"אני לא סומך על ההנהגה. אני חושב שראש הממשלה ובנט מובילים את מדינת ישראל למדינה דו לאומית דבר שנראה בעייני אסון ואבדן החלום הציוני", כך אמר אמש (רביעי) ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, בערב לזכרו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, שנערך במוזיאון תל אביב. לדבריו נתניהו מביא את מערכת היחסים עם ארצות הברית לכדי הקצנה שעלולה לגבות מישראל מחירים בלתי נסבלים.



"אני רוצה לחיות במדינה יהודית. אני לא רוצה לשעבד ולהחזיק אזרחים סוג ב. לצערי בין הירדן לים גרים למעלה מ-6 מיליון פלסטינים, חלקם אזרחים ישראלים ולמעלה מששה מיליון יהודים. המדיניות שמובילים אותה היא מאוד בעייתית גם בתחום הפלסטיני וגם בתחום ההתנהגות מול ידידתנו הגדולה ארה"ב וגם בפעולות שננקטות. אני מודה שאני חרד", הוסיף דגן.
 
"אחרי יום כיפור עבר לי החשש לקיומה של מדינת ישראל. אם שרדנו את זה והצלחנו להתגבר הייתי בטוח שאנחו יכולים לעמוד בכל דבר. אני מודה היום שיש לי סימני שאלה קשים לגבי הכיוונים שההנהגה המדינית שלנו מובילה", המשיך ראש המוסד לשעבר.
 

דגן נשאל האם הנסיעה של נתניהו לארה"ב בהזמנת הקונגרס, חיונית כדי למנוע הסכם רע. על כך השיב: "אין לזה שום קשר. עמדתו של רהמ מוכרת לאמריקנים. האמריקנים שיתפו אותנו בהרבה מאוד דיונים. עמדתו של רהמ הייתה ברורה. אני לא חושב שאם הוא יבוא וינאם בקונגרס זה ישנה את דעתו של הנשיא. אני חושב שגם את דעתו של הקונגרס הוא לא ישנה".

לשאלה האם נכון לדחוף את האמריקנים לסנקציות על איראן השיב דגן: "האם באמת בעמדתו של רוהמ יש כדי לשנות את עמדתם של הבריטים, האמריקנים, הצרפתים, הגרמנים בסוגיה האיראנית? אני חושב שדעתם היא תוצאה של דיונים והערכת מצב מאוד זהירה והיא משקפת תפיסה שהם מובילים אותה. אני חושב שדעתו של רהמ אינה הולכת לשנות כהוא זה. להיפך, זו פגיעה בביטחון המדינה. הנכס הכי חשוב שלנו הוא מערכת היחסים עם האמריקנים. נתניהו מביא אותה לכדי הקצנה ועלולים לגבות מאיתנו מחירים בלתי נסבלים למדינת ישראל"
 
."לפני חודש לא הצליחו הפלסטינים להעביר החלטה במועביט. האמריקנים לא השתמשו בווטו. האם יש סיכוי שמחר האמריקנים יחזירו לנו בלי הגנת הווטו ולשלם מחירים בלתי נסבלים במישור הביטחוני והמדיני? זו התגרות רבה מדי וגם כשאתה מתגרה ראוי לעשות את זה בצנעה ובשקט. לאריק שרון היו ויכוחים לא קטנים עם אמריקה. מעולם זה לא דלף פומבית. לא רק זה, הוא השיג את מכתב בוש. זה נעשה באמצעות תחכום דיפלומטי, כאשר רהמ מצליח לקיים קשר ישיר עם כל גופי הממשל והנשיא".

"אתה כפוף אליי"
 
דגן העריך שלאיראן לא יהיה גרעין לפני 2015 .  כשנשאל על ידי המנחה אילנה דיין האם נתניהו יודע לעמוד בלחצים, השיב דגן לאחר שתיקה ארוכה: "שחררי אותי מהשאלה הזו".
 
 דגן סיפר כי  יום אחד נתניהו שאל אותו  "למה אתה לא מרצה אותי?". דגן השיב: "תפקידי הוא לא לרצות אותך אלא להביא לך את הדברים שראש ממשלה צריך לדעת. זה היה בהקשר האיראני".
 
"אבל אתה כפוף אליי", אמר נתניהו.
 
דגן השיב לראש הממשלה: "אני כפוף אליך אבל הנאמנות שלי למדינת ישראל. מי לימד אותי את זה? הייתי סרן צעיר ברצועה. אריק שרון היה מאשר כל מבצע ואח"כ היה מאלץ אותי להישאר שתי דקות. היה שואל איך אני מרגיש עם המבצע. היה אומר לי שום דבר שתכננת לא יתבצע כמו שאתה מתכנן. אל תחשוש להיכשל, אני פה. את זה למדתי מאריק. לא הייתי בפורום החווה. הייתה לנו מערכת אמון טוטאלית ומוחלטת. מה שסגרנו בוצע עד הפרט האחרון".
דגן סיפר עוד כי יום אחד לוחם במוסד עשה תאונת דרכים עם "מכונית ממותקנת" במדינת יעד והרג מקומי.

"אריק שרון טלפן אליי ואמרתי לו אל תדאג נוציא אותו. מאותו רגע הוא לא טלפן אליי אף פעם. לקח שלושה שבועות עד שהוצאנו אותו. שאלתי איך לא בלבלת לי את המוח. הוא ענה אני סומך עליך ובזה זה נגמר".
 
ראש המוסד לשעבר גם גילה טפח מאחורי הקלעים של הדיונים בנושא אפשרות של תקיפה באיראן: "את עמדתנו הבענו בכל הדיונים הסגורים. אמרנו מה אנחנו חושבים לרה"מ, למה חשבנו שההצעה שהוא מציע היא רעה לביטחון ישראל. תקיפה תביא את הלגיטימציה האיראנית ללכת לגרעין צבאי. היינו במו ידינו יוצרים את התשתית שעל בסיסה היינו מייצרים את הלגיטימציה לאיראנים".
 
"חשבתי שעמדתו של רה"מ בעייתית. אף פעם לא כפרתי בסמכותו של רה"מ לקבל החלטות. הוא לא כפר בלגיטימיות של ההתנגדות שלי. אני באתי מחינוך אחר. הוא התחנך במערכות הפוליטיות. אני חונכתי על ידי אריק בצבא. הוא מעולם לא דרש ממני לרצות אותו. הוא אמר תביע את דעתך גם אם היא בניגוד לדעתי".