ואלד דאל, אחד מסופרי הילדים המפורסמים בעולם שחתום על ספרים כמו "צ׳רלי בממלכת השוקולד״, "ג׳יימס והאפרסק הענקי״ ו"העי"ג" (ענק ידידותי גדול), ידע טרגדיה גדולה ב־1962, כשאיבד את בתו הבכורה אוליביה בעקבות מחלת החצבת, בעת שהייתה בת 7 בלבד. במכתב מרגש שפרסם 24 שנה לאחר מכן תיאר את רגעיה האחרונים של בתו, ואף פנה להורים וביקש מהם לחסן את ילדיהם מפני המחלה על מנת שלא יעמדו בפני גורל דומה.


"אין עדיין מודעות מוחלטת לכך שחצבת יכולה להיות מחלה מסוכנת. תאמינו לי, היא כזו. לדעתי, הורים שמסרבים לחסן את ילדיהם מסכנים את חייהם", כתב דאל. "אני חושב שהסיכוי שהילד שלכם ייחנק למוות מחטיף שוקולד גבוה יותר מהסיכוי שיהיה חולה מאוד מחיסון נגד חצבת. לכן, ממה לכל הרוחות אתם דואגים? זה פשע לאפשר לילד שלכם להסתובב לא מחוסן".

בימים האחרונים, כ־27 שנה אחרי תחינתו של דאל להורים, שוב פורסם המכתב הגלוי על רקע התפרצות של מגיפת חצבת בארה׳׳ב. לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, הסוכנות הפדרלית הראשית בתחום הבריאות, יותר ממאה מקרים נרשמו מאז ראשית השנה, ומרביתם של הנדבקים לא קיבלו מעולם חיסון נגד המחלה. אבל השאלה הבריאותית והחברתית - האם לחסן את הילדים? - הפכה לשאלה פוליטית חמה, שמערבת רבים מהשמות שצפויים להתמודד בשנה הבאה בבחירות המקדימות לנשיאות ארה׳׳ב.


חצבת, אחת המחלות הזיהומיות השכיחות והעתיקות בעולם, נגרמת מנגיף ששוכן במערכת הנשימה ומועבר באמצעות שיעול או התעטשות, ולכן היא נחשבת למידבקת ביותר. הסימפטומים מופיעים בתוך שבעה עד 14 יום מרגע ההידבקות וכוללים פריחה, חום גבוה, שיעול, נזלת ועיניים אדומות ודומעות. חצבת עלולה לגרום גם סיבוכים, החל מדלקות אוזניים ודלקת ריאות ועד דלקת קרום המוח. אחד או שניים מכל אלף ילדים שנדבקים בנגיף גם עלולים למות.

מאז שנות ה־60 קיים חיסון שהצליח לצמצם באופן משמעותי את ההידבקות במחלה, ובין 2000 ל־2013 ירד מספר מקרי המוות ברחבי העולם ב־75%, בעיקר בשל התרחבות החיסון בקרב תינוקות וילדים. בארגון הבריאות מציינים כי ההערכות הן שהחיסון מנע לא פחות מ־15.6 מיליון מקרי מוות אפשריים מחצבת מאז תחילת המאה ה־21. לפי נוהלי הבריאות ברחבי העולם, כולל בישראל, המנה הראשונה של החיסון ניתנת לתינוקות בני שנה, והמנה השנייה ניתנת בכיתה א׳. "חיסוני חצבת שגרתיים לילדים, בשילוב עם קמפיינים לחיסון המוני במדינות שבהן יש כיסוי שגרתי נמוך, הם אסטרטגיה בריאותית מרכזית על מנת לצמצם את מקרי המוות מחצבת ברחבי העולם", ציין ארגון הבריאות העולמי.

בשנת 2000 הכריזו רשויות הבריאות כי הצליחו להכחיד את המחלה, אולם בארבע השנים האחרונות נראה כי המגמה מתחילה להתהפך. ב־2011 נרשמו יותר מ־200 מקרים, בעיקר בשל הידבקויות שמקורן בצרפת, שם הייתה התפרצות של המחלה. בשנת 2013 היו קרוב ל־200 מקרים, שלמרביתם היו אחראים אמריקאים ששבו מנסיעות לחו"ל, ובשנה שעברה כבר נרשמה קפיצה לרמת שיא של 644 מקרי הידבקות. רבים מהם היו בקהילת בני האיימיש שמסרבים להתחסן, ובשל חולים שהגיעו מהפיליפינים שסבלה מהתפרצות משמעותית.

סיוט בדיסנילנד

ההתפרצות הנוכחית, שמאיימת לקבוע שיא חדש של הידבקויות בתוך שנה אחת, החלה באמצע דצמבר, דווקא באחד המקומות השמחים ביותר בעולם - פארק השעשועים דיסנילנד באנהיים שבקליפורניה. מהבדיקות שביצעו רשויות הבריאות עולה כי חולה אפס, נשא המחלה שזהותו עדיין אינה ידועה, ביקר בפארק בין 15 ל־20 בדצמבר והדביק ילדים ומבוגרים שלא היו מחוסנים.

בהדרגה, החל הנגיף להתפשט גם מחוץ לתחומי דיסנילנד וקליפורניה. בין השאר דווח על צעירה בשנות ה־20 לחייה, שאחרי שביקרה בפארק בזמן ההידבקות הראשונית טסה לסיאטל, ולאחר מכן שבה לקליפורניה וככל הנראה הדביקה נוסעים אחרים; ותושב קולורדו שהיה בדיסנילנד ולאחר מכן כנראה 
חשף חולים לנגיף בעת שהיה מאושפז בבית החולים בקולורדו ספרינגס.

לפי נתונים שפרסם המרכז לבקרת מחלות, עד 6 בפברואר נרשמו 121 מקרי הידבקות ב־17 מדינות ברחבי ארה׳׳ב - אריזונה, קליפורניה, קולורדו, דלוור, אילינוי, מינסוטה, מישיגן, נברסקה, נבאדה, ניו יורק, ניו ג׳רזי, אורגון, פנסילבניה, דקוטה הדרומית, טקסס, וושינגטון ויוטה - בנוסף למחוז קולומביה. כמו כן, נמסר כי המחלה התפשטה גם למקסיקו. 85% מכלל המקרים - 103 הידבקויות - קשורים ישירות לדיסנילנד. עוד עשרות ילדים הוצבו תחת השגחה מחשש שהם עלולים לפתח את המחלה.


אדם מתחסן נגד חצבת. צילום: רויטרס

אוריה קרוגר בן ה־3 הוא אחד מ־102 מקרי ההידבקות. הוא הספיק לקבל בינקותו את המנה הראשונה של החיסון, אבל בשל גילו הצעיר לא קיבל עדיין את המנה השנייה ולכן היה חסין פחות לנגיף. אמו קלי מודה שכאשר הרופאים אמרו לה שמדובר בחצבת, היא הייתה המומה. "זה היה דבר מוזר כזה, כאילו ׳מי מקבל חצבת?׳", אמרה קרוגר לתוכנית "בוקר טוב, אמריקה" של רשת ABC. "הוא קיבל את החיסון, ולכן זה גרם להלם לגלות שהוא עדיין חלה בחצבת".
אבל אוריה הצעיר הוא מקרה חריג.

רשויות הבריאות ברמה הפדרלית והמדינתית ציינו כי רבים ממקרי ההידבקות הם של חולים שלא קיבלו כלל את החיסון בצעירותם, ולכן הפצירו בהורים להקפיד על חיסון ילדיהם. "ההתפרצות הזאת מזכירה לנו שהיחשפות לחצבת יכולה להתרחש במדינה הזאת במקומות רבים, ולכן יש חשיבות במתן החיסון בגיל המתאים", אמרה ד׳׳ר אן שוחט, מנהלת המרכז הלאומי לחיסונים ולמחלות נשימה במרכז לבקרת מחלות. "החדשות בשנה הנוכחית מדאיגות ומהוות סימן אזהרה לכך שחצבת עדיין מגיעה לארה׳׳ב ואנשים שלא חוסנו יכולים להיחשף. קשה יותר להשתלט על ההתפרצויות האלה כאשר הנגיף חושף אנשים במקומות גדולים, שבהם מתאספים אנשים רבים".

בחירה או אחריות
התפרצות החצבת העלתה לדיון ציבורי את השאלה "האם לחסן את ילדינו?". אף שנראה שהתשובה לכך אמורה להיות חיובית לחלוטין, לא תמיד זהו המצב. מנתוני המרכז לבקרת מחלות עולה כי 95% מכלל הילדים בארה׳׳ב קיבלו את החיסון, אולם ב־26 מדינות כלל לא הגיעו ליעד של 95% חיסון. לעומת זאת, לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ב־113 מדינות יש אחוזי הצלחה גבוהים יותר בחיסון נגד חצבת לילדים עד גיל שנה, בהן זימבבווה, רוסיה, קניה, סין, איראן, מצרים ומונגוליה.

הסיבות לכך מגוונות - התנגדות בשל אמונה דתית שהכל בידי האל, תפיסה שגויה שמדובר במחלה שכבר חלפה מהעולם, חשש כי החיסונים עלולים לגרום לנזקים בלתי הפיכים (בעיקר לאוטיזם), או שפשוט מדובר בהורים שמאמינים כי הקריאה של מוסדות המדינה לחסן את הילדים היא התערבות בחייהם הפרטיים.

גארי מונהאן מלוס אנג׳לס החליט להפסיק לחסן את הילדים שלו אחרי שאחד מהם אובחן כלוקה באוטיזם זמן קצר אחרי שקיבל חיסון נגד חצבת. גם כעת, כשהמחלה מתפשטת, הוא לא מוכן לוותר על עמדתו העקרונית. "איך אני אומר את זה מבלי להישמע משוגע?", אמר ל"לוס אנג׳לס טיימס". "אני לא רוצה שמישהו יחלה בחצבת, אבל צריך להנחות את ההורים לעשות זאת בדרך הנכונה. להכניס שלושה נגיפים חיים לתוך תינוק בן שנה זה הרסני".

התנועה נגד החיסון הייתה במשך שנים אי שם בשוליים של המערכת הפוליטית, אולם ההתפרצות הנוכחית - שמתרחשת כאשר באופק אפשר לראות את ניצניה של מערכת הבחירות לנשיאות בנובמבר 2016 - הפכה את הוויכוח לנושא לוהט בזירה הפוליטית.

ביום ראשון שעבר, בראיון שהעניק לפני הסופרבול, התייחס הנשיא ברק אובמה לשאלת החיסונים. ״המדע הוא משהו שאין עליו עוררין״, אמר הנשיא. ״הבטנו על זה שוב ושוב. יש כל סיבה לקבל את החיסון, אבל אין סיבות שלא לקבל אותו. אתם צריכים לחסן את הילדים שלכם״.

לא חלף יום, ובמפלגה היריבה נשמעו קולות שונים לגמרי מצדם של שניים מהמועמדים האפשריים לנשיאות. תחילה היה זה מושל ניו ג׳רזי, כריס כריסטי, שבמהלך ביקור במפעל לייצור חומרי חיסונים באנגליה ציין כי הממשל צריך למצוא איזון בין בריאות הציבור לבין בחירתם של ההורים אם לחסן או לא. ״מארי פאט ואני חיסנו את הילדים שלנו, ואנחנו חושבים שזה צעד חשוב בהגנה על הבריאות שלהם ושל הציבור״, אמר. ״אני גם מבין שהורים צריכים לקבל אפשרות בחירה כלשהי, וזאת החלטה שהממשלה צריכה לקבל״.

הדברים עוררו תגובות נזעמות. ״כאשר זה נוגע לרפואה, המושל הנוכחי, התובע לשעבר ומי שמעולם לא היה רופא, מרגיש חופשי לתת עצה. ונחשו מה? העצה הזאת התבררה כאיומה״, כתב ג'פרי קלוגר מהמגזין ״טיים״. בתגובה, פרסמה לשכתו של כריסטי בתוך שעות הודעת הבהרה שציינה כי המושל ״מאמין שחיסונים הם הגנה חשובה על בריאות הציבור, ועם מחלה כמו חצבת אין שאלה אם ילדים צריכים להתחסן״.

אבל ההתבטאות השערורייתית ביותר הייתה של הסנאטור מקנטקי, רופא העיניים ראנד פול. ״אני לא נגד חיסונים, אבל זה צריך להיות צעד התנדבותי״, אמר פול בראיון רדיו, ולאחר מכן הוסיף בראיון אחר: ״שמעתי על מקרים טרגיים שבהם ילדים נורמליים סבלו מבעיות נפשיות משמעותיות אחרי שקיבלו חיסון. המדינה אינה מחזיקה בבעלות על הילדים שלכם. הורים הם שמחזיקים בבעלות, וזו סוגיה של חירות ובריאות הציבור״.

גם הוא נאלץ לחזור בו במהירות ולטעון כי ״התקשורת הליברלית״ סילפה את דבריו וכי הוא לא אמר שהחיסון גורם לבעיות נפשיות, אלא שמדובר בתופעת לוואי שעלולה להתלוות לחיסון. הוא הבהיר כי הוא מאמין שחשוב לחסן את הילדים ואפילו הציג צילום שלו שבו הוא נראה מקבל חיסון נגד צהבת, ולצדו הכיתוב ״מעניין איזו פרשנות מוטעית תיתן לזה התקשורת הליברלית״.

אף שנותרה יותר משנה עד עונת הבחירות, במפלגה הרפובליקנית לא הסתירו את ההלם מדבריהם של שני האישים שעלולים לצייר את המפלגה כמי שמסכנת את בריאות הציבור. יו״ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, מיהר להבהיר כי אף על פי שהוא לא בטוח שצריך חוק פדרלי, הוא מאמין שיש לחסן את כל הילדים. מושל פלורידה לשעבר ומועמד לנשיאות בעתיד הקרוב, ג'ב בוש, הכריז כי ״להורים יש אחריות להבטיח שהילדים שלהם מוגנים״. עוד מועמד אפשרי, מנתח המוח לשעבר ד״ר בן קרסון, הדגיש גם הוא את חשיבות החיסונים, אבל הפנה את הזרקור לעבר נקודה אחרת - מהגרים בלתי חוקיים שנכנסים לארה״ב ועלולים לשאת את הנגיף.

״זה די מפתיע שאנחנו מקיימים שיח לגבי היעילות של חיסונים״, אמר האסטרטג הרפובליקני, ג'ון וויבר, למגזין ״טיים״. ״זו התפתחות מפתיעה. למפלגה שלנו כבר יש מוניטין של אנטי־מדע, וכעת אנחנו הופכים להיות נגד בריאות הציבור?״.

במפלגה הדמוקרטית מיהרו לנצל את ההתבטאויות השנויות במחלוקת מהצד השני של המפה כדי לתקוף את יריביהם. ״כמנהיגים, זו החובה שלנו ליידע את הציבור לגבי האמת״, אמר חבר בית הנבחרים מאילינוי, הרופא לשעבר ביל פוסטר, בהתייחסו לטענותיו של ראנד פול. ״חובה זאת מוטלת במיוחד על אלה מאיתנו שהם בעלי רקע מדעי ורפואי״.

מי שסיפקה את התגובה העוקצנית ביותר הייתה מי שעשויה להיות המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון. ״המדע ברור: כדור הארץ הוא עגול, השמיים כחולים, והחיסון עובד״, צייצה קלינטון בחשבון הטוויטר שלה והוסיפה ״הבה נגן על כל הילדים שלנו. סבתות יודעות הכי טוב״.

התקשורת האמריקאית מיהרה להזכיר כי ב־2008, כאשר התמודדה בפריימריז הדמוקרטיים, קלינטון דווקא הביעה תמיכה בביצוע מחקרים שיבחנו אם חיסונים גורמים לאוטיזם. גם אובמה, יריבה באותה תקופה, נשמע אז אחרת לעומת השבוע, כאשר ציין כי ״המדע אינו חד־משמעי״ בכל הנוגע לקשר בין חיסונים לאוטיזם.

"רמה חדשה של טירוף"

בדיון שנערך ביום שלישי בוועדת הבריאות של הסנאט, נראה היה כי שתי המפלגות מנסות להרגיע את הסערה. ״יותר מדי הורים מתרחקים מהאמת המדעית המוכחת. האמת המדעית המוכחת היא זו: חיסונים מצילים חיים״, אמר היו״ר הרפובליקני, למאר אלכסנדר. עמיתתו הדמוקרטית, אליזבת וורן, שאלה את ד״ר שוחט אם יש ראיות לכך שחיסונים גורמים להפרעות נפשיות - כפי שטען פול. ״לא״, השיבה שוחט, וציינה כי דווקא חלק מהמחלות הן שיכולות לגרום להפרעות כאלה.

סקר שפורסם השבוע מלמד כי ישנה תמימות דעים בציבור האמריקאי בכל הנוגע לחיסונים. 83% מהנשאלים בסקר של מכון המחקר סבורים שחיסונים נגד מחלות כמו חצבת בטוחים עבור ילדים, ו־68% אמרו שהם מסכימים שצריך לדרוש מהורים לחסן את ילדיהם. גם החלוקה המפלגתית העידה על אחדות - 89% מהרפובליקנים ו־87% מהדמוקרטים הביעו ביטחון כי ניתן לחסן ללא חשש לבריאות הילדים.

בדיון הציבורי שהתפתח, התייצבה התקשורת האמריקאית כאיש אחד נגד מי שמסרבים לחסן את ילדיהם ועלולים לגרום לעוד מקרים של הידבקות בחצבת או במחלות אחרות. ״אנשים שמפספסים את מועדי החיסונים או מאמינים במיתוס שלפיו חיסונים גורמים לאוטיזם מוחקים עשרות שנים של התקדמות רפואית ומסכנים את כולנו״, נכתב במאמר ב״דאלאס מורנינג הראלד״. ״להתחסן זו אחריות, לא בחירה״.

הנוירו־כירורג ד״ר סנג׳י גופטה, הפרשן הבכיר של רשת CNN לענייני בריאות, היה אפילו תקיף יותר. ״לטעון שמישהו שמחסן את הילדים שלו לא אוהב אותם זו רמה חדשה של טירוף״, כתב במאמר שפרסם באתר האינטרנט של הרשת. ״אבל פה נמצא לב העניין מבחינתי. לא חיסנתי את הילדים שלי רק משום שאני אוהב אותם - אלא גם משום שאני אוהב את הילדים שלכם״.