העיבוד הקולנועי לרב מכר. "חמישים גוונים של אפור", יראה אור מקרנה בישראל ב- 12.2, יום לפני הולנטיין דיי, אז יתפשט על פני כל הגלובוס. בסרט, שביים סם טיילור ג'ונסון, מככבים ג'מי דורנן ודקוטה ג'ונסון (בתם של דון ג'ונסון ומלאני גריפית).



ספרה של אל.אי.ג'יימס - שכבר הפך לסדרה ("חמישים גוונים של אופל" ו"חמישים גוונים של שחרור")- גרם להיסטריה עולמית, כשחשף לאור השמש את הפנטזיות המודחקות והמוכחשות ביותר של נשים נשואות ועקרות הבית משועממות.



מיליוני נשים בכל רחבי העולם הצביעו ברגליים, רכשו את הספר- ובמיוחד את המהדורה הדיגיטלית שלו – כדי שיכלו לקרוא בנחת במקומות ציבוריים, בלי להתבייש בכריכתו המסגירה.



המושג "סאדו", המככב בסרט בענק, לקוח משמו של המרקיז דה סאד (1814-1740), שניהל אורח חיים שנחשב באותה תקופה שערורייתי ובלתי מוסרי. בואו נודה שגם בימינו הוא לא היה נחשב למיטב המיינסטרים הסחי. העובדה שהמרקיז דה סאד היה נשוי ואב לילדים, לא הפריעה לו לנהל מערכות יחסים מיניות "מעוותות", שערבו אלימות, סבל ושליטה, בעיקר עם פרוצות, אך גם עם נערה בת 14. הוא נכלא כמה פעמים ואושפז במוסדות לחולי נפש בגין מעשיו, שם ניצל את זמנו הפנוי לכתיבת מספר מאסות ספרותיות, גדושות בפרטים ותיאורים של אקטים בידיאסמים לתפארת מדינת הסאדו מאזו.


עכשיו, כשהסרט אוטוטו על המסכים, והכרטיסים אוזלים במהירות האור, בדקתי עם גאולה פלדמן, מטפלת מינית וזוגית מוסמכת, את עוצמתה האמיתית של תופעת ה-BDSM ועד כמה היא נוכחת גם בישראל.



גאולה, מה זה בעצם BDSM?
"המונח הוא ראשי תיבות שמשמעותם: B - bondage – כבילה;Discipline - D -משמעת;Domination & Submission - D&S - שליטה וכניעה; סדיזם ומזוכיזם Sadism "& Masochism.



כלומר?
"מדובר בפעילות מינית, או במערכות יחסים, הכוללים אקטים של כבילה, הפעלת משמעת, שליטה, כניעה, גרימת כאב ועוד. העיקרון המרכזי עליו מושתתת מערכת יחסים בידיאסאמית, הוא שבין הצדדים מתקיימת הסכמה מודעת ורצון של הצדדים. כך ששום דבר לא נעשה באמת בכפיה. נהפוך הוא. מפגש בידיאסמי, המכונה בז'רגון של המיליה 'סשן', מתקיים רק אחרי שכל המעורבים בו דנו והסכימו על כל הפרטים שיכללו בסשן, הגדירו מי השולט, לכמה זמן, מה אופי השליטה, מהי רמת הסיכון, ומהם כללי הביטחון והתקשורת בין המשתתפים. כולל מילת קוד המסמלת את הפסקת הסשן, כדי למנוע פגיעה או נזק ממשי למשתתפים".



עולם ומלואו, עם חוקים משלו

"בידיאסאם מתייחס גם למערכות יחסים קובעות ומתמשכות בין שני אנשים, או יותר, המערבות שליטה, הפעלת כוח, ועוד. גם כאן השותפים מסדירים ביניהם, באמצעות חוזה כתוב, או בעל פה, מי השולט, אופי השליטה, ומשך זמן השליטה. לפעמים יש ביניהם החלפת תפקידים. לפעמים התפקידים קבועים. לפעמים אלו מערכות יחסים המתקיימות בין שני אנשים מציאותיים. לפעמים בפנטזיה, או בעולם הווירטואלי. שם ההיצע גדול ומגוון, ומאפשר לאנשים לקיים מערכות יחסים בידיאסאמיות בצורה אנונימית, בצד חיי משפחה וזוגיות קונבנציונאליים".



איך נראה סשן כזה?
"הפעילות הבידיאסאמית מגוונת, והמציאות עולה על כל דמיון. ניתן למנות אינספור אקטים, ביניהם כבילה באזיקים ושלשלאות, ליקוק נעליים, זחילה על ארבע, מערכות יחסים הכוללות שכר ועונש על התנהגות 'אסורה', השפלה, החפצה ועוד ועוד, כיד הדמיון הטובה".



למה הם צריכים את זה? מה הבעיה שלהם בחיים?
"המדריך להפרעות נפשיות, שבעבר קטלג את ה-BDSM כסטייה מינית (כמו גם את הנטייה להומוסקסואליות ואוננות), מתייחס לפעילות בידיאסמית כסטייה, רק כשהיא נעשית בכפיה, ולא בהסכמת כל המעורבים בפעילות. ברמה הפיזיולוגית, חלק מהפעילויות הבידיאסאמית המערבת כאב, עשויה לעורר שחרור אנדרופינים הגורם לתחושות מענגות, תחושות ריחוף ואפאטיות כמו סמים מסוימים. הניסיון להגיע לתחושה הזאת, עשוי להוות תמריץ, אך אינו התמריץ היחיד. הנטייה הבידאסמית באה גם כדי לפתור, או לעקוף משהו, כדי לאפשר לאדם לממש את מיניותו. הווה אומר, ה-BDSM הוא הסטרטר דרכו האדם מרשה לעצמו לחוות הנאה מינית, יען כי בדרך אחרת הוא עשוי לחוש בושה, אשמה או מעצורים אחרים הקשורים למיניותו".



את יכולה להביא דוגמה?
"אישה שמרגישה אשמה, או בושה, בגלל תשוקותיה המיניות, עשויה לחוש גירוי מאקטים מיניים, או לפנטז על אקטים כאלו, המערבים מעשים מיניים בכפיה, הפעלת כוח או שליטה. במצב כזה זה המין, לכאורה, 'נכפה' עליה ולא הייתה לה ברירה. בכך נוצרו התנאים בהם היא יכולה ליהנות מהמיניות שלה, כיוון שהשתחררה מהאשמה".



זה רק צורך פיזי?
"צרכים מיניים אינם נוגעים רק לפורקן פיזי גרידא, אלא מהווים ביטוי לצרכים פסיכולוגיים עמוקים, הנותרים חסרי מימוש בשל היותם בלתי לגיטימיים. לדוגמא, הצורך להיות אגרסיבי, או לחילופין נשלט וכנוע, אינם מתקבלים בברכה בזירות אחרות, ואדם עשוי לחוש אשמה ובושה בגללם. בפעילות הבידאסמית לא רק שהתנהגות כוחנית, או כנועה, מקבלת לגיטימציה. יתרה מכך, יש מישהו אחר שמפיק מכך הנאה רבה וזה מאפשר לאנשים חופש לחוות ולממש חלקים באישיותם, שאין להם מקום בשום זירה אחרת. זה בעצם משנה את כל המשמעות הפנימית של האדם עם עצמו. ואותו חלק באישיותו שהתבייש בו, וניסה לשלוט בו, יכול להתממש בחופשיות, תוך שהכללים והחוקים הנוקשים, מסייעים בכך שלאף אחד לא יגרם נזק וכולם ייהנו. זוהי בעצם זירת משחקים של מבוגרים, שבאופן פרדוקסלי מספקת לאנשים בטחון רב לממש דווקא את החלקים המסוכנים".



זה נשמע מצב של WIN WIN. איפה הקאץ'?
"הבעייתיות עשויה להתבטא במערכות יחסים בהן אחד מבני הזוג נמשך לתחום, אבל השני לא נמשך, או חש דחיה כלפי הנושא. זהו בהחלט קושי העשוי להעיב על המערכת הזוגית, ובטיפול אני מנסה למצוא פתרונות. יש זוגות שמגיעים אלי במצב משברי, שבו הנושא התגלה, אם במקרה. לדוגמא אישה שעלתה שבעלה מנהל מערכות יחסים וירטואליות בפורומים של חובבי סאדו מאזו, ומכנה את עצמו 'עבד מרצון'. היא הייתה בטוחה שזה קשור לעובדה שעבר תקיפה מינית בילדותו, ופיתחה דחייה למיניות אתו. או לחילופין, בעל שהגיע לטיפול כמי שניסה לשכנע את אשתו לחתום על חוזה ליחסי שליטה, ממש כמו ב'חמישים גוונים של אפור'. רק שמושא השליטה היה הוא. אשתו התייחסה בביטול וזלזול לנטיותיו המוזרות בעיניה, וסירבה לשתף פעולה. בצר לו הוא פנה אלי בבקשה שאסכים להיות השולטת בחייו. כמובן שהוא נענה בסירוב".



מה הפנטזיה הנפוצה אצל גברים ונשים?
"העולם הבידיאסמי כולל רעיונות ופנטזיות רבים ומגוונים, החל משליטה פסיכולוגית ללא מגע ועד סשן מתמשך של עינויים פיזיים, כבילה באזיקים או שלשלאות, הצלפות ועוד. זהו רק חלק קטן מהפנטזיות והתסריטים ש'חמישים גוונים' מספק אליהם הצצה לא מאיימת ואף מגרה. למרות שהאסוציאציה אצל רבים בהקשר של המילה "סאדו" תוביל למראה של מלכת סאדו לבושה בשחור, ונעולת מגפיים בעלי עקב פאלי, במחקרים שנעשו, מתברר שהפנטזיה השכיחה בקרב נשים היא להיות נשלטות. אצל גברים הפנטזיה היא להיות בצד השולט, ממש כמו כריסטיאן ואנסטסיה, גיבורי 'חמישים גוונים של אפור', המממשים אחד לאחד את מערך הכוחות המאופיין בשליטה ועליונות גברית".



כל מה שהפמיניסטיות ניסו לשנות.
"מאבקן הצודק של הפמיניסטיות נחל הצלחה לא מבוטלת, ועוד היד נטויה לצורך חיזוק והעצמת נשים בעולם. אבל במיטה, מתברר, פמיניזם מדויק אולי מבעיר חזיות, אך לא את התשוקה המינית, שם נשים רבות יעדיפו כוחנות ושליטה גברית. גם גבר רך ומתחשב מדי, עדין נתפש כחסר בטחון, ועשוי להיות סוג של TURN OFF".



מה דעתך על תופעת "חמישים גוונים של אפור"?
"כמטפלת מינית, עיקר העיסוק שלי נוגע הרבה פעמים למתן לגיטימציה לקיומה של המיניות כדחף טבעי לגיטימי ובריא. לכן אני שמחה ומברכת על התופעה, שלפני הכל אומרת משהו על העידן שבו אנו חיים. ספר הכולל תיאוריים מיניים מפורטים, נמכר בחנויות הספרים המכובדות במיליוני עותקים. זה מעיד על החופש והלגיטימציה שיש בעידן הנוכחי לצרוך חומרים מיניים. מאידך הצימאון העצום להציץ לחדר המיטות של מישהו אחר, בלי להיתפס סוטה או מציצני. בטח ובטח כשמדובר בעולם ה-BDSM - שעדיין מוסתר מעין הציבור".



איך את מסבירה את ההצלחה ההיסטרית בכל העולם?
"'חמישים גוונים' מספק לקהל חשיפה הדרגתית למורכבות של עולם ה-BDSM, מנקודת מבט המאפשרת הזדהות עם ההתלבטויות ומורכבות הדמויות, שהן אנושיות ולא רק מפלצתיות או קורבניות. זה מאפשר להזדהות איתן. 'חמישים גוונים של' נוגע בפנטזיה אוניברסלית קלאסית: להיות סינדרלה. פנטזיה שלא רק שלא נס ליחה, אלא היא הולכת וצוברת פופולריות. ראה מקרה 'אישה יפה', 'מעושרות' ועוד. הסינדרלה הזאת, אנסטסיה, הייתה יכולה להמשיך בחייה האפרוריים, להינשא לגבר משמים, ולהפוך לעקרת בית משועממת.



"הנס התרחש כשפגשה את כריסטיאן הנסיך, גבר מרשים ורב עוצמה, שהיה יכול להשיג כל אישה, אך בחר דווקא בה לגלות לה עולם חדש, עוצמתי ומסעיר. בבחירתו, דווקא בה, לשרת את צרכיו הכמוסים ביותר, ואולי אפילו את ריפוי פצעי ילדותו, הוא הופך אותה למיוחדת ונבחרת, כי הוא הרי הגבר שיש לו הכל. מי מאתנו לא רוצה שהבחירה בה תהיה מתוך הרבה אפשרויות אחרות, ולא על ידי מישהו שאין לו ברירה אחרת?".