ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי


 אני בת 35 והמשקל שלי הוא תקין. אני סובלת מבעיות בעור הפנים וזה ממש מתסכל אותי. מה עושים כדי להעלים או לפחות להפחית חצ'קונים בפנים ובעורף?


״לפני הכל, כדאי שתפני לרופא עור, הוא יוכל לבדוק אותך ולהמליץ לך על דרכי טיפול מתאימות. אני מציעה שבנוסף תימנעי מאכילת מתוקים ותפחיתי בצריכת שמן בצורה משמעותית (את לא צריכה להפסיק לגמרי להשתמש בשמן, אבל כדאי שתצרכי כמה שפחות ממנו). לפי הדברים שאת מתארת, ייתכן שאת סובלת מהפרעה הורמונלית שנקראת שחלה פוליציסטית. היא מאוד שכיחה בגילך, וחלק מתופעות הלוואי שלה הן פצעונים בפנים ובעורף. אני מציעה שתפני לרופא ותבדקי גם את הכיוון הזה״. 




אילו מזונות גורמים לתחושה של נפיחות בבטן וגזים, וכיצד ניתן להפסיק את ההרגשה המציקה הזו?


״ישנם כמה סוגים של מזונות שיכולים לגרום לנפיחות בבטן, לגזים וכדומה. מזונות שמכילים תרכובות למיניהן כמו פרוקטנים, גלוקנים וכולי, כמו למשל ירקות מסוימים שכוללים את כל סוגי הכרובים, כל סוגי הצנונים, וכל סוגי הפלפלים, גם בצל ושום יכולים לגרום הרבה פעמים לבטן ״לא רגועה״ ולגזים. בנוסף, דגנים שמכילים סיבים יכולים להשפיע על פעילות הקיבה, לכן במקרים של בטן נפוחה וגזים אני ממליצה על אורז בסמטי לבן ולא אורז מלא, ועל פסטה מקמח דורום לבן ולא פסטה מקמח מלא.



גם לחמים שמכילים הרבה סיבים יכולים לגרום לגזים. במקרה הזה כדאי להוריד את הלחמים עתירי הסיבים. מומלץ לצרוך לחם שנקרא 'חלה קלה' (לא משנה של איזה יצרן) כי הסיבים שיש בלחם הזה הם של שיבולת שועל ולא של חיטה, והם פחות משפיעים על הגזים (באופן עקרוני 'חלה קלה' יכולה להוות תחליף ללחם בעבור אלה שסובלים מבעיה במערכת העיכול). כמו כן ישנם אנשים שלא מודעים לכך שיש להם אי-סבילות ללקטוז ולא מבינים שמוצרי חלב יכולים להשפיע עליהם לרעה. גוף האדם פועל בשונה ובצורה אינדיבידואלית אצל כל אחד, לכן כדאי שתביני אילו מזונות גורמים לך לבעיות בקיבה ולתחושה מציקה. אני ממליצה שתעבדי בשיטת האלימינציה. תתחילי להוריד את כל המזונות הנ״ל מהתפריט שלך ותחזירי אותם בהדרגתיות. ברגע שאת מרגישה שיפור, תתחילי להוסיף כל פעם מאכל אחר, כך תוכלי להבין אילו מאכלים גורמים לך לגזים, ולהוריד אותם מהתפריט״.



קראתי שתבלין הכורכום עושה פלאים ומאוד בריא. האם זה נכון?


״אני אישית מאמינה שבכל מזון שבא מן הצומח - בתבלינים, בצמחים, בעלים ועוד - יש מרכיבים שמועילים לגוף שלנו. מזונות מן הצומח מכילים פיטוכימיקלים, קבוצה של חומרים שמונה אלפי מרכיבים שאת רובם אנו לא מכירים. לחומרים אלה יש השפעה חיובית על הגוף. להבדיל מהרבה מאוד מזונות או תבלינים אחרים, כורכומין, החומר הפעיל העיקרי בכורכום, נבדק ובאמת הוכח כי הוא מכיל מרכיבים שהם אנטי-דלקתיים, משפרים את זרימת הדם ובין היתר עוזרים למנוע סרטן במעי הגס ועוד.



הדבר הבעייתי בכורכום זה שהוא לא נספג היטב במערכת העיכול. לכן, אם אנחנו משתמשים בתבלין זה, חשוב שהוא יהיה בסביבה שומנית (כלומר, כדאי להוסיף קצת שמן כשמשתמשים בתבלין). אם את קונה את הכורכומין כתכשיר או ככמוסה, כדאי שתרכשי אותו מחברה ידועה כי הוא צריך להיות מעובד בצורה מסוימת כדי שייספג אצלנו היטב בגוף. תחום תוספי התזונה הוא פרוץ, ולכן כשאת קונה תוסף תזונה חשוב שתבדקי מי היצרן ומי היבואן (תוספי תזונה בדרך כלל מיובאים מחו״ל) ותבדקי באינטרנט האם הם עובדים על פי כל התקנות והכללים המקובלים. כך תוכלי לוודא שהתוסף שאת רוכשת הוא אמין ואיכותי (אם כי גם בארץ יש חברות ידועות שבודקות ומייבאות רק תוספים סבירים ואיכותיים, אבל כאמור זה תחום פרוץ)״.



מתי כדאי ואפקטיבי לאכול פירות, לפני הארוחה או אחריה? שמעתי שאחרי ארוחת צהריים כבדה כל הערכים התזונתיים של הפירות לא באים לידי ביטוי. האם זה נכון?


״המילה 'אפקטיבי' לא מתאימה במקרה הזה, אין פה אפקטיביות. אם אתה רוצה פרי, אז תאכל. ואם לא, אז אל תאכל. זה לא נכון שהערכים התזונתיים של הפירות לא באים לידי ביטוי אחרי ארוחה כבדה. בעיקרון, לא מומלץ לאכול פרי (או מתוקים בכלל) אחרי ארוחה כבדה משום שגם ככה העמסת על הגוף שלך ואם תוסיף עוד 3-2 כפיות של סוכר שנמצאות בפרי, אז תכביד על הגוף שלך אפילו עוד יותר. כלומר, אם כבר אכלת ארוחה כזו, אל תוסיף עליה גם דברי מתיקה. באופן כללי, לא כדאי לאכול ארוחות כבדות, הן לא טובות לגוף. כדאי לאכול במינונים קטנים יותר. מה גם שארוחות גדולות משפיעות על תפקוד הכבד״. •