"זה לא כל כך נעים לראות גן סגור”, אומר השיר. במקרה של סדנאות מוזיאון תל אביב לאמנות, העומדות להיסגר לטובת פתיחת גני ילדים, דווקא לא כל כך נעים לראות גן פתוח.

לאחרונה התבשרו המורים והתלמידים בסדנאות, הפועלות ברחוב דובנוב 8, כי ראש העיר רון חולדאי החליט לסגור את הסדנאות לאלתר. המהלך עורר זעם רב.

בהודעה שהוציאו העובדים, שמארגנים מטה מאבק ואף פתחו דף פייסבוק למחאה, נאמר: “מדובר במהלך דורסני וחסר שיקול דעת של העירייה, שמצד אחד מכריזה השכם והערב על חשיבות הפעילות האמנותית בעיר, ומצד שני סוגרת מרכז חינוכי ותרבותי ותיק בעיר.
מפעל של שנים, ומהלכים שנקטו ראשי עיר קודמים כדי להקים את המרכז, עומד להיהרס על ידי העירייה. דורות רבים של יוצרים ושוחרי אמנות חונכו במוסד. בשנה הנוכחית למדו בו ־ 2,200 תלמידים, זאת בנוסף לתלמידי בית הספר התיכון הוותיק לאמנויות עירוני א’. במקום אף מתקיימים לימודי אמנות לאוכלוסיות מרחבי תל אביב ויפו, ובהן פעילויות לאוכלוסייה הערבית, לתיכון ‘מוזות’ לנוער בסיכון, וניתנות מלגות לנוער משכבות מעוטות יכולת”.

הסיפור מתחיל ב 23 בדצמבר, אז הגיעה במהלך יום לימודים משלחת מטעם העירייה כדי למדוד ולבדוק את תקינות המבנה לצורך הפיכתו לגני הילדים. ב-4 בינואר הודיע חולדאי למנהלת המוזיאון סוזאן לנדאו שעיריית תל אביב החליטה לקחת את המבנה לצרכיה, ללא שום דיון עירוני או ציבורי בעניין.
יום לאחר מכן, חבר הנאמנים של מוזיאון תל אביב התכנס ודן בנושא, ולמחרת נפגשה לנדאו עם עובדי הסדנאות ובישרה להם על כוונת ראש העיר להפסיק את הפעילות במקום כבר בחודש מרץ הקרוב.
כבר מראשית דרכו בשנות ה-50,עוד במעונו הראשון בבית מאיר דיזנגוף, הפעיל מוזיאון תל אביב מערכת של פעילויות חינוכיות ומערכת לימודית במקביל לתצוגת האמנות.
בשנת 1986 , כחלק מהפעילות של ראש העיר שלמה להט (צ’יץ’) לטפח יוזמות תרבות בעיר ולקדם את האמנות, עברו הסדנאות למבנה בית הספר דובנוב, שעמד אז שומם. בשנת 1990 החליט להט לשלב בפעילות הסדנאות את תוכניתו לייסד בעיר ביתספר תיכון לאמנויות, שיהווה תחרות לתלמה ילין, וייצור מעין קמפוס עירוני המתפרש בין אתרים שונים במרכז העיר.
לאחר כעשור של פעילות סדנאות האמנות בדובנוב, נערכה הערכה מחודשת מצד חברי הנהלת המוזיאון. הם ראו את הפוטנציאל של המקום, החליטו לבחון מחדש את צורכי המבנה וליזום השקעה דרך תורם. משפחת מאירהוף נרתמה לפרויקט (המרכז נושא את שמה) והמקום שופץ.
בעקבות המשבר הכלכלי של 2008 והמשבר במוזיאון תל אביב, נפגעו תנאי המורים. שכרם קוצץ, וחלקים מהמבנה הועברו לטובת אולם אירועים ומסעדה על חשבון חלל התצוגה והעבודה של עירוני א’.
“לא הוצעה חלופה״
ההחלטה האחרונה על סגירת המקום הציפה עמה שאלה אבסורדית. מה יותר חשוב: החינוך לטף או החינוך לנוער? “זה צעד שגוי בראש ובראשונה”, חורצת יו”ר ועד המורים של סדנאות מוזיאון תל אביב מירי נשרי. “חוסר התכנון העירוני בשנים האחרונות לא צריך לבוא על חשבון מוסד כל כך חשוב וותיק בעיר.
זה מוסד חיוני שמשרת אלפי אנשים בעיר כל שנה. איך עיר שמתיימרת להיות עיר תרבות או אמנות יכולה לסגור מוסד כזה, ועוד בהתראה כל כך קצרה? כמו שאמרה אחת התלמידות שלנו: ‘לא סוגרים חינוך בשביל חינוך’. לא הוצעה לנו שום חלופה”.
כמה מורים ותלמידים ייפגעו מהמהלך?
"מעל 2,200 תלמידים ייפגעו כל שנה מהמהלך. רבים מהם תלמידים שמקבלים מלגות חינוך מסובסדות, ביניהם נוער וילדים בסיכון. מעל ל-60 עובדים ומורים ייפגעו מהסגירה”.
מה זה אומר מבחינת התלמידים שפוקדים את הסדנאות, מה הם יעשו?
"תלמידי מגמת האמנות הפלסטית של עירוני א’ ייפגעו באופן מיידי.  התשתית לא ניתנת להעברה בזמן כל כך קצר, והתלמידים לא יוכלו לגשת למבחן הבגרות בצורה נורמלית".

"ישנם תלמידים שדיברו כבר על מעבר לתיכון אחר. תלמידי שאר הסדנאות ייפגעו מאחר שאין מקום אחר בעיר שנותן מענה למגוון כל כך גדול של סדנאות אמנות פלסטית. ישנו חיבור רגשי גדול מאוד בין התלמידים לצוות. כולם מרגישים כאן בבית, ולא פעם אפילו מגיעים לעבוד בסדנאות פתוחות, באופן עצמאי”.
איך תיאבקו ברוע הגזירה?
"אנו מתכננים מאבק דמוקרטי, בשיתוף עם ועד עובדי המוזיאון, התלמידים והוריהם. כל מי שקיבל אתההודעה הגיב בכעס רב ואנחנו מקבלים עידוד והצעות לעזרה מכולם”.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה
"כתוצאה מהגידול המבורך במספר הילדים במרכז העיר, נוצר צורך מיידי לספק גני ילדים ובתי ספר יסודיים באזור. בשנים האחרונות העירייה משקיעה מאמץ גדול ומשאבים רבים לאיתור בנייה והשמשת מבנים לצרכים הדחופים של מערכת החינוך. המבנה הנדון, ששימש בעבר כבית ספר, נדרש כעת לייעודו המקורי עבור כיתות גן ובית ספר".
"לגבי הסדנאות שמתקיימות במרכז, הן שייכות למוזיאון תל אביב וההחלטה הנוגעת להמשך פעילותן נתונה בידיו. העירייה פועלת בשיתוף עם הנהלת המוזיאון, ומתקיימים דיונים על עתיד הפעילות”.
ממוזיאון תל אביב נמסר בתגובה
"המוזיאון עושה כל מאמץ כדי למצוא פתרונות חלופיים להמשך תיאום הפעילות של מרכז החינוך לאמנות".