יום הזיכרון הבינלאומי לשואה יחול מחר (שלישי), במלאת 70 שנה ליום שחרור מחנה המוות אושוויץ-בירקנאו, והוא יצויין כמדי שנה בסדרת אירועים בישראל ובעולם. הנשיא ריבלין ינאם באו"ם, יו"ר הכנסת אדלשטיין, ישתתף בצ'כיה בטקס לציון 70 שנה לניצחון על הנאצים.



ברקע המחדל המתמשך ביחסה של המדינה לניצולי השואה, דווקא בכל הנוגע לחינוך ולקשר של הדור הצעיר לדור הניצולים ההולך ונמוג, ניתן למצוא מדי שנה סביב ימי הזיכרון לשואה עוד ועוד נקודות אור - בעיקר בשל יוזמות של החברה האזרחית והמגזר העסקי ושל עמותות וקרנות שנכנסות לואקום שהמדינה מותירה. אחת מהן היא אירוע המתקיים זו השנה השנייה ברציפות ביוזמת ובתמיכת חברת הניהול של נמל תל אביב, שלקח על עצמו לשמש בית לפעילויות בנושא. מחר יתכנסו במקום תלמידים מבית הספר עירוני ה' בתל אביב יחד עם שורדי שואה שהשתתפו בסרט אשר הכינו איתם התלמידים, שיוקרן באירוע בו תחת הכותרת "לזכור ולצמוח".



בין יתר המרואיינים לפרוייקט של תלמידי עירוני ה' בתל-אביב, הייתה הסופרת ניצולת השואה אלונה פרנקל, שסיפרה בשיחה עם "מעריב-אונליין" על החשיבות שהיא רואה בהנחלת הזיכרון לדור הצעיר מנקודת ראותה: "כמו שצריך לזכור את הדברים טובים בחיים, שלא היו הרבה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אני מייחסת חשיבות גם לשימור הזיכרון של הדברים הקשים כדי להשתדל שלא יחזרו לעולם, במיוחד עבור היהודים שיהיו רגישים בהווה לדברים נוראים שמתרחשים בעולם ושאחרי המלחמה אף אחד לא העלה על דעתו שיכולים להתרחש עוד.



פרנקל הדגישה כמה חשוב להפיק לקחים מאירועי העבר: "אני זוכרת שאחרי שנגמרה המלחמה, כשהיה נדמה שהטוב הצליח למגר את כלח הרע שבעולם, מיליונים שחיו אז לא העלו על דעתם שהמין האנושי לא ילמד את הלקח. ואנחנו רואים מה קורה היום בניגריה, בסוריה ובמקומות אחרים. חוזרים דברים נוראים וחוזרות תופעות של רצח עם. מאד קשה להשלים עם זה. כנערה קיוויתי שדברים כאלה לא יחזרו לעולם".



פרנקל סיפרה על המפגש עם התלמידים: "הם התעניינו בעיקר במה שעבר על הניצולים שהגיעו לארץ, ואיך אם בכלל השתקמו. סיפרתי לתלמידים שהאווירה בארץ היתה של ניסיון לא לקחת ללב את העבר ולבנות אתוס צברי חדש. להשכיח את הגולה. הניסיון הזה היה קשה כי היתה אפליה בארץ, מאד גדולה, מצד הוותיקים שגילו יחס משפיל ומתנשא כלפי הניצולים" ומדגישה: "והנה, גם בישראל של היום אנחנו רואים מה קורה לעולים מאתיופיה".



הסופרת ביקשה להדגיש כי המסר הכי חשוב שלה לתלמידים היה שגם אם אנשים שונים, זה לא אומר שהם פחות טובים: "הטעויות שלנו בנושא הזה ממשיכות גם עכשיו. אנחנו צוחקים ממנהגים ומלבושים של אחרים וזה אומר שלא למדנו בחברה הרבה. אני מאמינה שאם נהיה קשובים למצוקות של האחר, זה יגרום לנו להבין שעוול שנעשה לך לא נשכח לעולם. אם פגעו בך כשאתה ילד אתה תישא את הצלקת הזאת כל חייך". פרנקל מצטנעת מאד ביחס לציפייה שלה מהדור הצעיר לנצור דווקא את דור ניצולי השואה ומדגישה: "היחס לאנשים שונים, לאו דווקא כאלה שחוו את השואה, הוא הדבר החשוב מבחינתי והוא חייב להשתפר".



יהודה זפרני, יו"ר דירקטוריון חברת "אוצר מפעלי ים", חברת הניהול של נמל ת"א ויוזם הכנס, אמר: "נמל תל אביב יפתח את שעריו וישמש בית לשורדי השואה. כמקום בעל חשיבות היסטורית, כנמל העברי הראשון, אנו רואים חשיבות רבה לפעילויות עם קהילות מיוחדות שלקחו חלק בהיסטוריה היהודית ובתקומת המדינה".