ההוכחה לכך שוועדת הבחירות הינו גוף חסר שיניים בכל הנוגע לפסילת חברי כנסת, קיבל משנה תוקף נוסף היום (רביעי) לאחר שחנין זועבי (בל"ד) וברוך מרזל ("יחד, עוצמה יהודית") יוכלו בסופו של דבר להתמודד בבחירות.



הרכב מורחב של תשעה שופטים בבית המשפט העליון, בראשות הנשיאה, מרים נאור, ביטל את החלטת מועצת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20, וקבע כי ברוך מרזל, מועמד מפלגת יחד, וח״כ חנין זועבי, מועמדת הרשימה הערבית המאוחדת, יוכלו להתמודד על מקום בכנסת. המשנה לנשיאה, אליקים רובינשטיין, סבר כי אין מקום לשנות את החלטת ועדת הבחירות לפסול את מועמדותם של זועבי ומרזל לכנסת. הנימוקים לפסק הדין יתפרסמו בהמשך. 
 
השופטים קיבלו את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ואת החלטתו של יו״ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט סלים ג׳ובראן, שקבעו כי ביחס למרזל לא קיימת תשתית ראייתית מספקת על מנת לפסול אותו וכי בדבריה של זועבי אין די כדי לשלול את מועמדותה. הכלל נשאר על כנו: פסילה רק במקרה חריג במיוחד.

אגב, פסק הדין יצא ללא הנימוקים עקב הדחיפות שהחוק מייצר, שכן התשובה על כך צריכה להתקבל עד 23 ימים לפני הבחירות. בהודעה שיצאה מטעם בית המשפט לגבי זועבי נכתב כי "בעקבות הדיון שנערך ביום 17.2.2015, הוחלט ברוב דעות (הנשיאה מ' נאור והשופטים א' חיות, ח' מלצר, י' דנציגר, נ' הנדל, ע' פוגלמן, י' עמית וצ' זילברטל, כנגד דעתו החולקת של המשנה לנשיאה א' רובינשטיין), שלא לאשר את החלטתה של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת מיום 12.2.2015 למנוע מחברת הכנסת חנין זועבי להיות מועמדת בבחירות לכנסת העשרים. משמעות הדברים היא כי חברת הכנסת זועבי תהא מועמדת לכנסת בבחירות הקרובות".

זועבי: "בית המשפט חשף את הפער העצום שבין מה שיוחס לי לבין דברי כהווייתם"

לאחר ההחלטה אמרה זועבי: "ציפינו להחלטה עניינית כזו, אשר  דנה בנושא בראייה משפטית וחוקית. ההחלטה מאשרת שאכן נימוקי הפסילה היו שקריים וחלק מתעמולת בחירות צינית וגזענית של רשימות הימין".  

זועבי בוועדת הבחירות. צילום: מרק ישראל סלם

עו"ד איתמר בן גביר, שייצג את ברוך מרזל, אמר: "החלטת בית המשפט בעניין זועבי ומרזל היא חצי צודקת. לעניות דעתי, לא היה ספק שיש לפסול את זועבי ולא לאפשר למחבלת אוייבת שונאת ישראל להתמודד בבחירות לכנסת. אין מקום להשוות אותה עם אוהב ישראל כמו ברוך מרזל, מה גם שחומר הראיות נגד המחבלת היה חזק ומבוסס ואילו נגד מרזל לא היה כלום, רק עתירה קנטרנית ופוליטית של אנשי שמאל קיצוני שלא יודעים דמוקרטיה מהי".

ח"כ דני דנון, שהוביל את המהלך, תקף את בית המשפט: "מקרה עזמי בשארה חוזר על עצמו בשנית. כך טעה בית המשפט העליון בעבר ואפשר לבשארה להתמודד לכנסת, וכך טעו גם היום עם אישור התמודדותה של חנין זועבי. מי שמובילה את גל ההסתה כנגד המדינה לא יכולה להיות חברה בכנסת. אמשיך לפעול לשינוי חקיקה שיאפשר את פסילתם של אויבי ישראל מלהיכנס לכנסת".
 
יו"ר מפלגת יחד, ח"כ אלי ישי אמר: "אני שמח על כך שברוך מרזל נשאר יחד איתנו במפלגה. לצערי, בג"ץ לא קיבל את רצון העם ורוב חברי ועדת הבחירות לפסול את זועבי מלשוב לכנסת ישראל. מזעזעת אותי העובדה שבכנסת העשרים תכהן מי שפגעה בחיילי צה"ל במהלך המשט במרמרה, ומפרה הריבונות הישראלית יום-יום ושעה-שעה".
 
במרצ בחרו לתקוף את ועדת הבחירות ואמרו: "ההחלטה מחדדת את הצורך להפקיע מידיה של ועדת הבחירות, שהיא ועדה פוליטית, את הסמכות לפסול מועמדים. יש להעביר את הסמכות באופן בלעדי לידי בית המשפט".

חברת הכנסת מירי רגב מהליכוד, אמרה: "בית המשפט העליון בהחלטותו נותן גב להסתה וחוסר נאמנות למדינה. אין ספק שהפסילה של זועבי וכמותה חייבת להיות בחקיקה בכנסת. מצער שבית המשפט מאפשר לסוסים טרויאנים בדמות זועבי וחבריה לכהן בכנסת ישראל".

יו״ר הרשימה הערבית המאוחדת, איימן עודה, אמר: "אני שמח שבית המשפט העליון הגן על הערכים הדמוקרטיים ומנע את הניסיון הדמגוגי והמסוכן של הימין, לפסול את מועמדותה של חברת הכנסת חנין זועבי . ניסיון הפסילה הוא דרך נוספת שבה הימין מנסה לדחוק ולהדיר את האוכלוסייה הערבית מהכנסת וממעגלי ההשפעה. לצערם, הצלחת הרשימה המשותפת, כפי שהיא מתבטאת היום בסקרים, הוא הניצחון שלנו על הגזענות והשנאה".

מועמד ״ישראל ביתנו״ לכנסת, שרון גל, אמר לאור ההחלטה: "לצערי בית המשפט נתן אור ירוק להמשך הסתה של חנין זועבי. כעת, ניתנה גושפנקא חוקית להתבטאותיה החריפות ומעשיה הקיצוניים נגד מדינת ישראל וחיילי צה״ל. חבל שזהו המסר לכל תומכי הטרור ומשתפי הפעולה עם הטרור והמסיתים. 
מה עוד צריך לקרות כדי שבית משפט ישתכנע שתומכת טרור כמו חנין זועבי תמצא עצמה מחוץ לכנסת".

יו״ר ועדת החוץ והביטחון, ח״כ יריב לוין, אמר: "שופטי העליון נתנו היום שוב הכשר לטרור. פסק הדין מעיד על הניתוק המוחלט בין האליטה השמאלית הרדיקלית ששולטת במערכת המשפט, ובין המציאות וערכי היסוד המשותפים לכל מי שמדינת ישראל יקרה לו. הגיע הזמן לשנות מהיסוד את שיטת בחירת השופטים, כדי שעל כס השיפוט ישבו אנשים המחוייבים למדינת ישראל ולרעיון הציוני".