חיים לרוז (48) שייך לקבוצת מוזיקאים צעירים שהחלו לפעול בראשית שנות ה-90.  המאפיין המרכזי שלהם היה מגוון גדול של כלים וסגנונות בהם שלטו וליהטו. בשני העשורים פלוס בהן לרוז פועל, הספיק להשתתף בים הפקות - לעיתים בבת אחת במקביל. הסיבה ש(כנראה) לא שמעתם עליו, היא שעיקר פעילותו היא מתקדמת וניסיונית. 

בנוסף, לרוז נחשב לאחד ממעצביה הבולטים של המוזיקה האלקטרונית בישראל, מאמצע העשור הקודם ואילך. הוא נחשב לנביא הרגאיי והדאב המקומי, ולמי שעומד מאחורי אלבומים של מיטב המוזיקאים בארץ כמפיק מוזיקלי. 

עכשיו לרוז משיק אלבום חדש יחד עם אלון אמאנו, "Desert Groove". השניים עובדים כצמד מוזיקאים ומפיקים החל מ-2007, ומתמקדים בשילוב מוזיקה אלקטרונית עם מוזיקה שורשית ממרחבי הסהרה והמזרח התיכון.


חיים, תעשה לי סדר. מוזיקה אלקטרונית בשילוב מוזיקה שורשית ממרחבי הסהרה. WTF?

"כן, (צוחק), היו לי הרבה השפעות. נולדתי וגדלתי בשכונת שפירא בתל אביב, כילד להורים שעלו לארץ מטורקיה. נדדתי בין בבתי ספר בעיר, עד שבגיל 16 פרשתי מהלימודים והלכתי לעבוד. בגיל 18 התגייסתי לצבא. כשהשתחררתי עבדתי 7 שנים כטבח. תוך כדי העבודה במטבח, ניגנתי בכל מיני להקות תל אביביות, בפינגווין אצל אורי שטרק ובמועדונים אחרים כבסיסט. לא הייתה בזה כל כך פרנסה, אבל זה היה לנשמה. בימים הייתי במטבח. בלילות על הבמה".
חם על הירח

בין פועליו הרבים של מפעל חיים: הפיק לזהבה בן אלבום; הקליט והופיע עם ברי סחרוף בתקופת "חם על הירח"; שותף בהפקת "נגיעות" של סחרוף, כולל הלחנת השיר "לב שלם" שבאלבום; השתתף בהקלטות אלבומו הראשון של אסף אמדורסקי;  חבר בלהקת "רעש"; וכמובן, הקים עם קרני פוסטל את הצמד "ביקיני".

"במהלך ההופעות פגשתי את ג'וני שועלי ואסף אמדורסקי, ונהינו חברים קרובים. התחלנו להקליט מלא אלבומים ביחד, בלי לכוון למשהו ספציפי. פשוט נהנינו לשבת שעות לנגן וליצור ביחד. בד בבד עשיתי אלבום פרטי בבית, שלימים הפך לאלבום ראשון של 'ביקיני'". 

לאורך הקריירה שלך נראה שאתה מעדיף לא להיות בפרונט, להיות הסייד קיק, זה שמנגן מאחורי הסולן, או מאחורי הקלעים. 

"לא שיש לי פחד במה או משהו, אני פשוט לא יודע לשיר! (צוחק). ברגע שהבנתי שאני לא ממש זמר, או רוצה לשיר, הבאתי את קרני פוסטל ויחד ניגנו אצל אסף אמדורסקי. חוץ מזה, היו לנו הרכבים מיוחדים ופורצי דרך מאז, כמו ביקיני".

מאיפה השליטה בכל כך הרבה כלים?

"אני שולט בהרבה כלים, רק כי אני אוהב להחליף ולגוון. אני לא באמת מאסטר בשום כלי כמו נגנים ממש גדולים, אבל יש לי יכולת לנגן בכמה כלים".

איך נוצר החיבור עם ברי סחרוף?
"ג'וני שועלי, רע מוכיח ואסף אמדורסקי, נתנו הופעות גדולות בעיר, ואני ליוויתי אותם. הבאנו ניחוח חדשני וצעיר וברי אהב את זה. לראשונה הכרנו כשברי היה אחרי 'מינימל קומפקט', כשהוא עבד על אלבום סולו שני. הוא ראה אותנו מופיעים, והפכנו די מהר לחברים. הוא לקח אותנו להיות חלק מההרכב שלו, וגם לקח אותי ואת רע כמפיקים". 

איפה מגיע הסוויץ' מהרוק'נרול למוזיקה אפריקאית? 

"זה קרה באופן טבעי. אחרי שנים ברוק, חזרתי סוף סוף לשורשים והחלתי ללמוד מוזיקה טורקית ולחקור את הנושא. התחלתי להכיר אנשים מהתחום, והתחלתי לנגן עם נגנים מהעולם. נפתח לי עולם שלם של מוזיקת עולם, שלא הכרתי לפני. כך הגעתי לאלבום הנוכחי, עם המוזיקה הזאת והנגנים האלה".