נחל אל על



אם בא לכם לעלות צפונה, אחד המקומות המומלצים הוא נחל אל על היפהפה. הנחל, שנמצא בדרום רמת הגולן, מציע למטיילים נוף עוצר נשימה, בעוד המפלים השחור והלבן מעטרים את סלע הבזלת. הדרך אל הנחל עוברת לאורכו של כביש 98, שהוא בעצמו מין אטרקציה תיירותית, בשל הנוף המדהים שנגלה ממנו. את הטיול בנחל אל על אפשר להתחיל באחת משתי נקודות. הראשונה בחניון הסמוך לאלי-עד. השנייה, בחניון המפלים שבמושב אבני איתן, והיא מקצרת את ההגעה למפל השחור. אם זמנכם קצר, ניתן לטייל רק לאחד מהמפלים. בכל מקרה, הטיול לאורך הנחל הוא בדרגת קושי בינונית, המשלבת עלייה או ירידה באמצעות יתדות.



ביום שבת תיאלצו לחנות מחוץ לשער הכניסה של אבני איתן, כי אנשי המושב שומרים שבת. אם תבחרו לצאת מחניון המפלים, המסלול מסומן בצבע אדום, והוא יורד את ההר. אחרי ימים גשומים צריך להיות ערניים ולהיזהר מהחלקה. לאחר הליכה של כרבע שעה מגיעים אל המפל הראשון, השחור, הנופל על הסלעים השחורים ומסביבו עצי דולב. משם המסלול ממשיך אל המפל הלבן - מפל בגובה של 14 מטר הנופל לבריכה ענקית.




המפל הלבן בנחל אל על



נחל בניאס



בשמורת טבע נחל חרמון, או בשמו העממי הב־ ניאס, יש מעיין מקסים הבוקע לרגלי החרמון. מימיו של הבניאס זורמים בעוצמה רבה באפיק קניוני שמוביל למפל גועש. גובהו של המפל כעשרה מטרים, והוא נופל בקול שאון לתוך בריכה. מי שמשקיף ממרפסת העץ יכול ליהנות מרעש המים והקור שלהם. הטיולים שמוצעים ברחבי השמו־ רה מגוונים ובדרגות קושי משתנות, כך שכל אחד יוכל למצוא את עצמו.



למטיילים המעוניינים במסלול קצר, השמורה מציעה סיור באזור המעיינות. זהו מסלול מעגלי שההליכה בו ברמת קושי קלה. המסלול עובר דרך שרידים ועתיקות מהתקופה הרומית והצלבנית, מתחת לגשר רומי ובכיוון טחנת קמח משוחזרת. נקודת הסיום היא במפל ובשביל התלוי. אם אתם לא רוצים לעשות את הדרך עד למפל, ניתן לחזור למכוניות ולנסוע עד לחניון המפל. משם תוכלו לרדת אל השביל התלוי והמפל. זהו עוד מסלול מעגלי, המשלב טיול בתוך קניון בזלת צר מעל נחל שוצף.



איך להגיע: מכביש 99, מקריית שמונה או ממסעדה כ־15 דקות.



נחל סער



כמו בכל חורף, נחל סער הופך לאחד מהמקומות הכי מבוקשים באזור הצפון הרחוק. לנחל יש שני מוקדים: הר החרמון ורמת הגולן. הוא מתחיל לזרום בעין סער ומסתיים בנחל חרמון, ויש לו מפל מפורסם לא פחות ממנו. יש שבוחרים לעשות את המסלול לאורך הנחל, ויש כאלה שמסתפקים בביקור קצר המסתכם בתצפית על המפל, אבל באמת שחבל לפספס את המסלול שעובר בתוואי הנחל, לצד אבני הבזלת השחורות וסלע הדולומיט הלבן. מלבד הנוף הטבעי והמים הזורמים, המסלול עובר גם בגשר הידידות שנפגע במהלך מלחמת ששת הימים, וממשיך עד מפל הרסיסים ושרידי טחנות קמח ישנות שנהרסו על ידי מי שיטפונות, עד לסיומו במפל סער.



המפל הוא סדרה של שלושה מפלים נפרדים, והגבוה בהם בן 20 מטר. המים נופלים לבריכה עמוקה, שאליה ניתן להגיע באמצעות שביל מוסדר. המסלול אינו קשה להליכה, אך הוא קווי ולכן מומלץ להגיע בשני בכלי רכב. הוא מתאים לכל המשפחה ומשלב נופים אזוריים, צמחייה ענפה וכמה בריכות מים טבעיות.



איך מגיעים: נוסעים על כביש 99 עד לצומת נחל סער (כאן מסתיים המסלול), ממשיכים הלאה לכיוון עין קניה ובעקבות השילוט לתחילת המסלול בגשר הידידות.



נחל שניר



נחל שניר (חצבני בערבית) הוא הארוך ביותר מבין מקורות הירדן. לאחר עונת קיץ חמה ויבשה, השמורה והנחל סוף־סוף זכו לרענון אמיתי, וכעת זה הזמן הטוב ביותר להגיע לביקור. אפיק הנחל שנמצא בשטחה הישראלי של השמורה (חלקו עובר בלבנון), מחולק לשניים: החלק הראשון והארוך יותר סגור, ואילו החלק השני פתוח למבקרים. בשמורה יש שלושה מסלולים אפשריים -הליכה בקצר שבהם אורכת כעשר דקות, ובארוך כשעתיים. הסיור בשמורה משלב גם הליכה קצרה במים, ישיבה בין העצים ומעבר בין סלעים. המו־ מלץ מבין סיורי השמורה הוא המעגלי, שעובר באפיק הנחל.




נחל שניר



בתרונות בארי



שמורת בתרונות בארי מתפרשת על 5,000 דונם, באזור צפון־מערב הנגב. השמורה היפהפייה זכתה גם לשם ״מכתש בארי״ על שם צורתה המיוחדת. הסיבה לעושר הטבעי שלה ולפריחה המקסימה שמעטרת את שטחה בימות החורף, היא מימיו של נחל סחף (פלג של נחל הבשור). הנחל שמחלחל לאדמת הלס, יצר קרקע פורייה, ובאזור חודש פברואר הבתרונות (רשת של ערוצים קטנים החוצים את הקרקע) מתכסים בכלניות. אחד המסלולים שעוברים בשמורה הוא הכחול, אשר יורד אל הבתרונות. זוהי דרך נפלאה לבלות את השבת, וליהנות מתוצאות הגשמים הרבים. ניתן להמשיך עם המסלול הכחול, להחליף אותו בשחור, ואיתו להמשיך עד למפעל הגופרית הישן.



איך להגיע: מצומת גבים פונים לכביש 232 , מצומת סעד פונים שמאלה וימינה לבארי.



שמורת עין גדי


זרימת המים בשמורת עין גדי מקורה בארבעה מעיינות שונים הנובעים בשטחה: מעיין דוד, מעיין שולמית, מעיין ערוגות ומעיין עין גדי. המים מגיעים ממי הגשמים שיורדים בהרי יהודה ומחלחלים למי התהום. בעונה גשומה כמו זאת שאנו חווים בשבועות האחרונים, השמורה שופעת מים ומסביב הכל מוריק ופורח. אף על פי שאנחנו נמצאים בחבל ארץ מדברי, בשטחה של שמורת עין גדי תמצאו קני סוף, שיזף ועוד צמחים הזקוקים למים מתוקים.



מה שנפלא בשמורה הוא שכל אדם יכול למצוא בה עניין. חובבי החיות יוכלו לצפות ביעלים ובשפני הסלע. חובבי העתיקות ישמחו לגלות אתרים ושרידים ארכיאולוגיים, וחובבי המפלים ייהנו מהמים הזורמים אל הבריכות המזמינות. משטח השמורה יוצאים כמה מסלולים, חלקם קצרים וקלים וחלקם ארוכים וקשים יותר, כך שגם מהבחינה הזאת יש שפע של אופציות.




שמורת עין גדי

צילומים: הדר יהב