כאלף עובדי כי"ל הפגינו היום (ראשון) מול בית ראש הממשלה בירושלים במחאה על החלטת ההנהלה לפטר 140 מעובדי מפעל תרכובות ברום. 


העובדים דורשים מראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב  ולמנוע את הפיטורים. 



העובדים הניפו שלטים המכוונים לראש הממשלה: "ביבי מאבד את הדרום", "ביבי, מי ראש הממשלה, אתה או עידן?", "ביבי, נמות הרבה לפני איראן" ו"ביבי, עם איראן אפשר לדבר, עם עידן לא".



מעיין אילן, עובד תרכובות ברום זה 28 שנים שקיבל מכתב פיטורים, אמר: "כל הפעולה שההנהלה עשתה היא מגעילה. להדביק מכתב פיטורים על הדלת לעובד מחברה שהרוויחה 18 מיליארד בחמש שנים זה כוחניות של ההנהלה שרוצה לפרק את איגוד העובדים או לקחת אותנו כבני ערובה בשביל הקלות מס. 

לגבי מצבו האישי, אמר אילן: "בשבילי זה מוות כלכלי. אני מפרנס יחיד ואין מקומות עבודה בנגב". 
עובד נוסף שנכח בהפגנה אמר: "אנחנו אזרחים פשוטים ולא ביריונים כפי שההנהלה מציירת אותנו. 450 אלף תושבים בנגב זקוקים לפרנסה כאוויר לנשימה".

ח״כ איתן כבל, שנכח בהפגנה אמר: ״גם מתוך הקבר הפוליטי, ממשלת ביבי-לפיד ממשיכה להפיל חללים. שבתי עכשיו מההפגנה של מפוטרי כי״ל מול מעון רה״מ וראיתי בני אדם שבורים. מבחינת ביבי ומי ששירת כשר האוצר שלו, האנשים האלה כמוהם כתושבי מדינה זרה ורחוקה; הם ישראלים על תנאי - כאלה שזכאים ליחס רק כשבנגב נופלות רקטות. בימים כתיקונם הם לכל היותר מטרד".

"הבטתי בפניהם ושאלתי את עצמי לאן ילכו? איך יפרנסו את משפחותיהם? הרי חלקם הגדול כבר בני חמישים פלוס. הבנתי היטב את הייאוש שמאיים להכריע אותם, אבל סירבתי להצטרף אליו. באתי לומר להם שיש תקווה. ממשלה חברתית שיקים המחנה הציוני תחזיר את האדם למרכז, ותחזיר ללשכת שר האוצר איש מקצוע רציני שיודע מה הוא עושה, ולא מדקלם הבטחות ריקות ותירוצים מלוטשים שניסחו עבורו יועצי תדמית. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה עוד ארבע שנים של ביבי. רק הצבעה למחנה הציוני תבטיח שהאיש המנותק הזה לא ירכיב גם את הממשלה הבאה״.

כי"ל: "המחאה תוכננה לתקופת הבחירות"

מכי"ל נמסר בתגובה להפגנה: "ההסתדרות וועד העובדים מנסים לכפות באלימות, כוחנות וברוטליות מסוכנת את שלטון וועד העובדים במפעלים, והם אינם מהססים לפגוע בשגרת חייהם של תושבי הנגב ובטובת רוב עובדי החברה לשם מטרה פסולה ובלתי חוקית זו". 

לטענת ההנהלה, ההסתדרות והוועד תכננו מבעוד מועד את מערכת הבחירות כזמן המתאים להוציא לפועל את תכנית ההשתלטות שלהם, ביודעם כי בזמן מערכת בחירות יש להם סיכוי טוב יותר לזכות בתמיכה של פוליטיקאים שונים המבקשים לקושש קולות ותמיכה פוליטית. "בנוסף לכך, השביתה הפוליטית ופעילות מחאה קולנית ובלתי פרופורציונאלית כפי שבאה לידי ביטוי בימים האחרונים נועדה לשרת סדר יום ואינטרסים פוליטיים של מפלגות מסוימות במערכת הבחירות.
 
"אין כנראה אף פוליטיקאי רציני התומך בעמדה הקיצונית והבולשביקית של ההסתדרות והוועד המבקשת להשליט את שלטון הוועדים החזקים על המפעלים ומניעת כל יכולת לפטר עובדים, אפילו בחברות פרטיות במהלך תכנית התייעלות", נמסר מההנהלה.
 
"הנהלת כי"ל לא תאפשר את השתלטות הוועדים על המפעלים; זוהי חובתה ואחריותה הבלעדית של ההנהלה, גם מתוקף חוק, לנהל את המפעלים באחריות ובמקצועיות גם אם מדובר ביישום תכנית התייעלות נדרשת וחיונית הכוללת צמצום כוח אדם. ההנהלה תמשיך לנהוג באחריות ובכבוד כלפי העובדים שיאלצו לסיים את עבודתם במפעלים והיא מציעה להם את חבילת הפרישה ופיצויי הפיטורים הטובה ביותר בישראל".
 
עקב ההפגנה נסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות בן מימון ועזה בירושלים מצומת ארלוזורוב עד כיכר פריז. במקום נמצא כח משטרה. לנהגים מומלץ לנסוע בדרכים חלופיות.