ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, אישרה היום (חמישי) את כללי תאגידי המים, העוסקים בניתוק אספקת מים או שירותי ביוב. אישור הכללים נועד למנוע את המצב השורר כיום, שבו תאגידי המים מנתקים לפי שיקול דעתם לקוחות החייבים בתשלום – והחל מחודש מרץ השנה  יאסר על תאגידי המים לנתק.



"אני שמח שסוף סוף שמנו קץ לחרפה של ניתוקי מים במדינת ישראל, שפוגעת לרוב באוכלוסיות חלשות כלכלית, שאין ביכולתן לעמוד בתשלומים החודשיים. קראתי אתמול על האם המספרת כי אין מים למקלחת לבנה ששב מהצבא ועל כך שאין מים לבלוע כדור, והלב נחמץ. אינני יכול לחשוב על זכות בסיסית יותר מאשר מים", אמר היו"ר ברוורמן.

האישור התאפשר לאחר שרשות המים קיבלה את עמדת הוועדה ולאחר כשנה של דיונים בנושא. היו"ר ברוורמן ביקש להודות לשותפים לתהליך, בהם אנשי רשות המים ומנהל הרשות ויו"ר מועצת הרשות אלכסנדר קושניר, ח"כ איתן כבל, ח"כ איציק שמולי, סמנכ"ל עמותת ידיד רן מלמד, האגודה לזכויות האזרח ולכל שאר חברי הכנסת והארגונים שסייעו בקידום התהליך. קושניר שיבח את שיתוף הפעולה עם הצוות המקצועי של הוועדה ואמר: "מדובר בצעד משמעותי לטובת האוכלוסיות המוחלשות. חשוב לזכור כי לצד שיקולי הצדק החברתי, על רשות המים – כרגולטור של משק המים – לוודא שהצרכן המשלם לא ינוצל לרעה למימון סרבני תשלום". 

לפי הכללים שאושרו היום, תוקם ועדה מייעצת למנהל רשות המים, שבה יכהנו שני נציגי ציבור בעלי מומחים בתחום השירותים החברתיים שאחד מהם הוא עובד סוציאלי, נציג ציבור בעל ניסיון בתחום כלכלת המשפחה ועריכת מבחני הכנסה, נציג רשות המים בעל ניסיון בטיפול בפניות ציבור ונציג רשות המים שהוא משפטן הכשיר לשמש שופט בית משפט שלום. הוועדה תקבל פניות מתאגידים שירצו לנתק צרכנים ביתיים, רק אחרי חוב שוטף של מעל 1,000 שקלים. התאגידים יצטרכו להוכיח שניסו לגבות את החוב בכל האמצעים האחרים, והוועדה תבחן את כל החומרים והיא זו שתמליץ למנהל הרשות אם לאשר או לדחות בקשה לניתוק מים.