קומיקאים ב״מצב האומה״, סליחה, ״גב האומה״ ששודרה שלשום (שלישי) בביתה החדש בערוץ 10, ניסו למצוא דרך מעניינת לדבר על הנושאים החשובים על סדר היום במקום להיגרר לרכילות. המסקנה הסאטירית הייתה שהכישלונות של ביבי משעממים. צריך לנסח אותם בסגנון של גיא פינס אם רוצים שהציבור יביע עניין.



התוכנית הצטיינה בשנינות והגיעה לרייטינג של 16%, כנראה בגלל שאי אפשר להגדיר את הבעיה בצורה מדויקת יותר. מערכת הבחירות הזאת מגיעה לשיאים של ספינים מטורללים במיוחד. יש אקשן, יש רייטינג, יש המון בדיחות ל״גב האומה״ ול״ארץ נהדרת״, וגם ברשתות החברתיות יש דאחקות, בלי עין הרע, אבל יש מעט מאוד התעסקות רלוונטית וקשה להחליט עבור מי להצביע. יוצאי הדופן נכון לאתמול הם ״המחנה הציוני״ ו״כולנו״, שהואילו בטובם לפרוס בפני הציבור איזושהי התחלה של תוכנית כלכלית.



התקשורת עשתה את המוטל עליה והתייחסה לניצני המצע, אבל בינינו, ב״גב האומה״ לגמרי צדקו. אין מה להשוות בין החשיפה שזכו לה הבקבוקים של שרה ו-4,000 השקלים המסכנים שהיא החזירה למדינה לעומת התוכנית הכלכלית שמתכנן טרכטנברג בשבעה מיליארד שקלים.



מערכת הבחירות הזו התפזרה מהר מאוד לסיסמאות נבובות, בין עלילות אב הבית לעלילות V15, פשוט בגלל שהיא לא הייתה צריכה להיות. מה כבר אפשר להגיד אחרי שנה וחצי של עבודה? אין במה להתהדר, ומצד שני גם קשה לתת את הדין על תוכניות שלא מומשו במלואן. מערכת הבחירות הזאת מטורללת במיוחד פשוט בגלל שלא הייתה קדנציה ואין מה להגיד.



עדיין, צריכה להיות לנו קצת יותר אחריות. מצד אחד, יש נהירה אחר חופש המידע והשקיפות, אבל גם לזה יש גבול. יש דבר כזה - עודף מידע - ולפעמים עומס של מסרים רק מבלבל ומסיט מהעיקר. אפשר להסתכל על ההיסטריה סביב הוצאות מעון ראש הממשלה. מצד אחד, ברור שיש לחשוף את המספרים לפני הבחירות. מצד שני, אין טעם להתעכב על כל נר ריחני במקום להסתכל על שורות תחתונות. בנושא הוצאות מעון ראש הממשלה השאלות החשובות באמת הן סך ההוצאה, והאם היא גבוהה מהשנה שעברה, איך היא עומדת ביחס להוצאות של ראשי ממשלה אחרים, ומי האחראי כשיש חריגות. כל השאר באמת יכול ללכת לתוכנית של גיא פינס. הגיע הזמן שנפריד בין רכילות לבין חדשות.



מערכת הבחירות הזאת אולי לא הייתה צריכה להיות, אבל היא כאן. כדי שהפעם נסיים עם ממשלה קצת יותר רצינית, לא כדאי להשתעבד לסיסמאות, או לסרטונים הוויראליים של בנט וזהבה גלאון ולערימות השטויות. הבחירות נפלו עלינו כמו רעם ביום בהיר, ולכן יש הרבה מתלבטים. הסקרים שמתפרסמים בתקשורת לא בהכרח מביאים אותם לידי ביטוי, אבל הבחירות האלו יוכרעו בסוף על השיעור הגבוה במיוחד של הקולות הצפים. אז אם גם אתם מתלבטים, קחו אחריות אישית על הקול שלכם, ותנו נקודות לאלה שממעטים בסיפורים סנסציוניים חסרי תועלת, ומתמקדים דווקא בנושאים המשעממים.



אגב כך, כדאי גם לחזור להתעכב קצת על הסיבה האמיתית שבגללה נפלה הממשלה. מרוב חופש מידע, מעולם לא קיבלנו תשובות אמיתיות על הפירוק הפתאומי של ממשלה טרייה שבישרה את תחילתו של שינוי שרצה הציבור, אלא רק השערות.