המגזר הערבי נענה היום (שלישי) לקריאת ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, שהכריזה על שביתה כללית בכל היישובים הערביים, במחאה על מותם של שני אזרחים בדואים מרהט בשבוע האחרון.

חמישה שוטרים נפצעו וטופלו במקום, לאחר התפרעות של רעולי פנים ביום שני בערב. במשטרה הדגישו כי לא היה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות במהלך ההשתלטות על המצב. בעקבות ההתפרעות של רעולי הפנים נעצרו שישה תושבים, בחשד שהשליכו אבנים ופצעו שוטרים. מפקד מרחב הנגב, אמנון אלקלעי, אמר כי צפויים עוד מעצרים, והוסיף: "המשטרה תנקוט אפס סובלנות כלפי פורעי חוק". התושבים המקומיים גינו את הרס מוסדות ציבוריים, בהם סניף של בנק הפועלים, על ידי המתפרעים.
המהומות ברהט החלו במהלך הלווייתו של סמי ג'עאר (שהתרחשה ביום שני השבוע)- צעיר שנורה על ידי שוטרים ביום רביעי שעבר במהלך מעצר חשודים בסחר בסמים מבית ספר "א-נור" הסמוך לביתו. במהלך ההלוויה הותקפה ניידת משטרה שנכנסה למתחם בית העלמין, זאת בניגוד לסיכום מוקדם בין הנהלת עיריית רהט למשטרת מחוז הדרום. בעקבות המהומות בלוויה, נפטר סמי זיאדנה (40). גורמים רפואיים מסרו, כי הוא נפטר מדום לב, לאחר ששאף גז מדמיע.

ראש עיריית רהט, טלאל אל-קרינאווי, אמר שזיאדנה נהרג בדם קר: "במגזר הבדואי דורשים חקירה מקיפה של נסיבות הריגתו בדם קר של תושב העיר, סמי ג'עאר, שאין לו עבר פלילי ושוטרים ירו בו למוות בעת שהיה בחצר ביתו". בני משפחתו אמרו: "אין לו שום קשר לפעילות המשטרה למעצר סוחרי סמים".
מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר, כי נסיבות הריגתו של הצעיר נחקרות, ולפי שעה לא ברור כיצד נפגע. במקביל, גורמים במשטרת מרחב הנגב מסרו כי: "השוטרים ירו באוויר לאחר שמתפרעים יידו אליהם אבנים, וגם המתפרעים ירו". טענות הללו, על ירי מצד אזרחים מקומיים הוכחשה על ידי משפחת ההרוג. בנוסף, אל-קרינאווי אמר ל"מעריב": "דחיתי את הפניות אליי לשיחות מצד קצינים בכירים במשטרה. ביום שני שוחחתי עם נשיא המדינה ראובין ריבלין, ואמרתי לו כי מדובר בהתנהגות ברברית של המשטרה, עליה שילמו בחייהם שני אזרחים. שאלתי את הנשיא, אם הם מתייחסים אלינו כאל אובים? אנחנו מוכנים לסבול את האפליה הגזענית, את המחסור בתקציב אך לא נסלח על דם בנינו".
במהלך ישיבת ועדת המעקב בעיריית רהט, נשמעו קולות קשים מצד ההנהגה. שייח ראיד סלאח, ראש הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית, הצטרף לדברי ראש העירייה שכניסת ניידת המשטרה אל מתחם בית העלמין, שגרמה למהומות, הייתה "מכוונת". במגזר הערבי היו טענות שיש מי שעושה שימוש לרעה בכחולי המדים למטרות הון פוליטי לקראת הבחירות. ח"כ טלב אבו עראר (רע"מ-תע"ל) היה תקיף, ודרש מחיילים ושוטרים ערבים לפשוט את מדיהם: "על כל מי שעובד במשטרה או בכוחות הביטחון לפשוט את המדים ולקרוא לאחרים לא להתגייס למוסדות הללו". יו"ר ועדת המעקב וראש עיריית סכנין, מאזן גנאיים, דיבר על הגזענות הממוסדת: "לא יכול להיות שמאז אירועי אוקטובר 2000 נהרגו מאש כוחות הביטחון 51 ערבים, ואף שוטר לא הועמד לדין. באנו לרהט כדי לומר שהדם שלנו לא הפקר".

כניסת הניידת הייתה מכוונת? צילום:  יאסר עוקבי, סלמאן אבו עביד

 בהלווייתו של זיאדנה השתתפו כ-15 אלף מלווים, בהם ראשי ההנהגה הערבית בארץ. במהלך ההלוויה הונפו דגלי פלסטין, דגלים שחורים וכן תמונתו של ההרוג שהוכרז שהיד. שייח סלאח ספד להרוג: "אנחנו מודים בכך שיש לנו רגשות ואנו כואבים את הליכתך, אך אנחנו מברכים אותך שהפכת לשהיד. כולנו סמי זיאדנה וקולנו חזק יותר מרימוני הגז, הכדורים והמטוסים. ההמון שהגיע ללוותך בדרכך האחרונה אומרים שאנחנו מאוחדים, וכל התוכניות והחלומות של ליברמן והרשויות בישראל לא יתממשו".