים שקופים הם אלה שאינם משפיעים על התהליכים התרבותיים או הפוליטיים.

אנשים אלה, בדרך כלל, מצויים בסטטוס של ניכור ואיבה כלפי הסביבה החברתית שלהם, אפילו אם הם אזרחיה הרשמיים של מדינה כמו צרפת, נאורה, מתקדמת, דמוקרטית להפליא.
מדינה שהחירות והשוויון חרותים על דגלה, והנה, דווקא בצרפת קורה מה שקורה. הטעות הגדולה ביותר שיעשו הצרפתים, הבלגים, השוודים, הבריטים, האמריקאים, הגרמנים, האיטלקים או הישראלים תהיה לעשות צעד אחד לאחור בהקשר הדמוקרטי ובהקשר של זכויות האזרח, שממנו יעברו לחברה פשיסטית - מיליטנטית שתהפוך את הבלתי נספרים לאויב ישיר וגדול, בבחינת לשפוך בנזין על המדורה מתוך כוונת איוולת לכבות אותה.

בלתי נספרים אינם נהנים ממרכיבי השוויון והחופש של המדינה שבה הם מתקיימים. הם נמצאים בסטטוס של המנוכר וחסר המשמעות בעיקר בגין פערים חברתיים וכלכליים, כלומר, עקרונות השוויון והחירות מתקיימים בהקשר המדינתי, אבל לא בהקשר החברתי.
הרצון להתנער מסטטוס הניכור והאיבה כלפי שאר חלקי החברה מהווה פוטנציאל נוח מאוד להיסחפות אל המסלול הדתי־הג’יהאדיסטי האלים. אפשר לזהות בכל תהליך מהפכני שהתקיים במזרח התיכון את הגל הראשון שהיה תמיד מנוכר ונגד המשטר. 
הצעד שאחריו: השתלטות של ג’יהאד אסלאמי על אותם אנשים והפיכתם לחומר הגלם, או יותר מכך, לנשק העיקרי נגד המשטרים המערביים הדמוקרטיים.
כך במצרים (האחים המוסלמים שהשתלטו על מצרים, אבל סולקו על ידי הצבא), כך בסוריה (כשהגל המהפכני החל על ידי "הצבא הסורי החופשי" ועבר כבר מזמן לידי אל־קאעידה ודאע"ש הסוניים, יחד עם עוד כמה פלגים קיצוניים), כך קורה בצרפת, וכך כנראה יקרה גם בכל מקום.
התופעה שאנו עומדים בפניה מאתגרת בעיקר בגלל שתי סיבות: הראשונה - השימוש בקונספט הרשתי, המבוזר, המבוסס על תאים מקומיים (כלומר הרבה מאוד תאים פזורים ברחבי העולם שיודעים גם לפעול יחד על פי הוראות מכמה מרכזים), וכן ממדים חדשניים של שיווק בינלאומי, שבאו לידי ביטוי על ידי שידור טלוויזיוני של הוצאות להורג.
דווקא ממד האכזריות הוא זה שיוצר את “השינוי התודעתי" שמבקשים הג’יהאדיסטים ליצור, לפחות בקרב אלה המנוכרים ו"הבלתי נספרים". מדובר בעולם אחר, אויב חדש, שיכול ליצור קו עימות שאינו פיזי.
לא טילים, לא רקטות ולא מטוסי קרב חדישים. רק בני אדם בלתי נספרים. ישראל חייבת לשנות דיסקט. מי שעדיין חושב שהפתרון הוא מדינה אחת לשני העמים, שבה צד אחד מביא לניכורו של הצד השני, עלול להוביל את ישראל לאסון.
אין ספק, נדרשות השקעות עצומות ביכולות מודיעין מתקדמות, נדרשות יכולות פעולה טקטיות ומיקרו־טקטיות חדשניות, ומעל הכל נדרשת חברה אחודה שלא קיימים בה שקופים, ובינה פוליטית בהקשר האזורי, הבינלאומי והפנימי בישראל.
כדאי שנתחיל לשכוח שהביטחון הוא מוצר של גנרלים. הביטחון של אזרחי ישראל הוא כבר מוצר של מדינאים.
הכותב שימש יועצו האסטרטגי של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין