העולם מתחלק לשניים. אלה שחושבים שטרילוגיית ״חמישים גוונים של אפור״ היא הפארסה הכי גדולה של העשור הנוכחי, גיבוב רדוד של מילים ארוטיות, ואלה שחושבים שהיא ה׳׳הארי פוטר" למבוגרים, שהצליחה לענות על צורך נסתר של מיליוני נשים וגברים בכל העולם. לא משנה לאיזה מחנה אתם משתייכים, למספרים אי אפשר להתכחש - 100 מיליון עותקים מהספרים נמכרו ברחבי העולם והם תורגמו ל-52 שפות.



הסופרת אריקה לנרד, שכתבה את הספרים בשם העט אי-אל ג׳יימס, הרוויחה 50 מיליון דולר ממכירות הספרים והוכתרה ב-2013 לסופרת הכי עשירה בעולם, אחרי ג׳יי־קיי רולינג. להגיד שספרי ״חמישים גוונים״ הם אחת התופעות התרבותיות הגדולות של זמננו יהיה אנדרסטייטמנט, וגם אם אפשר להתווכח על התוכן ועל האיכות, קשה להתווכח על ההצלחה המסחררת, שהובילה באופן טבעי ומתבקש ליצירתו של סרט קולנוע בהשראת הספרים.



העלילה, למקרה שפספסתם את רכבת ה-bdsm הצוהלת הזאת, עוסקת ביחסיהם של אנסטסיה סטיל, סטודנטית בתולית ותמימה, וכריסטיאן גריי (שם הספר “Fifty Shades of Grey" לקוח משם משפחתו), איש עסקים עשיר, מסתורי ובעל נפש מעונה. השניים מתאהבים, והוא סוחף אותה לעולם הארוטי המופרע שלו. את ההשראה לספרים קיבלה ג׳יימס מה-Fan Fiction (ספרות חובבים בתרגום לעברית) ״דמדומים" - טרילוגיה מצליחה אחרת שכתבה.



סוד ההצלחה של הספרים משויך בעיקר לסצינות המין המפורטות למשעי. התיאוריות באשר לפופולריות המרהיבה של הספרים מרחיקות לכת עד למושגים כמו פמיניזם ועוצמה נשית. תיאוריות אחרות יטענו בפשטות: ״היי, הספרים האלה סקסיים לאללה״. וכעת מגיע החותם ההוליוודי הרשמי, שהופך את ״חמישים גוונים״ לאייקון תרבות אמיתי - הגרסה הקולנועית המצופה כל כך תעלה ב-12 בפברואר ברחבי העולם, רגע לפני יום האהבה הבינלאומי, ולנטיינ׳ס דיי. כמה מתבקש. הציפיות, כמו שאפשר לתאר, נוסקות לשמיים, בעיקר בקרב המעריצים שמשתוקקים לראות את דמויותיהם של אנה וכריסטיאן לובשות צורה, אבל גם בקרב המפיקים, שהשקיעו 40 מיליון דולר בהפקתו וזוממים על רווח של פי כמה מאות אחוזים.



אז רגע לפני עלייתו לאקרנים, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הסרט ״חמישים גוונים של אפור״. הכינו את השוט.



הזכויות



האולפנים ההוליוודיים הגדולים פרשו את השטיחים האדומים בפני הסופרת הבריטית האלמונית, עוד ב-2012, זמן קצר לאחר ש״חמישים גוונים של אפור״ הפך לסנסציה עולמית. וורנר בראדרס, סוני, פוקס, יוניברסל ופרמונט הכינו מצגות וקבעו פגישות עם ג׳יימס והסוכן שלה, בתקווה לרכוש ממנה את הזכויות.



בכתבה שפורסמה אז ב״לוס אנג׳לס טיימס״ סופר כי באולפני פרמונט, למשל, דאגו להפיק וידיאו שבו נראות עובדות האולפנים מגיבות בחיוב לספרים. הזוכה הגדולה הייתה יוניברסל, יחד עם חברת ההפקה Focus Features, שעל פי השמועות הציעה לג׳יימס לא רק חוזה שמנמן ומפתה (חמישה מיליון דולר עבור הזכויות), אלא גם את האפשרות להיות מעורבת בתהליך היצירתי של הפיכת הספרים לתסריט ובבחירת הגורמים המעורבים.



ג׳יימס בחרה בעצמה את מפיקי הסרט, מייקל דה לוקה ודנה ברונטי (שהפיקו גם את ״הרשת החברתית״), וכך גם את התסריטאית קלי מרסל (״להציל את מיסטר בנקס״). גם בחירת הבמאי לא הייתה פשוטה. באולפנים רצו את ג׳ו רייט, שביים בין היתר את ״כפרה״, ושקלו גם את סטיבן סודרברג, ביל קונדון (״שיקגו״, ״דרימגירלז״ ושני הסרטים האחרונים בסאגת ״דמדומים״). לבסוף, נבחרה הבמאית הבריטית הלא ידועה במיוחד, סאם טיילור ג׳ונסון, שוב על ידי ג׳יימס עצמה. המגזין ״אנטרטיינמנט וויקלי״ חזה כבר אז שתקציב ההפקה ינוע בין 35 ל-40 מיליון דולר.




מעורבת גם בתהליך היצירתי. אי-אל ג'יימס. צילום: יח"צ



הליהוק



לא רק האולפנים והמעריצים, גם התקשורת הייתה סקרנית להחריד בכל הנוגע לליהוק התפקידים הראשיים בסרט, שנראה כמו תהליך הקאסטינג הארוך בהיסטוריה, ולווה בשמועות רבות ובס-פקולציות שהתחדשו והשתנו אחת לשבוע. השמות הראשונים שעלו היו אלו של כוכבי ״דמדומים״, קריסטן סטיוארט ורוברט פטינסון, ששימשו כהשראה לכתיבת הספרים, אבל ג׳יימס פסלה את הרעיון כמעט מיד, אף על פי שפטינסון היה הבחירה הראשונה שלה לתפקיד בתחילת הדרך. בין השמות שעלו כאופציה לתפקיד של כריסטיאן היה אפשר למצוא את ריאן גוסלינג שלא היה מעוניין בתפקיד, גארט הדלונד (״טרון: המורשת״), איאן סומרהולדר (״אבודים״), צ׳ייס קרופורד (״אחת שיודעת״), אלכסנדר סקרסגרד (״דם אמיתי״) וכריסטיאן קוק.



ברשימת השחקניות עלו שמות כמו שיילין וודלי, פליסיטי ג׳ונס, אליזבת אולסן (אחותן הצעירה והמוכשרת של התאומות אולסן) ולוסי הייל. בספטמבר 2013 דווח שדקוטה ג׳ונסון, בתם של דון ג׳ונסון ומלאני גריפית, נבחרה לגלם את אנסטסיה סטיל, ולצדה ישחק צ׳ארלי האנם, כוכב הסדרה ״ילדי האנרכיה״. אלא שהמעריצים התנגדו מאוד לליהוק של האנם והצליחו להביא להחלפתו (הגרסה הרשמית הייתה שהוא נאלץ לפרוש מהסרט בעקבות בעיות בלוח הזמנים). מי שנבחר היה הדוגמן והשחקן האירי, ג׳יימי דורנן. באופן משונה, בסופו של דבר, רשימת השחקנים כוללת מעט שמות מוכרים, וביניהם גם הזמרת ריטה אורה, שלוהקה לתפקיד אחותו של כריסטיאן, ומרשה גיי הארדן שתגלם את אמו של גריי.



הכוכבים



אנסטסיה, או אנה בקיצור, וכריסטיאן, הם הפנטזיה הגדולה של מעריצי הספרים. כולם רוצים לראות אותם קורמים עור וגידים, אבל הציפייה יכולה להוביל גם לאכזבה. זו הסיבה לכך שלתפקידים נבחרו שני שחקנים לא מאוד מוכרים. ״רצינו להציע לצופים דף חלק ככל האפשר״, הסבירה טיילור ג׳ונסון הבמאית. ״אי אפשר לעשות את זה עם כוכבים ענקיים, שכבר מזוהים עם תפקידים אחרים. הצופים שלנו כבר יודעים איך אנה וכריסטיאן נראים, נשמעים, הולכים ומתנהגים. אנחנו צריכים עכשיו לקלוע לטעמם״.



ג׳ונסון בת ה-25 היא כנראה התגלית הגדולה של הסרט הזה, שכבר תויגה ככוכבת הגדולה הבאה של הוליווד, אם כי לא מופרך להניח שהתחזיות האלה מעט מוגזמות. בתור בת לשני שחקנים זו לא ממש עבודת המשחק הראשונה שלה. למעשה, היא משחקת מגיל 9, וברזומה שלה אפשר למצוא תפקידים קטנים בסרטים כמו ״רחוב ג׳אמפ 21״, וסדרות טלוויזיה כמו ״בן וקייט״ ו״המשרד״. ב-2006 נבחרה ל״מיס גלובוס הזהב״, תואר שזוכים לו ילדי דור ההמשך של כוכבי הוליווד.



אין ספק שהתפקיד של אנסטסיה הוא קפיצת מדרגה משמעותית עבורה. ולא, לא הייתה לה בעיה עם כל העירום והסקס. בראיון למגזין ״גלאמור״ היא הסבירה שהיא רואה בתפקיד שליחות. ״אם אני יכולה לגרום לנשים להאמין שהן יכולות לעשות מה שהן רוצות עם הגוף שלהן, ולא להתבייש במה שהן רוצות, אז אני בפנים״, אמרה. אבל כששואלים אותה לגבי הבושה שלה עצמה, היא שוכחת את ההצהרה הזאת ולא ממש מחכה לרגע שבו בני המשפחה יצפו בסרט. ״אני לא רוצה שהם יראו אותו, זה לא הולם. לא רוצה שהחברים של אחי, שגדלתי איתם, יראו את זה. בעצם, יש בי חלק שלא רוצה שאף אחד יראה את הסרט״.



ג׳יימי דורנן בן ה־33 עבר לא מעט עד שנחת בעולם המשחק. הוא היה חבר בלהקה ועבד כדוגמן הלבשה תחתונה עבור מותגים כמו קלווין קליין וגם מותגים עם פיסות בד נדיבות יותר כמו כריסטיאן דיור, ארמאני, בננה ריפבליק ואחרים. את כישרון המשחק שלו גילתה הבמאית סופיה קופולה ב־2006, כשליהקה אותו לסרט ״מארי אנטואנט״. מאז הקריירה הקולנועית שלו קרטעה מעט, והוא מצא את מקומו בטלוויזיה, בסדרות ״עד עצם היום הזה״ ו-"The Fall". דורנן גם התפרסם לא מעט בזכות היחסים שניהל לפני עשור עם אחת, קירה נייטלי. הוא מתייחס בקלילות להשתתפות בסרט: ״כשהבת שלי תהיה בת 18, אני לא מתכוון להגיד לה 'את חייבת לראות את אבא ב״חמישים גוונים של אפור״', אבל יהיו דברים נוראים יותר שאצטרך להגן עליה מפניהם, מאשר הישבן שלי על המסך הגדול״.



פס הקול



בעוד רשימת השחקנים לא מספקת שמות מוכרים, פס הקול של הסרט מציע כמה מהכוכבים הגדולים ביותר של התעשייה. הראשונה שבהם היא כמובן קווין בי, או ביונסה, שאת הגרסה המחודשת לשיר המיתולוגי שלה ושל בעלה, ג'יי.זי, Crazy״ אפשר לשמוע בטריילר של הסרט. פס הקול כולל גם גרסת רמיקס לשיר שלה מ־2013, ״Haunted״.



עוד שם חם בתעשיית המוזיקה שאפשר יהיה לשמוע בסרט הוא סיה. השיר שלה, ״Salted Wound״, נכתב והופק במיוחד עבור ״חמישים גוונים של אפור״. גם סקיילר גריי נותנת את תרומתה עם השיר ״Where You Belong״. עדיין לא ברור אילו ביקורות הסרט צפוי לקבל, אבל פס הקול כבר זוכה לאהדת המבקרים.



הצנזורה



ספרי הטרילוגיה כוללים סצינות מין מפורטות מאוד, חלקן גם אלימות וכוללות סאדו־מאזו, אבל כבר מתחילת ההפקה היה ברור שהסצינות בסרט יזכו לעידון משמעותי. ולמרות זאת, לדברי היוצרים, הסצינות לא מרחמות על הצופים, והם לא יצאו מאוכזבים מהקולנוע. קלי מרסל, התסריטאית, דיווחה עוד ב־2013 כי היא צופה סיווג צפייה קשוח במיוחד - לבני 17 ומעלה - בגלל התוכן המיני המפורש שבו, אבל מהר מאוד הסתבר שוועדת המדרוג חשבה אחרת ממנה והעניקה לסרט את הדירוג r, שמשמעותו שגם צעירים מתחת לגיל 17 יוכלו לצפות בו, בליווי מבוגר. העניין עורר שערורייה בקרב קבוצות בארצות הברית המתנגדות לפורנוגרפיה, שטענו שהסרט מלא במין ובאלימות, אבל המחאה עדיין לא שינתה את סיווג הצפייה שלו. בבריטניה, לעומת זאת, הסרט הוגבל לבני 18 ומעלה.



ה״דיילי מייל״ הכריז בתחילת השבוע כי ״חמישים גוונים של אפור״ עומד להיות אחד הסרטים הסקסיים של העשור. כן, העשור. לדברי העיתון הבריטי, 20% מהסרט הם סצינות סקס, ושהוא כל כך רווי עירום, עד כדי כך שהוא גובל בפורנו. הבמאית יצאה להגנת הסרט והסבירה שלא מדובר בפורנו.



״האתגר הכי קשה היה להחליט איפה ומתי למקם את הסקס באופן שלא יפגע במשמעות שלו לעלילה, אבל גם לא ייצור תחושה שהוא חסר תכלית״, היא אמרה ל״גרדיאן״. ״אז כן, זה חלק מאוד בולט בסיפור, אבל לכל סצינת סקס יש אופי משלה ומשמעות משלה, והן שונות זו מזו״.



ההשפעה התרבותית



כמו כל תופעה תרבותית שיצאה משליטה, גם במקרה של ״חמישים גוונים של אפור״ אפשר להיות בטוחים שהסרט יהפוך לסנסציה עוד לפני שעלה לאקרנים. הטריילר הראשון, שעלה לרשת ביולי 2014, גרף כבר 250 מיליון צפיות. גרסה קצרה נוספת שודרה במהלך הפסקת הפרסומות של הסופרבול ביום ראשון האחרון, בהשקעה של מיליונים. אבל זה לא מסתכם בזה.



ה״ניו יורק טיימס״ פרסם כתבה, ובה תיאר כיצד החנויות בעיר כבר נערכות לעלייה ניכרת בדרישה לעניבות, סרטי הדבקה ושאר אמצעי סאדו־מאזו יומיומיים שמוזכרים בספר בהקשרים מיניים, כפי שקרה לאחר פרסום הספרים, אז חנויות לחומרי בניין נתקלו בדרישה מסיבית למאסקינ-גטייפ, חבלים לקשירה ואביזרים אחרים שמוזכרים בספרים. בתעשיית צעצועי המין בונים על הסרט כמחיה הרשמי שלה, לאחר ירידה ניכרת במכירות בשנים האחרונות. נסיקה משמעותית נרשמה בשנים 2011 ו־2012, כשהספרים יצאו לאור. כדורים ואגינליים וחרוזים אנאליים, שבהם אנסטסיה משתמשת בספר למשל, זינקו אז ב־400% במכירות. כעת מקווים בתעשייה לראות שוב עלייה במכירות. 



עשר עובדות שלא ידעתם


1. אופרה וינפרי היא אחת המעריצות המושבעות של סדרת הספרים, אותה קראה קצת אחרי שתוכנית הטלוויזיה המיתולוגית שלה ירדה מהמסך. "הורדתי את כל הספרים ולראשונה יכולתי לקחת את הזמן בשביל הגילטי פלז'ר הזה, ופשוט לקרוא", סיפרה והוסיפה, "לאורך כל הקריאה חשבתי לעצמי 'די כבר עם הסיפור, תגיעי לחלקים העסיסיים'".



2. גם סולן להקת וואן דיירקשן, הארי סטילס, התוודה על חיבתו לספרים ואמר שהוא נעזר בהם כדי לשפר ביצועים במיטה.



3. ג'יי.קיי רולינג, מחברת "הארי פוטר", מסרבת בתוקף לקרוא את הספרים.



4. אחרי פרסום הספרים, יצאו מספר ליינים של בגדי תינוקות - אוברולים חלקים שכללו כיתובים כמו "כל מה שאמא רצתה זה לילה עם מר גריי" ו"לפני תשעה חודשים אמא קראה את 'חמישים גוונים של אפור'".



5. הבעלים של רשת בתי המלון Damson Dene הורה להחליף את כל ספרי התנ"ך המסורתיים, שאפשר למצוא בדרך כלל בשידות בבתי מלון, בעותקים של הספר.



6. אי.אל. ג'יימס מעולם לא ביקרה בסיאטל או בפורטלנד, בהן מתרחשת עלילת הספרים. היא נעזרה בגוגל ארת'.



7. ג'יימס סיפרה שהיא כתבה את סצנות הסקס לצלילי שירים מאוד מסוימים. אחד מהם הוא השיר "Sexy" של להקת הבלאק אייד פיז.



8. לפי סקר שנערך ב-2013, 44 אחוזים מהנשים מעדיפות לקרוא את הספרים מאשר לעשות סקס אמיתי.



9. יש שמכנים את הספרים "פורנו לאמהות" ו"'דמדומים' למבוגרים".



10. הספרים נאסרו לקריאה בחלק מהספריות בארצות הברית, בגלל התוכן המיני שלהם.