הליכוד והמחנה הציוני רשמו אתמול תיקו בקלפי של ״מעריב״ בחיפה עם 22 מנדטים כל אחת. מפלגת כולנו גרפה 16 מנדטים ומפלגת יש עתיד קיבלה 15. הבית היהודי ומרצ רשמו לזכותן 8 מנדטים כל אחת וישראל ביתנו עם 6 מנדטים. הרשימה המאוחדת וש״ם גרפו 4 מנדטים כל אחת ואילו יחד, עלה ירוק ויהדות התורה לא עברו את אחוז החמימה.
 
קלפי המרגם הוצבה אתמול בשעה 09:00 בבוקר בקריית הממשלה ועל אף הקרחתנות הרבה שניכרה בעוברים ובשבים, רבים מהם המתינו בסבלנות כדי להביע את רעתם. עם זאת, הקלפי בחיפה שיקפה שוב את שיעורם הבולט של מתלבטי הבחירות הקרובות - 11 מנדטים שעדיין לא ברור למי יילכו.
 
לא מעט בחרו לבקר בחריפות את התנהלותו של ראש הממשלה המכהן, אולם באותה נשימה סיפרו כי יצביעו שוב למפלגת הליכוד בראשותו. "המצב גרוע מאוד בשנים האחרונות, בעיקר חברתית וכלכלית", טענה פנינה מאיר (47), "אני לא גאה בביבי, במיוחד בהוצאות הכספיות הלא נורמליות, אבל אני אבחר בו שוב כי כמה שהוא מכעיס אותי הוא עדיין היחיד שיכול לתת תחושת ביטחון".
 

גם לשלמה מלכה (85), כמו לרבים מהחיפאים שאותם פגשנו אתמול, חשוב בעיקר להיות רגוע ושקט בכל הנוגע לתחום המדיני, "דווקא בגלל זה אני ממשיך להצביע עבודה", הוא אמר בטון חזק והחלטי, "גם לגבי הכלכלה ויוקר המחיה יהיה בסדר. בעבודה יש מוחות טובים. אפשר לחשוב מה ביבי תרם״.
 
אבי נחמני (32), שטייל ברחוב עם בתו בת השנה, מיהר להוציא אותה מהעגלה ולהצביע. "בגלל שאני עם כיפה על הראש מצפים שאבחר במפלגה דתית. לנו, כזוג צעיר, הכי חשוב הנושא החברתי-כלכלי, ושם יש את כחלון. גם בנוגע ליוקר המחיה זה או כחלון או שלי יחימוביץ', אבל עוד לא החלטנו סופית. אולי בסוף כן נבחר במפלגה דתית".
 
מפלגת ש"ס צפויה לקבל בחודש הבא את קולו של חליל סלאם (53), "אני יודע שזה מפתיע ושאני אמור לבחור במפלגות ערביות, אבל יש לי ילדה בת 13 ולי הכי חשוב חינוך. ש״ס מבחינתי טובה בחינוך ונלחמת על החינוך בכל מחיר. אני הולך איתם״.
 
תחנה שנייה: העיר התחתית

כשבחוץ גשם שוטף נעצרים מאחורי הפרגוד שהוצב סמוך לחנויות המקורות עוברים ושבים כדי להצביע. לאט לאט הופך הרחוב למצעד של מטריות צבעוניות. "אם הליכוד ייבחר שוב המדינה הזאת תרד לטמיון. רק בשביל זה אני מצביע עבודה", אמר גדי כהן (68), "יש לי בעיה גם עם לבני, אבל אני אתגבר עליה", הוא צחק.
 
אורטל שדה (36) הצביעה בכובד ראש ומיד לאחר מכן התפנתה לספר כי בפעם הקודמת בחרה ביאיר לפיד. ״לאן הגענו עם כזה שר אוצר. המצב זוועה, מזל שאין לו סיכוי להיות ראש ממשלה. הפעם אני בוחרת עבודה. גם את ביבי ניסינו ולא הולך. צריך שינוי ואולי הרצוג ולבני יביאו אותו״.
 
חנה הוד (58) מתכוונת ללכת עם כחלון. ״יש לי שתי ילדות נכות ואני מתחברת לאיש המקסים הזה. הוא הומאני, מדבר בגובה העיניים והולך עם האמת שלו עד הסוף. אני מרגישה שאני יכולה לסמוך עליו״, אמרה.
 
לאורך כל הזמן שבו ניצבה הקלפי ברחוב התקבצו סביבה לא מעט מתלבטים, שחככו בדעתם בקול רם בניסיון להחליט אם כדאי בכלל להצביע. ״עוד שנתיים יהיו עוד בחירות״, אמר עמית רונן (28), רוצים לשגע אותנו. הכי גרוע שנראה שכמי שלא אבחר, בסופו של דבר יהיו מגעים קואליציוניים וביבי יחזור להיות ראש הממשלה שלי. אז בשביל מה לטרוח? גם אם אני אתן לכחלון זה ילך לביבי. אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק".
 
"אם אצא מהבית אולי אצביע ליאיר לפיד, למרות שאני עוד לא בטוח", הפטיר גבי הראל ומיהר להעמיס את הקניות על הטנדר שלו. גם שני מויאל (25) לא בטוחה אם תגיע לקלפיות ביום הבוחר: "מצד אחד צריך לבחור ולהרגיש שהשפעתי, מצד שני אני מיואשת. אולי אבחר מרצ. נראה עוד חודש".
 
"עזבו אתכם, הכל בולשיט", הצהירה בהפגנתיות גלית שניידר (34), "העיקר שב-17 במרץ יהיה מזג אוויר יפה בשביל לשבת בים עם הילדים. קצת חופש מהעבודה".