נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא נאום היום (רביעי) במליאת האו"ם את הנאום המרכזי במושב מיוחד המוקדש לציון יום השואה הבינלאומי שהשנה קיבל משמעות יחודית בגין העיתוי של מלאת 70 שנה לשחרור מחנה הריכוז אושוויץ.

      
הופעת הנשיא מעל במת אולם המליאה של הארגון העולמי היא נקודת השיא של ביקורו בניו יורק שהתחיל ביום ראשון. בעקבות סערת השלג שפגעה בניו יורק המושב המיוחד שתוכנן להתקיים אתמול נדחה להיום.

      
בכניסה לבניין האו"ם, התקבל הנשיא ריבלין על ידי מזכ"ל האו"ם באן קי-מון. המזכ"ל גם נשא דברים במושב המיוחד. כמו כן ינאמו שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור ויושב ראש האגודה האמריקאנית למען 'יד ושם' לאונרד וילף. לאחר המושב, נשיא המדינה והמזכ"ל יחנכו את תערוכת 'יד ושם' המוצבת בבניין האו"ם.
 
"מי ייתן ראשי מים ועיני  מקור דמעה ואבכה יומם ולילה את חללי בת עמי"  - במלים אלה של ירמיהו הנביא שנאמרו בעברית  פתח נשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין  את מושב מליאת האו"ם לציון  יום השואה הבינלאומי שהתקיים היום.      
        
"המשורר  פאול  סלן בעצמו אסיר אושויץ אמר פעם כי רק בלשון האם  יכול אדם להביע את האמת שלו. בשפה זרה המשורר  משקר",  הסביר הנשיא את החלטתו  לשאת את נאומו באו"ם בעברית. 
 
 את נאומו פתח הנשיא ריבלין בסקירת  מקרי רצח עם ואירועי דמים שאירעו  בתחילת המאה ה-20 .  אבל ציין "לא היתה זוועה בהיסטוריה של האנושות שתדמה באכזריותה, בהיקפה ובממדיה לשואת העם היהודי".  עם זאת  הדגיש  הנשיא, "רצח עמים וקהילות לא נולד בגרמניה הנאצית ולא חדל עם פתיחת שערי אושויץ-בירקנאו, מיידנק  ובוכנוואלד.  

"דוקא בעת הזאת, בה מרים הנחש  הפונדמנטליסטי את ראשו המכוער, עלינו לזכור כי הרוע אינו  נחלתו של דת זו או  אחרת, כפי שהואאינו מאפיין של מדינ או  קבוצה אתנית. זהו הרשע  כהרגלו המבקש להבחין ולהפלות  בין דם לדם, בין אדם לאדם  במקום שבו ההבדל היחידי הוא בין הרע לטוב, בין האנושי לאפל.   אבי, יוסף יואל ריבלין, זכרונו  לטובה  הקדיש את חייו לתרגום  הקוראן לשפה העברית  מתוך אמונה בחשיבות הדיאלוג ובחשיבותו התרבותית של הקוראן לכל בני אברהם. גם אני מאמין באמונה שלמה שאין למערב, לנוצרים או ליהודים, מלחמה עם האיסלם".
    
אירוע שניתן להגדיר כמיוחד בתוכנית הביקור של הנשיא יתקיים הערב (שעון ניו יורק). ריבלין יהיה אורח כבוד של נשיא רובע ברונקס רובן דיאז הבן ובאירוע צפויים להשתתף מאות מעסקני ופעילי הקהילה ההיספנית ברובע ברונקס. הנשיא יקים שיחה פתוחה עם הנוכחים שתתקיים בהנחיית נשיא הרובע.
 
נשיא ראובן ריבלין החליט לקצר את ביקורו בארצות הברית ולשוב מחר ארצה, בעקבות התקרית הקשה בצפון. ריבלין, הנחה את פמלייתו לפעול לקיצור ביקורו בניו יורק ולשוב עוד הלילה ארצה מתוך רצון להיות בישראל עם המשפחות השכולות והפצועים ולעקוב אחר ההתרחשויות מהארץ. הנשיא ינחת בישראל מחר אחר הצהריים, כיממה לפני שאמור היה לשוב.
 
בהתייחס לאירועי הבוקר אמר הנשיא: ""אני נמצא כאן היום רגעים לפני הנאום שאני עומד לשאת בעצרת האו"ם לציון יום השואה הבינלאומי. יחד עם זאת, ליבי ומחשבותיי בארץ. אני שולח את תנחומי למשפחות השכולות כמו גם איחולי החלמה מלאה לפצועים. אני בטוח שצה"ל ידע לנהל את המערכה הזו, ושההנהגה הישראלית תדאג להרגיע את המצב ככל שהדבר אפשרי. אנחנו אתכם, גם ברגעים בהם אנו נדרשים למלא את תפקידנו בחו"ל, למען מדינתנו ולמען עמנו".
 
    
מאוחר יותר בערב ייפגש הנשיא ריבלין עם ראש עירית ניו יורק ביל דה'לאזיו. עסקנים בכירים בקהילה בניו יורק מציינים לשבח את תוכנית הביקור הכוללת מיפגשים עם מגזרי אוכלוסיה בניו יורק שבכירים ישראלים המבקרים בניו יורק מתעלמים מהם.
את הביקור בניו יורק פתח הנשיא ריבלין במיפגש עם הקהילה האפרו-אמריקנית שהתקיים במרכז קהילתי נוצרי בברוקלין בהשתתפות מאות מבני הקהילה ומנהיגיה.  זהו ביקור שהניב יבול הסברתי לישראל יותר מביקורי שרים ופוליטיקאים שהעדיפו תמיד להופיע ולנאום בפני ארגונים וגורמים הנמנים עם המימסד היהודי המאורגן. 
"הנשיא ריבלין החזיר לביקור הנוכחי את התוכן האיכותי והאופי העממי והבלתי פוליטי שציינו בעבר הרחוק את ביקוריהם של מנהיגים ישראליים", אמר עסקן קהילתי בברוקלין.