לא באמת ברור מה הולך שם, בעיראק ובסוריה, בשטחים שנשלטים ע"י ארגון המדינה האיסלאמית (או דאעש, כפי שהם מכונים). אין עדיין הוכחות חותכות לרצח עם, לא כאלה שמקובלות על פי אמנת האו"ם לפחות, אבל די ברור שפשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה מתבצעים שם על בסיס יומי ואף מתועדים.



חלק מהפשעים מתקשרים לעולם ההיסטוריה: המקום בו מונף בימים אלו הדגל השחור של דאעש היה מוכר בימי קדם כמסופוטמיה, ערש הציוויליזציה, איפה שהתרבויות הקדומות ביותר שאנחנו יודעים עליהן קמו. שומר, אכד, אשור, בבל, פרס ועוד צמחו ב"ארץ שבין שתי הנהרות" וישנן ראיות להתיישבות אנושית מפותחת במקום עוד ב-6000 לפני הספירה.



העיר הגדולה ביותר שבידי דאעש היא מוסול, הממוקמת ליד האתר שבו הייתה בירת אשור העתיקה, נינוה. על פי סוכנות הידיעות האשורית הבין לאומית, (AINA) בשבוע שעבר ארגון דאעש פוצץ חלק גדול מחומת העיר העתיקה שגילה קרוב ל-2650 שנה. הטרגדיה של עדות ארכיאולוגית משמעותית, חשובה ועתיקה זו מצטרפת לשורת טרגדיות היסטוריות, תרבותיות, מורשתיות ודתיות שהוחרבו ע"י דאעש משום שעדויות אלה, כביכול, "מנוגדות לאיסלאם" (המפורש על ידם).



חומת נינוה היא אחת המוניומנטים הארכיאולוגים החשובים ביותר במזרח התיכון. היא נבנתה ע"י המלך האשורי סנחריב במאה ה-7 לפנה"ס והגנה אז על מה שהייתה העיר הגדולה ביותר בעולם. לחומה אין תחליף ושום שיחזור לא יוכל להחזיר את הפאר והאובדן של עדות שהשתמרה אלפי שנים.



פורסם לראשונה בדף הפייסבוק היסטוריה גדולה, בקטנה