מור וקינמון, משי ובשמים, חמורים וגמלים - הטרנד העולמי בתיירות, אם לא ידעתם, כבר הפליג מזמן ממחוזות המלונאות הסטנדרטית לעבר עולם ה"קונספט", כלומר נוסטלגיה, פיקנטריה, רטרו, מיתוג היסטורי. מהבחינה הזו, מלון “רות רימונים צפת" יושב על אוצר קטן: חאן טורקי־ממלוכי מהמאה ה־ 13. החאן שהקים הסולטן הטורקי ביברס שימש את סוחרי דמשק והסביבה, שהביאו איתם, כך מספרים, אריגי משי, בשמים ותבלינים ובאו לקנות תבואות ושמן בגליל.



הנהלת רשת מלונות רימונים (השייכת להכשרת היישוב) החליטה לאחרונה לנצל עד תום את הסיפור ההיסטורי הייחודי של המקום, ובהשקעה של 1.5 מיליון שקל, שכללה שיפוץ מאסיבי, להפוך את מלון “רות רימונים בצפת" ל"מלון עם סיפור" - שילוב של פינוקי המאה ה־ 21, עם קמרונות וחדרים בסגנון ממלוכי, מרתף יין שהיה פעם בית תפילה מוסלמי, באר עתיקה ששופצה, בית דוארעתיק מהמאה ה־ 14 שהפך ללובי מרשים ואולם לקשירת בהמות משא, המשמש כיום כחדר האוכל. ליד כל “נקודת סיפור" כזו נתלה שלט, המספר את סיפורו של המקום, ומבחינה זו מדובר בהברקה קונספטואלית ייחודית - איפה עוד בארץ אפשר למצוא מלון שבו, ליד המזנונים בחדר האוכל, נמצאות לולאות עתיקות מאבן, ששימשו לקשירת הבהמות?



שילוב מנצח

“רות רימונים" שוכן בלב מושבת האמנים של צפת ומשתלב בה עד כדי כך עד שקשה לזהות בתחילה שמאחורי חזית האבן הצפתית מדובר, בעצם, בקומפלקס גדול מאוד, עם 77 חדרים מסוגים שונים, אגף עתיק המכיל סמטאות ושבילים אותנטיים, מרפסות, גינות תבלין ומטע זיתים, ואגף מודרני עם ספא ובריכה מול הנוף (הסגורה כעת, כמובן). רוב החדרים והשטחים הציבוריים משקיפים לנוף הר מירון - עוד יתרון יחסי נאה של המקום. יש חדרי גן וסוויטות מרווחים (ויקרים) יותר, בעלי שמות ציוריים, עם תקרה ערבית גבוהה ומיטב השכלולים המודרניים (מסכי פלזמה, סטריאו, מכונת קפה).



בין החדרים מפוזרות פינות ישיבה בסגנון עתיק, גפנים משורגות וגינות תבלינים, ומזוויות מסוימות נדמה לעתים שמדובר באוסף צימרים פרטיים. לצד החדרים האלה יש גם חדרים סטנדרטיים עם נוף למירון ובלי, באגף החדש. על כל השמות הידועים שהתארחו כאן, מחיים ויצמן עד אריק איינשטיין ונעמי שמר, לצד כל ההיסטוריה של החאן־מלון והעיר צפת, אפשר לשמוע ממספר הסיפורים המקומי דוד עמיאל, חוקר יליד צפת (דור 11 מצד אמו), שעורך עם אורחי המלון גם סיורים בסמטאות הציוריות ובתי הכנסת בעיר ואינו חוסך בצבעים, צלילים ואנקדוטות.



המתבודדים יכולים להצטייד בערכת פיקניק, עם יין, גבינות, שוקולד, ריבות ועוד טובין (160 שקל לזוג) או ערכת יין (40 שקל) ולפתוח שולחן עצמאי באחת הגינות או המטעים, אל מול הנוף. אפרופו יין, המלון מצויד במרתף יין עתיק, ומטעימות שערכנו מיינות יקב הבוטיק “נטופה", העובד עם המלון, מתברר שמייצרים שם יין מצוין (יין הפורט משובח במיוחד). בענייני אוכל ושבת המלון לא לוקח סיכונים ומציע תפריט של מזרח ומערב: גם חמין וגם חריימה, גם בורגול וגם פילה וולינגטון - והכל כשר למהדרין, כיאה למלון שמסתמך במידה רבה על אוכלוסיית שומרי המצוות, שבאה להתארח בעירם של האר"י הקדוש, יוסף קארו וגדולי קבלה אחרים (יש גם תפריט מיוחד לרגישים לגלוטן).



גם ההתאמה לשומרי שבת מלאה - בלי מוזיקה בלובי, עם מעלית שבת, שעון שבת וכל שאר הדרישות המקובלות. כאן החילונים יצטרכו להתאים את עצמם. לעומת זאת, המלון אינו מותאם לבעלי מוגבלויות: הוא עמוס מדרגות, עליות ומורדות,שעם כל הציוריות מקשים על המתקשים בהליכה, והוא הדין בעגלות ילדים, כך שאם שואלים אותנו, הוא מתאים בעיקר לחופשה זוגית רומנטית, עניין נחמד כשלעצמו. בימי שישי פועל במלון גם שוק אמנים צפתי, ויש גם ספרייה המציעה סרטים וספרים באנגלית ובעברית.



להשלמה ראויה של “קונספט הסיפור" מתקיימים בו גם אירועי תרבות, יין וספרים - אנחנו שמענו את דורית רביניאן, המספרת על ספריה ליד האח החמימה ב"אולם הדואר" שהפך ללובי מזמין (האורחים, אגב, מוזמנים לשלשל גלוית ד"ש לתיבת הדואר העתיקה שנשמרה במקום, היא תגיע ליעדה).



בשורה התחתונה: השילוב בין הציוריות של צפת, הקונספט הסיפורי־ רומנטי של המקום והפינוקים המודרניים שהמלון מציע - מוצלח מאוד. וכמה עולה התענוג? המחיר לזוג באמצע שבוע, על בסיס לינה וארוחת בוקר, הוא החל מ־ 424 שקל (החדרים העתיקים עולים יותר). מחיר לזוג לסוף השבוע, על בסיס לינה וארוחת בוקר, החל מ־ 744 שקל (כנ"ל).