59 קילומטר. זה המרחק בין פראג לפילזן, שממערב לבירה הצ׳כית. שעה ורבע נסיעה במכונית על כביש מספר 5.



בביקורנו ברפובליקה הצ׳כית יצאנו מבירתה לאתרים אחדים ברחבי המדינה: שהינו בעיר המרחצאות קרלובי וארי, סיירנו בטרזין ובמחנה הריכוז טרזינשטט, הדרמנו גם לפנינה התיירותית צ'סקי קרומלוב.



לעומת זאת, בפילזן - עיר ששמה ידוע לכל חובב בירה - לא הספקנו להתעכב במידה שהיא ראויה לה.



אם ישאל הקורא מדוע זה מטריחים אותו עם סיפור על העיר הרביעית בגודלה בצ׳כיה, שאליה לא התוודענו כהלכה, נסביר כי פילזן נבחרה לשמש כעיר התרבות של אירופה לשנת 2015, לצד מונס הבלגית, ולכן היא ראויה לאזכור ולמעלה מכך. טקס ההשקה התקיים ב־17 בינואר ולראשונה מאז מלחמת העולם השנייה צלצלו ארבעת הפעמונים של כנסיית ברתולומיאו הקדוש.



פעמוני הכנסייה המקוריים הותכו בידי הכובש הנאצי, ורק השנה הסתיים מבצע איסוף התרומות שאפשר את הצבתם של הפעמונים התחליפיים.



תחנת מעבר



ראשיתה של העיר פילזן בימי הביניים ואזכורה הראשון בכתובים היה בשנת 976 ועסק בטירת העיר. בשנת 1295 זכתה פילזן לקבל מידי המלך ואצלב השני מעמד של עיר. מיקומה במערב בוהמיה, קרוב לגבול גרמניה ובמפגש ארבע נהרות, הקנה לה מעמד אסטרטגי ואף הפך אותה לתחנת מעבר של צבאות שונים במהלך השנים. העיר נכבשה בידי גרמניה הנאצית ב־1938 בעקבות הסכם מינכן, והיא שוחררה בידי הצבא האמריקאי ב־6 במאי 1945, ממש עם תום קרבות מלחמת העולם השנייה באירופה.



שותים יותר מהגרמנים. מבשלת בירה בפילזן. צילום: רויטרס



הארכיטקטורה של העיר היא בסגנון הבארוקי שאותו אימצה אחרי שריפה גדולה שכילתה במאה ה־16 רבים ממבני העיר העתיקה. במרכזה ניצבת כנסיית ברתולומיאו הקדוש שיסודותיה הונחו במאה ה־13. הקתדרלה מתנשאת לגובה של 102 מטרים, ואפשר לטפס מעלה ב־301 מדרגות. הכנסייה חולשת על הכיכר המרכזית של העיר וסביבה ניצבים מבנים מפוארים. אחד מהם הוא בית העירייה המעוטר, שנבנה בסגנון רנסנסי.




לא הרחק משם נמצא בית הכנסת העתיק, שהוא השני בגודלו באירופה, אחרי זה של בודפשט. בית הכנסת מאופיין בסגנון התחייה המורית, בדומה לבתי כנסת אחרים ברחבי אירופה, כמו זה המרכזי של ברלין. למרות הרושם שמתקבל לכאורה, כאילו מדובר במבנה היסטורי עתיק, למעשה בית הכנסת הוקם ״רק״ בשנת 1888. המבנה שזור קירות לבנים בגוון ורוד, שעריו הם קשתיים ובו שני צריחים עם כיפות בסגנון רוסי.



התוכנית המקורית הייתה שהצריחים הללו יהיו רמים יותר אלא ששלטונות העיר אסרו על כך כדי שלא יהיו גבוהים יותר מהקתדרלה. כמו הכנסיות, כך גם בית הכנסת, היה עזוב בימי השלטון הקומוניסטי. לאחר מהפכת הקטיפה הוא שוקם ובין כתליו מארחים קונצרטים ואירועים מיוחדים. הקהילה היהודית תרמה לא מעט לחיי התרבות של העיר עד לחיסולה בידי הנאצים. במאי השנה, במלאת 70 שנה להבסת הרייך השלישי, תציין העיר פילזן את התאריך וכן תכבד את זכר יהודי העיר.



פילזן היא עיר תעשייתית מפותחת הודות לאחד מבניה המפורסמים של צ׳כיה, אמיל סקודה, שרכש ב־1899 מפעל הנדסי שהוקם בעיר והתמחה ביצור מכונות תעשייתיות. בתוך שנים החל המפעל לייצר נשק והיה לגדול ביותר בתחומו בקיסרות האוסטרו־הונגרית. כאשר קונצרן סקודה רצה לגוון את תחום מוצריו, נרכש מפעל ותיק



ליצור כלי רכב, שתחילתו הייתה בייצור אופניים ואופנועים. הסמל של חברת סקודה הופיע על מכוניות (המיוצרות כיום במפעל הנמצא במלאדה בולסלאו שמצפון לפראג) משנת 1925.



הפסל שיביא הריון



אך עם כל הכבוד לתעשייה הכבדה ולמפעלי סקודה, שם מועסקים כ־20% מכוח העבודה של העיר, לפרסום עולמי זכתה פילזן בזכות הבירה הנושאת את שמה. ״מיד עם כניסתכם לעיר תחושו שמדובר בעיר שבירה היא סם החיים שלה״, מצהיר אתר התיירות הרשמי של צ׳כיה. כבר במאה ה־13 ייצרו שם בירה, לאחר שהמלך ואצלב השני זיכה את תושביה בהיתר לייצור בירה. אולם רק במאה ה־19, בסיוע של מומחה גרמני מבוואריה, יוזף גרול, איחדו היצרנים המקומיים כוחות כדי לייצר בירה איכותית תחת השם ״הבירה של האזרחים״.



ואכן הייצור הראשון של הבירה פילזנר -בירה לאגר בהירה - התרחש בשנת 1842 על בסיס המים הרכים של חבל בוהמיה. הוסיפו לכך את הזן המשובח של הכשות המקומית ואת שיטת הבישול המיוחדת של המשקה, והתוצאה תהיה מהפכה בשוק הבירה העולמי. בירה פילזנר דחקה הצידה את בירות האייל המסורתיות.



פילזן מציעה 14 מסלולי בירה לטיול בין המבשלות השונות שבעיר ובסביבותיה. Pizesk Prazdroj היא הפנינה שבכתר המבשלות, שם החל הסיפור של הבירה פילזנר. המבשלה ממוקמת לא הרחק מהמרכז ההיסטורי של פילזן. לאחר שעוברים דדך השער ההיסטורי של  המבשלה ניתן לבקר במוזיאון הבירה ולחזות בתצוגה המראה את תולדות ייצור הבירה המקומית, הן בשיטות המסורתיות והן בשיטות עדכניות יותר, בעזרת מיכון חדיש.



בעלי עניין בהיסטוריה ימצאו שם מסמך עם שרידי חתימה של הקייזר ההב-סבורגי פרנץ יוזף, שביקר שם ב־1855. אולם שיאו של הביקור - לבד מלגימת הבירה - הוא המרתפים לאורך תשעה קילומטרים, שבהם נהגו לאחסן את הבירה. המותג המפורסם ביותר מתוצרת המבש-לה הוא פילזנר אורקוואל וגם המותג הנוסף, גמברינוס, מוכר ברחבי תבל. בפילזן מצויות מבשלות נוספות כמו Purkmistr, המתמחה בייצור בירה בטעמים. מבשלה זאת אחראית גם ל״ספא בירה״ המציע אמבטיות בירה בחום של 35 מעלות צלסיוס. לא פלא הוא שהצ׳כים הם צרכני הבירה מספר אחת בתבל, יותר מהגרמנים, שכניהם.



גם מחוץ לעיר מצויות מבשלות, ואפשר לשלב ביקור בהן עם צעידה באחד משפע שבילי ההליכה שמציע מחוז פי-לזן, לאורך עמק הנהר ברונקה או בגבעות המיוערות. מדריכי התיור



המקומיים מציעים לחובבי הבירה לבקר בדובראני שמדרום לפילזן, שם ממוקמות מבשלות צנועות המקפידות על ייצור בירה בשיטה המסורתית, וכן בחודובה פלאנה במרחק של 40 דקות נסיעה מפילזן, שם ממוקמת המבשלה הוותיקה ביותר במערב בוהמיה.



חבל ארץ זה ידוע גם באתרי הספא שלו, כולם במרחק של שעה נסיעה פחות או יותר מפילזן. המוכר מכולם הוא קרלובי וארי, אך בשכנות מצויים גם מארינסקה לאזנה, המוכרת בשמה הגרמני מרינבאד, ופרנטיסקובי לאזנה, ויחדיו הם מהווים את ״משולש הספא״. האחרון שבהם אירח את היוצר הגרמני וולפגנג גתה, וזה תיאר אותו: ״גן עדן עלי אדמות״. אתר מפורסם בעיירה זאת הוא פסלו של הילד פרנטיסק הקטן, שלו סגולה ייחודית - מובטח לנשים אשר ייגעו באיבר מסוים בגופו שהן יהרו.



העיר מארינסקה לאזנה מתגאה בשימור האווירה של שנים עברו, עת מפורסמים רבים בילו במרחצאותיה וטיילו בגניה ובשדרותיה. הרשימה כוללת את פרויד, קפקא, שופן, קיפלינג, מרק טווין, המלך אדוארד ה־7 וגם את גתה. עיר זאת פרחה במחצית השנייה של המאה ה־19 והבתים ואתר הספא שלה הם מרשימים גם בימים אלה. במסעותינו למדנו שכדאי לעצור בערי ספא, ולו רק כדי להתרשם מהמבנים, מבתי המלון, מהביתנים עם ברזי השתייה, משדרות העמודים ומהגינות והמרחבים הירוקים.



אירועי התרבות בפילזן מתבססים על עונת מופעי הקרקס שמתקיימת בעיר מדי שנה בשנה. תשע להקות קרקס מובילות מאיטליה, ספרד, צרפת, קנדה ושווייץ מקיימות 60 מופעים מינואר ועד לחודש נובמבר. בנוסף, יוצעו לקהל עשרות פרויקטים תרבותיים ובהם מופעים של תיאטרוני בובות מסורתיים, וכן 600 אירועים צנועים יותר.



הללו יהיו מותאמים לגילאים שונים ובתחומים מגוונים. בחודש פברואר מתקיים פסטיבל אורות, ובחודש יוני ייערך פסטיבל של מוזיקת בארוק. במבני תעשייה שננטשו ברבות השנים ישולבו באירועי שנת התרבות. כך למשל, אחת מתחנות הכוח הישנות ששימשו את מבשלת הבירה פילזנר אורקוול תארח את תערוכת העיצוב האירופי, האתר ששימש בעבר ליצור מכוניות סקודה הוא עתה הקמפוס של מרכז מדעי ופל-נטריום, שנחנך זה לא מכבר.



מבנים מרשימים של בתי הכנסת.