בחודשים האחרונים הכינו בצה״ל תוכנית להצערת כוח האדם ולפתיחת אופק שירות לאנשי קבע בדרג הבכיר ובדרג הזוטר. השבוע מגלה גורם בכיר בצה״ל כי התוכנית הוכנה, ובימים אלה היא עוברת בין משרדים שונים להתייחסות אחרונה. ההערכה היא כי מיד לאחר הבחירות לכנסת ומינוי שר ביטחון חדש, התוכנית תועבר אליו כדי להביא אותה לחקיקה בכנסת, שכן גיל הפרישה בצה״ל קבוע בחוק.



"מצד אחד, גיל המפקדים הולך ועולה, ומצד שני, ההוצאה הכוללת בשכר עולה", הסביר גורם בכיר בצה״ל, "המודל החדש הוא יקר יותר מהמודל הקודם, זה כבר לא מפתיע אף אחד. גם האנשים שתכננו את המודל הקיים ידעו את זה, אבל הסתכלו על איך זה נראה שאנשי הקבע יוצאים לפנסיה מוקדמת".



כפי שפורסם לראשונה ב״מעריב־השבוע", הרמטכ״ל הקודם בני גנץ מינה ועדה בראשות ראש אכ״א, האלוף חגי טופולנסקי, כדי לגבש תוכנית שתשאיר יותר אנשי קבע בצבא. בין היתר, נבחנה האפשרות להורדת גיל הפנסיה של משרתי הקבע. המהלך של גנץ נובע בין השאר מהעובדה שבחלק גדול של תפקידי הקבע הצבא לא נותן תנאים שאפילו מתקרבים לאלה המוצעים בתקנים המקבילים באזרחות. בצה״ל הגיעו למסקנה כי איש קבע שמגיע לגיל 42 ומרוויח שכר שיא הכולל גמול השתלמות וגמול תארים עולה הרבה יותר מקצין צעיר שיתפוס את מקומו כשיפרוש. עם זאת, מדובר במהלך שדורש שינוי בחקיקה.

"צה״ל בפירוש רוצה להקטין את ההוצאה הכוללת וגם להצעיר את הגיל", אמר הקצין הבכיר, "המטרה היא לחזק את הצעירים. אם לא נשקיע בדרג הזוטר, בסרנים, זו בעיה. המשימה הראשונה היא שעל כל תפקיד של רב־סרן יתמודדו שני סרנים, ואנחנו לא שם".
בשנים האחרונות נמצא גיל הפרישה מהצבא במגמת עלייה ועומד כיום על ממוצע של 48. העלאת גיל הפרישה נתפסת כמהלך של התייעלות, זאת בעקבות הביקורת על פרישת אנשי קבע בגיל מוקדם. יש מומחים הטוענים כי יש להשוות את גיל הפרישה בצבא לגיל הפרישה במערכת הציבורית.
בצה״ל מבינים כי המהלך המתוכנן יספוג ביקורת רבה וכותרות שליליות ולכן הוחלט לצאת בקמפיין הסברה במקביל. "נעשה מאמץ כחלק מקמפיין לחזק תדמיתו של איש הקבע", הסביר הקצין הבכיר, "אנחנו צריכים לשים נתונים על השולחן ולהציג את מה אנשי הקבע עושים. צריך להסביר טוב יותר שהצבא לא יוכל לבצע את משימתו בלי אנשי קבע, בלי האנשים שבשטח שאינם לוחמים", הוסיף, "המחיר בסוף יהיה פגיעה באיכות הצבא, כי מי ירצה להיות חלק מארגון שחובטים בו כל היום. לכן גם הסוגיה של טיפול בתדמית אנשי הקבע בקרב החברה הישראלית היא חלק משמעותי מאוד ביחסי צבא־חברה. התדמית נשחקת ונפגעת".